جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با اشاره به اینکه امروز اصل شبهاتی که مطرح می‌شود درباره درون‌مایه امامت است، گفت: مسئولیت روحانیت درباره این شبهات بسیار سنگین است؛ طبعاً مؤسسات بسیاری باید به این امر بپردازند تا بتوانیم به رسالت خود عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سبحانی امشب در آیین رونمایی از چهار اثر بنیاد فرهنگی امامت گفت: هر ساله در 17 ربیع سعی کرده‌ایم برنامه جدیدی در بنیاد امامت برگزار کنیم و امسال موفق شدیم با رونمایی از چهار کتاب، زمینه‌ای را برای بسط معارف امامت فراهم کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم در مناسبت‌هایی دیگر ابعاد دیگری از پژوهش‌های امامتی را به محققان عرضه کنیم تا بتوانیم در این جهت گام دیگری در حوزه معرفی امامت برداریم.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه مقوله امامت گسترده و عظیم است و آن‌طور که باید به آن نپرداخته‌ایم گفت: اینکه در سال‌های گذشته شاهد شکوفایی بحث امامت و ولایت هستیم جای تقدیر دارد؛ راه رسیدن به قله معرفتی راهی است که به‌سادگی طی نمی‌شود و نیازمند تلاش بیشتری است.

وی تصریح کرد: بنیاد امامت یک راه تازه‌ای را فراروی حوزه علمیه و محققان حوزه امامت باز کرده است و هدف اصلی آن تربیت کسانی بود که بتوانند در مسیر امامت تحقیق و پژوهش کرده و آن را اشاعه دهند.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی گفت: بسیاری با همین نیت وارد حوزه شده بودند اما نظامی آموزشی برای آن وجود نداشت که با تأسیس رشته امامت این کار انجام شد.

وی با بیان اینکه امتداد بحث امامت بدون مباحث عمیق معرفتی در حوزه امامت ممکن نیست، افزود: امامتی که ما امروز در اختیار داریم حاصل تلاش بزرگان ما در طول 1400 سال گذشته است و اما آن چیزی که حاصل این پژوهش‌ها است نسبت به معارفی که در کتاب و سنت داریم محدود است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به افق آینده پژوهش‌های امامت در بنیاد فرهنگی امامت گفت: تا پایان سال جاری از نظام موضوعات پژوهشی و علمی امامت که یک مجموعه بی‌نظیر در حوزه است رونمایی خواهیم کرد.

وی مطرح کرد: هدف ما در بنیاد امامت این است که محققان را به سمت موضوعات نو، جدی و تأثیرگذار هدایت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی با بیان اینکه در سه بعد نیازمند گسترش تحقیقات امامت هستیم، گفت: اولین بعد بحث تکمیل است؛ بزرگان ما کارهای بسیاری انجام داده‌اند که نیازمند تکمیل هستند.

وی با بیان اینکه بعد دوم توسعه مطالعاتی امامتی است، گفت: بحث‌هایی که در امامت پژوهی انجام داده‌ایم مانند نقطه‌ای است که اگر امتداد دهیم پهنای بزرگ علمی باز می‌شود.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت تصریح کرد: بعد سوم مطالعات تعمیقی است؛ آنچه ما از امامت در طول مطالعات به دست آورده‌ایم تنها یک لایه است، آن لایه از امامت که در آن توصیه شده است امام را بشناسیم، جایگاه امامت و ولایت را بدانیم و به آن عمل کنیم؛ در حوزه مطالعات امامت پژوهشی مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه امروز اصل شبهاتی که مطرح می‌شود درباره درون‌مایه امامت است، گفت: مسئولیت روحانیت درباره این شبهات بسیار سنگین است؛ طبعاً مؤسسات بسیاری باید به این امر بپردازند تا بتوانیم به رسالت خود عمل کنیم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha