پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام سید حسین امامی

حوزه/ امروز نیازمند حضور طلاب و فضلا در منطقه هستیم؛ چراکه شبهات بسیاری در میان مردم وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین امامی در جلسه طلاب و فضلای خمینی شهر که امشب در نمازخانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: شرق و غرب عالم برای ما طلاب است؛ چراکه ما سر سفره کتاب مجید الهی و حاملان وحی نشسته ایم و کسی که بر سر این سفره نشسته است، بسیار با ارزش است.

وی با اشاره به روایتی از امام جعفر صادق (ع)، ابراز داشت: حضرت در این روایت فرمودند: «کان أمیرالمؤمنین (علیه السلام) یقول: نبه بالتفکر قلبک و جاف عن اللیل جنبک واتق الله ربک/ امیرالمومنین علی (ع) می فرمود: با تفکر قلب خود را بیدار ساز و در شباهنگام پهلو از بسترخواب به دور دار و مقابل پروردگارت تقوا پیشه کن».

این استاد حوزه با اشاره به اینکه درصد بالایی از مشکلات بشر، به دلیل غفلت است، خاطرنشان ساخت: حقیقت تفکر، یک نوع طلب دانش و علم است؛ البته علم غیربدیهی که با مقدمات موصله، انسان به آن علم خواهد رسید؛ لذا امام می فرماید: «نبه بالتفکر قلبک».

حجت الاسلام والمسلمین امامی تصریح کرد: وقتی که انسان به این اندیشه می رسد که به هر حال، دنیا فانی و آخرت باقی است، علمی به انسان می دهد که محصول این مقدمات، موجب می شود که انسان وقتی این مقدمات را کنار یکدیگر می چیند، به این نتیجه می رسد که باقی بودن، بهتر از فانی بودن است و هر عقلی گویای این مطلب است.

وی بیان داشت: انسان وقتی به این نتیجه می رسد، عمل را در خود تقویت کرده تا به باقی بودن دست یپدا نماید؛ پس تفکر سبب این جهت خواهد شد.

این استاد حوزه اظهار داشت: این حالت انسان را وادار خواهد کرد که متوجه آخرت شود؛ یعنی هدف را آخرت ببیند و فانی را نبیند.

حجت الاسلام والمسلمین امامی ابراز داشت: وقتی انسان به عمل وادار شد، این تفکر موجب نورانیت و تنور قلب او خواهد شد؛ لذا می فرماید «نبه بالتفکر قلبک».

سخنران این جلسه خاطرنشان ساخت: امکان ندارد که انسان بدون توجه به تفکر و نورانیت درونی و بدون دسترسی به این علم، به نتیجه مطلوب دست پیدا نماید؛ تفکر سیر باطنی است که از مبادی خود آغاز شده و به مقاصد منتهی می شود و این تفکر است که انسان را به کمال می رساند.

این استاد حوزه تصریح کرد: سبب هدایت موحدین عالم، همین تفکر است و وقتی به این تفکر رسیدیم، سبب می شود که از همه چیز چشم بپوشیم و به مطلوب خود برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین امامی بیان داشت: اگر به این تفکر رسیدیم، تمام دنیا هم نمی تواند ما را بازیچه خود با پول، ثروت، قدرت، پست و مقام قرار دهد.

وی به روایت دیگری از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و اظهار داشت: در این روایت آمده است: «عن الحسن الصیقل قال : سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عما یروی الناس أن تفکر ساعة خیر من قیام لیلة، قلت: کیف یتفکر؟ قال: یمر بالخربة أو بالدار فیقول: أین ساکنوک، أین بانوک، ما [با] لک لا تتکلمین/ حسن بن صیقل می گوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردم از پیامبر روایت می کنند که "اندیشیدن یک ساعت، بهتر از عبادت یک شب است"، این چه اندیشه‌ای است و چگونه باید فکر کرد؟ امام صادق (ع) فرمود: هنگامی که انسان از کنار خرابه‌ای می‌گذرد، بگوید: "آنها که در تو سکونت داشتند، کجایند؟ آنها که تو را ساختند کجایند؟ چرا سخن نمی‌گوئی؟ ».

این استاد حوزه در بخش دیگر از سخنان خود خطاب به طلاب ابراز داشت: طلبه یعنی یک انسان پژوهش محور دارای تفکر؛ پژوهش کار آسانی نیست و انسان های پژوهشگر، شب و روز برای خود ندارد و برای تمام اوقات خود برنامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین امامی خاطرنشان ساخت: ما در این حوزه مقدسه، اشخاص بزرگی را داشته ایم که حتی برای خود کتاب های بالینی داشته و برای اوقات خواب خود نیز برنامه ریزی داشته اند.

وی تصریح کرد: یکی از اوصاف طلبه بخیل بودن است؛ البته بخیل بودن طلبه به معنای بخیل بودن در وقت است و باید از اوقات خود به درستی استفاده نماید.

این استاد حوزه بیان داشت: مرحوم آیت الله مشکات یکی از این بزرگان بود که بخل در وقت خویش داشت و برای وقت خود ارزش قائل بود؛ همچنین مرحوم آیت الله فیاض، مرحوم آیت الله مهدوی و ... از دیگر بزرگان بود که این خصوصیات را داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین امامی اظهار داشت: سیره عملی و روش سلف صالح ما در حوزه های علمیه سبب شد که حوزه های علمیه محصولات مناسبی داشته باشد و ما نباید از این سیره و سلف صالح غافل شویم.

وی در پایان ابراز داشت: امروز نیازمند حضور طلاب و فضلا در منطقه هستیم؛ چراکه شبهات بسیاری در میان مردم وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

همچنین در این جلسه، حجت الاسلام عسکری، نماینده طلاب و فضلای خمینی شهر نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: استفاده از علمای شهر در جلسات طلاب و فضلا در راستای شناخت بیشتر از این عزیزان، یکی از اهداف برگزاری این جلسات است.

وی ابراز داشت: یکی از طرح هایی که برای طلاب و فضلای خمینی شهر داشته ایم، ایجاد گروه تبلیغی بوده است که خوشبختانه برنامه های خود را آغاز کرده و به دنبال گسترش فعالیت های این گروه تبلیغی در سطح شهرستان هستیم.  

نماینده طلاب و فضلای خمینی شهر خاطرنشان ساخت: ایجاد وحدت و هم افزایی میان طلاب و فضلای خمینی شهری، استفاده از ظرفیت بزرگان شهر، معرفی فضلا در راستای تصدی مسئولیت های مرتبط با حوزه های علمیه، تبلیغ هدفمند معارف اسلامی در سطح شهرستان و ... از جمله برنامه هایی است که برای تحقق آن تلاش می کنیم.

حجت الاسلام عسکری تصریح کرد: کانالی به عنوان انجمن طلاب خمینی شهر در ایتا راه اندازی کرده ایم که اطلاع رسانی ها و برنامه های ما در این کانال انجام می شود.

وی بیان داشت: امروز گسترش صندوق قرض الحسنه طلاب خمینی شهر از ضروریاتی است که می توانیم از طریق آن، مباحث مالی را جذب کرده و وام های طلبگی به طلاب و فضلای عزیز پرداخت نماییم.

نماینده طلاب و فضلای خمینی شهر اظهار داشت: نیازمند استفاده از ظرفیت طلاب مبلغ در سطح شهرستان هستیم؛ مخصوصا تبلیغ دانش آموزی که بستر آن در سطح شهرستان فراهم است.

از دیگر برنامه های این جلسه، پخش کلیب از بیانات رهبر معظم انقلاب با موضوع بصیرت، تأکید بر حضور روحانیون در مسائل سیاسی، توجه به وجود برخی انگیزه ها برای کم رنگ نمودن انقلابی گری و معنویت در شهر مقدس قم، انقلابی زدایی از حوزه علمیه قم و ... بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha