پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ نشست مدیران مدارس علمیه استان قم با آیت الله اعرافی

حوزه / مدیر حوزه های علمیه گفت: به استثنای روزهای چهارشنبه من طول هفته بین ۸ تا ۱۴ ساعت وقتم را در حوزه و برنامه های حوزه می گذارم و کار دیگری جز حوزه ندارم .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی در نشست مدیران مدارس سطح یک استان قم که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، اظهارکرد: یکی از اقدامات ارزشمندی که از سوی مرکز مدیریت در این اوضاع نامساعد مالی به صورت جهادی راه اندازی شد، مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه است که تاکنون موفق به ارائه ۲۵ راهبرد اساسی و مهم مورد نیاز حوزه علمیه شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت های رشد و تعالی طلاب که باید از سوی مدیران مورد توجه قرار بگیرد، اشاره کرد و افزود: در رشد و تعالی طلبه که شما نیز واقفید، مرد میدان بوده و دارای تجربه های متعددی هستید، نکاتی را از باب یادآوری مطرح می کنم که می بایست جدی تر به آن پرداخت.

آیت الله اعرافی بیان کرد: رشد جامع و متوازن طلاب می طلبد که مدیران مدارس نیز دارای چنین روحیه و رویکرد جامعی باشند. این رشد جامع و متوازن باید در همه ابعاد تربیتی، تهذیبی، علمی، آموزشی، مهارتی، پژوهشی طلاب صورت پذیرد و مدیران و برنامه ریزان نقش مهمی می توانند در این خصوص ایفا کنند.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: طلاب همانند سایر انسان ها دارای مشترکاتی هستند، اما نکته مهم و ضروری آن است که ویژگی های خاص و ممتاز طلاب شناسایی و نسبت به رشد و تعالی آن برنامه های درخوری از سوی مدیر مدرسه ارائه گردد. وجود ۱۰۰  تا  ۲۰۰ طلبه در مدرسه و شناسایی توانایی ها و ممیزی های متفاوت آنان کار ساده ای نیست، ولی موفقیت هایی که یک طلبه رقم می زند همه بر اساس شناسایی و تقویت ویژگی خاص است که می تواند تقویت شده و خروجی ارزشمندی را رقم بزند.

وی از حس آزادی طلاب به عنوان یکی دیگر از عوامل رشد و تعالی طلاب یاد کرد و گفت:  طی دو سه سال اخیر در دروس عالی و خارج برای اینکه کلاسیک و مدرسه ای نشوند؛ خیلی ها را آزرده کرده ایم، الان هم  معتقد هستم که سطوح عالی و دروس خارج طلاب در انتخاب استاد و خیلی دیگر از انتخاب ها آزادانه عمل کنند، البته برای کنترل آن، رهایی مطلق برنامه و طرح هدایت علمی یکی دو سالی است که در قم انجام می شود و اقدام به جایی بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: تقویت روحیه انتخاب و انتخاب گری از دیگر راه های رشد و تعالی طلاب است، بطوریکه باید به این سمت حرکت کنیم که طلبه نه تنها در انتخاب استاد بلکه در انتخاب متن نیز اقدام کند و این مهم در یک نظام هوشمندانه آموزشی که شکل می گیرد کمک به شکوفایی استعدادهای طلاب می کند.

آیت الله اعرافی گفت: جمع میان تمرکز و جامعیت عامل دیگر این رشد می باشد. در نظام قدیم آموزشی، طلاب در چند درس بسیار عمیق و دقیق مطالعات داشتند و خیلی هم درست بود اما طلبه از سایر اطلاعات و معلومات بی بهره می ماند، لذا در نوسازی های حوزه ضمن تایید شیوه گذشته این نکته را در دستور کار قرار داده ایم که طلاب جامعیت انتخاب دروس را مدنظر داشته باشد و می شود در برنامه ریزی درسی علاوه بر جامعیت دروس در هر نیم سال یک تمرکز عمیق را برای طلاب ایجاد کرد و راه هایی برای تمرکز طلبه پیدا کرد.

وی افزود: برقرار ارتباط میان طلاب و اساتید می تواند بهترین برکات را داشته باشد، استادی که ممتاز و برجسته است می توانند نقش بسزایی در رشد و تعالی طلبه داشته باشد، خاطرم است در دورانی که ۱۶-۱۷ سال در درس اصول و فقه حضور پیدا می کردم، آن سه چهار سالی که با مرحوم آیت الله العظمی تبریزی که حشر و نشر خانگی داشتم با ۱۶ – ۱۷ سال برابری می کرد. استادی که تراز و قله علم و معرفت باشد می تواند طلبه را بسازد.

مدیر حوزه های علمیه توجه به هویت طلبگی و آخوندی را مورد توجه قرار داد و اظهارکرد: توجه به هویت طبلگی یک امر انتزاعی است که مناشعات آن نیز متعدد و پراکنده است، وقتی این رسالت در طلبه تقویت شد راه و حرکت رو به جلوی طلبه بازمی شود، معیشت طلاب در شرایط کنونی چندان مناسب نیست، ولی با تقویت این حس می تواند کمی از ناملایمات اجتماعی و معیشتی را کاهش داد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: مشارکت و اعطای نقش به طلبه ها راه کار دیگری برای رشد و تعالی طلاب است، بحمدالله این اتفاق در برخی از مدارس شکل گرفته که به طلاب نقش می دهند و کارها را می سپارند و این یکی از سنت های حوزه علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه های عملیه تصریح کرد: به استثنای روزهای چهارشنبه من طول هفته بین ۸ تا ۱۴ ساعت وقتم را در حوزه و برنامه های حوزه می گذارم و کار دیگری جز حوزه ندارم .

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • kahani IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام علیکم ای کاش به گوش مدیر محترم حوزه برسد که در مرکز مدیریت حوزه کارکنانی هستند که بسیار سخت کار میکنند
  • kahani IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    سلام علیکم ای کاش به گوش مدیر محترم حوزه برسد که در مرکز مدیریت حوزه کارکنانی هستند که بسیار سخت کار میکنند
  • سعیدی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    چرا فکری به حال حقوق کارکنان مرکز مدیریت نمیکنید؟ بخدا این بی نظمی و پرداخت کم بعضی از همکاران به خصوص ساعتی ها را زمین گیر کرده است. شما را به خدا خودتان مستقیما وارد این قضیه شوید تا مشکالتمان حل شود. آقایان خبرگزاری این پیام را به حاج آقا برسانید... زندگی مون داره از هم می پاچه ....
  • سعیدی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    چرا فکری به حال حقوق کارکنان مرکز مدیریت نمیکنید؟ بخدا این بی نظمی و پرداخت کم بعضی از همکاران به خصوص ساعتی ها را زمین گیر کرده است. شما را به خدا خودتان مستقیما وارد این قضیه شوید تا مشکالتمان حل شود. آقایان خبرگزاری این پیام را به حاج آقا برسانید... زندگی مون داره از هم می پاچه ....
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    0 0
    خدا قوت