جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه مجمع مشورتی موسسه‌ها، سمن‌ها و کانونهای فرهنگی رسانه‌ای قم

حوزه/ مدیر موسسه فرهنگی خانه خورشید قم دردرون تشکل‌های فرهنگی قم نخبگان مستعدی فعالیت می‌کنند، اما آن طور که باید از پتانسیل آنها درحوزه‌ها و معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی درنخستین جلسه مجمع مشورتی موسسه‌ها، سمن‌ها و کانونهای فرهنگی رسانه‌ای قم درسالن جلسه‌های فرهنگسرای جوان این استان اظهار داشت: درنهادها و ارگان‌های مختلف از قبیل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، ستاد اقامه نماز، نیروی انتظامی و همچنین قوه قضائیه کارگروه‌های فرهنگی وجود دارند، ولی درآنها نماینده‌ای از تشکل‌های فرهنگی مردم نهاد حضور پیدا نمی‌شود.

وی بیان داشت: دردرون تشکل‌های فرهنگی قم نخبگان مستعدی فعالیت می‌کنند، اما آن طور که باید از پتانسیل آنها درحوزه‌ها و معاونت‌های دستگاه‌های اجرایی استفاده نمی‌شود.

مدیر موسسه فرهنگی خانه خورشید قم همچنین نبودن فضای رسانه‌ای مناسب جهت انعکاس فعالیت‌ها و معرفی چهره‌ها و شخصیت‌های فرهنگی سازمان‌های مردم نهاد را از جمله نارسایی‌ها و کمبودهای این بخش عنوان کرد و افزود: قم یک جغرافیا نیست، بلکه یک تفکر است و ما معتقدیم اتفاق‌ها و جریان‌هایی که دراین استان شکل می‌گیرد، حوزه فعالیت آنها فراتر از محدوده آن می‌باشد.

حجت الاسلام و المسلمین وافی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های فرهنگی قم اگر به نحو صحیح و مطلوب اطلاع رسانی شود، درسطح ملی و حتی فراملی بازتاب خوبی پیدا می‌کند.

این فعال فرهنگی عدم وجود مکان‌های مناسب برای عرضه محصول‌های فرهنگی رسانه‌ای قم را نیز از دیگر نگرانی‌های تشکل‌های مذکور دانست و گفت: مکان‌های عرضه محصول‌های فرهنگی قم فقط به یک مجتمع تجاری و یا انجمن ناشران منحصر می‌شود، درحالی که سند فرهنگی قم سال‌ها پیش تدوین شده و قرار بوده سه وزارتخانه نیز در این زمینه ورود پیدا کنند و بندرخشک فرهنگی برای تبادل خدمات و کالاهای فرهنگی شکل بگیرد، ولی ما همچنان با دنیا فاصله داریم.

حجت الاسلام و المسلمین  وافی همچنین نبودن فضای مناسب جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی در قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی پس از سال‌ها شکل گیری، هنوز جای مناسب برای فعالیت ندارند و با امکانات اولیه خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیرخانه خورشید همچنین بیان کرد: تشکل‌های فرهنگی مردم نهاد قم از نظر مالی و رفع مشکل‌های مالیاتی مورد حمایت و پشتیبانی قرار نمی‌گیرند.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد درهیات نظارت بر سمن‌های استانداری قم نیز دراین جلسه خاطرنشان کرد: موضوع ایجاد مجمع مشورتی برای تشکل‌های مختلف مردم نهاد قم از مدت‌ها پیش درحال پیگیری بود، که به تازگی با موافقت استاندار این امر محقق شده‌است.

عاتقه سادات موسوی با بیان اینکه سمن‌های قم بر اساس فعالیت خود اعم از فرهنگی، هنری، محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی تفکیک شدند، افزود: برخی از تشکل‌های فرهنگی از استانداری و برخی نیز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل تبلیغات اسلامی مجوز دریافت می‌نمایند، و چون تعدادشان زیاد است آنها را به صورت موضوعی مانند تشکل‌های قرآنی و مذهبی و یا تشکل‌های هنری مشخص کردیم.

وی بیان کرد: تعریف ما از تشکل‌های مردم نهاد، مجموعه‌های دارای فعالیت غیر سیاسی، غیر انتفاعی و داوطلبانه است، و موسسه هایی که صرفا درآمد زا هستند را تشکل مردم نهاد به شمار نمی‌آوریم.

موسوی تصریح کرد: تشکل‌های مردم نهاد وجدان‌های بیدار درجامعه هستند، و به منظور رفع مشکل‌ها باید با طرح انتقادهای سازنده، راهکارهای منطقی و قابل عملیاتی شدن را به مسئولان دولتی ارائه کنند.

تاکنون حدود ۱۴۰ مجوز از سوی استانداری برای تشکیل تشکل های مردم نهاد صادر شده است.

 این تشکل ها در زمینه‌های درمان و سلامت، خیریه‌ها، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و هنری و محیط زیست فارغ از دغدغه مادی و سیاسی تلاش می کنند تا باری را از دوش دولت بردارند.

سردبیر خبر حوزه نیز در این جلسه با تاکید بر اهمیت هویت بخشی به تشکل‌های مردم نهاد بویژه مجمع مشورتی فرهنگی رسانه‌ای قم گفت: اگر این اقدام صورت گیرد، این مجمع می‌تواند به یک نهاد مردمی مطالبه گر در عرصه فرهنگ و رسانه تبدیل شود.

حسن صدرایی عارف وجود ساز و کارهای اداری را یکی از مشکل‌ها و موانع اغلب تشکل‌های مردم نهاد دانست و تصریح کرد: در عین حال که برای هویت بخشی تلاش می‌کنیم، باید مراقب باشیم، تا گرفتار بوروکراسی اداری، تشکیلات سازی و اساسنامه نشویم.

وی افزود: درحال حاضر در قم موسسه‌های فرهنگی زیادی وجود دارند که همه آنها دغدغه ملی دارند و قم را فراموش کردند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب درخصوص سیمای فرهنگی قم دغدغه دارند و رفع این معضل باید با تدبیر این مجمع رقم بخورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha