پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه

حوزه/ کتاب «موسوعة الأحادیث الفقهیة عندالمذاهب الإسلامیة» به مناسبت هفته وحدت و همزمان با برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی در افتتاحیه کنفرانس در تهران رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام سید محمدحسن حکیم، دبیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث، در گفت‌وگویی، بیان کرد: کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» با همکاری و اهتمام پژوهشگاه قرآن و حدیث و شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت و مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی روز پنج‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه، در افتتاحیه سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی رونمایی می‌شود.

وی افزود: این موسوعه تلاشی پژوهشی است که با پیش‌فرض قرار دادن تلاش‌های گسترده دانشمندان اسلامی از مذاهب و نحله‌های گوناگون بر حفظ سنت نبی مکرم اسلام(ص) و گسترش آن در میان مسلمین، به بازخوانی و جمع‌آوری حداکثری متون گزارشگر سنت می‌پردازد.

حکیم ادامه داد: این پژوهش جامع به خواست و همکاری شورای برنامه‌ریزی مدارس اهل سنت در گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث در دست انجام است. از این کتاب تاکنون «کتاب‌الطهاره» در ۳ جلد به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: در ضمن انجام این پژوهش جامع، عالمان مذاهب فقهی از کشورهای مختلف اسلامی مانند مصر، تونس، لبنان، عمان و… با فرایند پژوهشی این موسوعه آشنا شده و به ارزیابی علمی آن اهتمام ورزیده‌اند.

دبیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به انعکاس اخبار این ارزیابی‌ها پیش از انتشار کتاب در ایران و دیگر کشورهای اسلامی، مصاحبه احمد کریمه، استاد دانشگاه الازهر، با روزنامه رأی الیوم را یکی از نمودهای این انعکاس اخبار دانست. احمد کریمه در مصاحبه با روزنامه رای الیوم گفته بود: «موسوعه الأحادیث الفقهیه عند المذاهب الاسلامیه» نمادی جدی از تلاش شیعیان ایران در تحقق همگرایی مذاهب و وحدت امت اسلامی است.

گفتنی است، کتاب «موسوعه الأحادیث الفقهیه عندالمذاهب الإسلامیه» در بیست و پنجمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی به عنوان کتاب برگزیده حوزه دین معرفی شده است و قرار است در کنفرانس وحدت رونمایی شود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha