شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محسن قمرزاده

حوزه/ حجت الاسلام قمرزاده با اشاره به سبک متدهای آموزش اسلامی، بر ضرورت توجه به آموزه های قرآنی در رشد اجتماعی جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام محسن قمرزاده، در سمینار علمی «آموزش های اسلامی و چالش های فرارو» که قبل ظهر امروز در پژوهشگده مطالعات تخصصی کوثر برگزار شد، اظهار داشت: آموزش منهای محتوا، متد و روش نداریم و معنای تدبیر در آموزش نهفته است و پسوندی بعد لفظ آموزش قرار می گیرد، اسلامی است که بعد این کلمه گنجانده می شود.

وی با بیان این سؤال که مرجعیت اسلامی که از آن می خواهیم مفاهیم اسلامی استخراج کنیم، چیست، ادامه داد: باید گفت منبعی که ما می خواهیم از آن اخذ کنیم قرآن، روایت و عقل است و این ها منابعی هستند که می خواهیم این آموزش اسلامی را از آنها اخذ و استخراج کنیم.

این استاد حوزه افزود: روایت نقش تبعی دارد و حجیت آن ذاتی نیست، بلکه باید به قرآن کریم عرضه شود، پس باید به سراغ قرآن رفت تا آموزه های آن را بتوانیم در مسائل آموزشی اخذ کنیم.

حجت الاسلام قمرزاده بیان داشت: آن چیزی که باید به بیشتر به آن دقت شود قرآن است و مفسر قرآن را روایت دانسته اند و از عقل برای فهم این متد و روش استفاده می کنیم.

وی در خصوص مرجعیت آموزه های قرآن، توضیح داد: آموزه های قرآن در مواردی مرجعیت تام است و در موارد دیگر می تواند بصورت مکمل باشد و یا می تواند بصورت الهام باشد که در یک دانش بصورت الهام در فرد ایجاد شود.

این استاد حوزه افزود: افرادی که در فلسفه علم عالم هستند برای قرآن دو نوع قضایا برمی شمرند. یک نوع قضایا توصیفی است که اعمال انسان را توصیف میکند و در مقابل  قضایای توصیه ای و تجویزی است که در بیان راه های رسیدن به کمال مطلوب است.

حجت الاسلام قمر زاده با انتقاد از افرادی که متد و روش های قرآن را قلیل می شمرند تاکید کرد: قرآن هم توصیف است و هم توصیه به حد اعلی و اکثر در آن مشاهده می شود. یعنی قرآن هم تشخیص میدهد و هم نسخه میدهد و درمان میکند.

وی افزود: من معتقد هستم قرآن علاوه بر  اینکه محتوا به ما می دهد روش را نیز به ما می دهد. قرآن علاوه بر آنکه دستور می دهد نماز بخوانید راهکار نماز خواند را نیز به ما می آموزد تا نماز خوان بشویم.

وی ادامه داد: قرآن علاوه بر اینکه بهشت و جهنم را برای ما بیان میکند راهکار آخرتی را نیز برای ما بیان میکند تا نگاه و رویکرد زندگی ما آخرتی باشد.

این پژوهشگر علوم اسلامی تاکید کرد: چطور شد که پیامبر(ص) یک جامعه ای که در حد پایین از لحاظ اجتماعی بود را به حد اعلی خود ایجاد میکند که افراد آن جامعه چگونه به رشد اجتماعی خود می رسند که محققان این را معجزه دانسته اند.

وی ادامه داد: با توجه به آیات مکی و مدنی به این نتیجه می رسیم که روش پیامبر(ص) یک روش عقلی است که جامعه را به سوی کمال خود رهنمون کردند و باید این متد پیغمبر را یاد گرفت.

وی افزود: متد پیغمبر یک الگو و چاره ای نداریم که بر این روش حرکت کنیم. ما محتوا داریم ولی متد نداریم.

حجت الاسلام قمرزاده با بیان چرا هنوز آموزه های ما در جامعه حل نشده تاکید کرد: مشکل جامعه ما در محتوا نیسا بلکه در روش و متد است که از این مسئله در دهه های گذشته غفلت شده است. در بحث های کلیدی مثل حجاب ما مشکل محتوا نداریم بلکه مشکل متد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بحث زکات و پاکدامنی جامعه هم همین طور است که باید یک فرایندی را باید طی می کردیم که انجام نداده ایم. یعنی مثلا بر بحث حجاب پیغمبر بعد از نود سوریه بحث حجاب را مطرح کره است؟! و این یعنی اینکه یک زیر ساختی پیغمبر ایجاد کرده است و بعد این فرمان را اعلام می کند.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha