پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدرسه علمیه قوام شیراز

حوزه/ استاد حوزه با تاکید بر اینکه دفاع صحیح از مذهب هیچ منافاتی با وحدت ندارد، تصریح کرد: معنای وحدت این نیست که ما از اعتقادات خود دست برداریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام حسن سعادت‌پرور،، سه شنبه در نشست علمی «فضائل اهل بیت (ع) در منابع اهل سنت»  که در مدرسه علمیه قوام شیراز برگزار شد، با تاکید بر لزوم تسلط طلاب بر منابع اصیل شیعه، اظهار داشت: برای پاسخگوئی به شبهات باید بر منابع علمی مسلط شویم، در غیر این صورت نمی توانیم پاسخگوی جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه بزرگان اهل سنت همچون مالک بن انس، ابن ادریس شافعی، احمد حنبل، ابوحنیفه، ائمه اطهار(ع) را به بزرگی ستوده‌اند، اضافه کرد: البته ائمه(ع) از جمله امیرالمومنین(ع) در عین اقتدار و عظمت، مظلوم واقع شده‌اند، به طوری که ایشان حدود ۷۰ سال در منابر مورد لعن واقع می‌شد.

استاد حوزه تصریح کرد: ائمه(ع) در میان اهل سنت بوده‌اند ،به این معنی که در شهر خاصی که مختص شیعیان باشد نبوده‌اند بلکه در میان اهل سنت بوده‌اند و با این وجود مورد توجه جدّی مردم قرار گرفته اند و به ترویج دین می‌پرداختند.

وی در ادامه بیان داشت: اهل سنت برخلاف شیعه بعد از روی کار آمدن دستگاه خلافت، کتابت حدیث ممنوع می‌ کنند و بعد از حدود ۱۰۰ سال در دوران منصور عباسی کتابت حدیث آزاد می‌شود و نخستین کتاب در زمینه حدیث در میان اهل سنت کتاب سنن موطاء است و حتی در زمان جمع آوری این احادیث هم باز از اهل بیت(ع) زیاد نقل نمی‌کنند.

حجت الاسلام سعادت پرور با اشاره به روایاتی در صحیح بخاری که پیرامون فضائل حضرت زهرا (س) نقل شده است، اشاره کرد و بیان داشت: در مورد  صحیح بخاری هر جا اسم حضرت زهرا(س) ربرده شده با «علیهاالسلام» است، ولی در مورد دیگران می‌گوید رضی الله عنها که خود نکته مهمی است.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه دفاع صحیح از مذهب هیچ منافاتی با وحدت ندارد، بیان کرد: معنای وحدت این نیست که ما از اعتقاد خود دست برداریم، بلکه باید در دفاع از مکتب شیعه با منطق و استدلال ورود کرد نه خدای ناخواسته با تکفیر و لعن.

لازم به ذکر است، این نشست علمی با همکاری موسسه دارالاعلام مدرسه اهل البیت(ع) شعبه شیراز و معاونت پژوهشحوزه علمیه فارس برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha