پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سمینار تخصصی فرصت های صادرات و سرمایه گذاری استان قم

حوزه/ نخستین سمینار تخصصی فرصت های صادرات و سرمایه گذاری استان قم با حضور مسئولان، نخبگان و برنامه ریزان عرصه اقتصادی کشور در دانشگاه قم برگزار شد.

به گزارش به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در این نشست یک روزه جمعی از نخبگان ، صاحب نظران، مدیران پیرامون مسائل اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری به ایراد سخن پرداختند که مشروح آن به شرح ذیل است؛

قم رتبه 11صنعت کشور را دارد

محمد حاجی زمانی دبیرکل اتاق بازرگانی صنایع معان و کشاورزی قم عنوان کرد: استان قم از زمانی که به استان تبدیل شد، یک جهش صنعتی را آغاز کرد و اکنون 11 شهرک و ناحیه صنعتی در مساحت 1300 هکتار در قم ایجاد شده است و 5 هزار و 300 واحد صنعتی در این شهرک‌ها مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: استان قم یک منطقه استراتژیک است و به دلیل فاصله قانونی با تهران، بسیاری از تولیدکنندگان که در تهران محدودیت دارند، در قم اقدام به تاسیس واحدهای صنعتی می‌کنند که این یک ویژگی مناسب برای قم است.

دبیرکل اتاق بازرگانی صنایع معان و کشاورزی قم بیان کرد: در سال جاری، 58 فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با اعتبار هزار و 663 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای 1519نفر صادر شده است، همچنین در این مدت 62 پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای با 811 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای 1205 نفر صادر شده است.

وی با بیان اینکه قم در رتبه 11صنعت کشور قرار دارد، ادامه داد: ارزش صادرات استان قم در سال جاری 138میلیون دلار و با وزن 177هزار تن بوده است؛ طبق هدف‌گذاری انجام شده بر اساس سند اشتغال و سرمایه‌گذاری در سال 98، باید 5100اشتغال ایجاد شود که تاکنون 3709شغل ایجاد شده است.

حاجی زمانی تصریح کرد: بازار صادراتی اصلی استان قم را کشور عراق با 47درصد تشکیل می‌دهد و پس از آن کشور افغانستان در رتبه دوم بازار صادراتی استان قم قرار دارد.

وی اضافه کرد: استان قم با وجود شرایط ارزی واقتصادی کشور، کمترین تعداد تعطیلی واحدهای تولیدی و تعدیل نیرو را داشته است که این آمار نشان‌دهنده وضعیت خوب استان است.

دبیرکل اتاق بازرگانی صنایع معان و کشاورزی قم با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 700 کارت بازرگانی صادر شده است، اظهار کرد: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان قم با توجه به ویژگی‌های استان قم تعیین شود که در این خصوص سرمایه‌گذاری در بخش انرژی خورشیدی در استان قم بسیار اثربخش خواهد بود.

ایران تنها شش رایزن بازرگانی در جهان دارد

رییس سازمان گسترش اقتصاد مقاومتی گفت: ایران تنها شش رایزن بازرگانی در کل جهان دارد، در حالی‌که کشور ترکیه تنها در کشور عراق 21 رایزن بازرگانی دارد و این نشان از عدم توجه به مسئله بازرگانی و صادرات است.

حجت الاسلام ذکریا نیکویی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصادی شکوفا و عدم وابسته به بیگانگان است که متاسفانه دولت‌های مختلف به طور مناسب به آن نپرداختند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور به دلیل وابستگی به نفت است و تمام دولتمردان و مسئولین به این موضوع اذعان دارند ولی باید به دنبال راه درستی برای قطع وابستگی به نفت باشیم تا مشکلات اقتصادی کشور رفع شود.

رییس سازمان گسترش اقتصاد مقاومتی بیان کرد: قوانین اقتصادی و بازرگانی به شدت سختگیرانه است و بسیاری از جوانان نمی‌توانند وارد این عرضه شوند وبرای دریافت کارت بازرگانی با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: ایران تنها شش رایزن بازرگانی در کل جهان دارد، در حالی‌که کشور ترکیه تنها در کشور عراق 21رایزن بازرگانی دارد و این نشان از عدم توجه به مسئله بازرگانی و صادرات است و این وضع باید بهبود پیدا کند.

حجت الاسلام نیکویی تصریح کرد: ایران در رونق کسب کار در بین 190کشور، رتبه 127را دارد که نسبت به گذشته 11پله سقوط داشته است و در این خصوص وضعیت ایران حتی از کشورهای جنگ‌زده‌ای مانند عراق و افغانستان نیز بدتر است و همچنین ایران نسبت به کشورهای همسایه خود نیز وضعیت مناسبی ندارد.

وی اضافه کرد: باید شعارهایی که در خصوص رونق اقتصادی در کشور مطرح است به حقیقت بپیوندد و در عرصه عمل به رونق اقتصادی و صادرات کشور کمک کنیم تا بتوانیم وابستگی کشور به نفت قطع شود و شاهد توسعه اقتصادی باشیم.

سعید اشتیاقی عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، قطر و چین نیز در این سمینار عنوان کرد باید باور کنیم که در جنگ اقتصادی قرار دادریم و همه امکانات و قوانین باید در این جنگ کمک‌رسان کشور باشند.

وی افزود: صادرکنندگان سرداران خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند و باید از صادرکنندگان در عرصه عمل حمایت شود تا با انگیزه بتوانند در این جنگ اقتصادی فعالیت کنند.

عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، قطر و چین بیان کرد: گام اول برای صادرات و استفاده از بازارهای خارجی، استفاده از بازار داخل است و ابتدا باید بازار داخلی را جذب کنیم و سپس به فکر صادرات باشیم.

وی ادامه داد: برای صادرات باید علمی عمل کنیم تا صادرات موفق باشد و با شکست مواجه نشود، در این خصوص منابع اطلاعاتی وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد تا هدفمند وارد این عرصه شویم.

اشتیاقی با بیان اینکه تعداد رایزن‌های بازرگانی کشور به هیچ عنوان پاسخگو نیست، تصریح کرد: رایزن‌های بازرگانی باید از جنس اقتصادی باشند تا بتوانند به درستی عمل کنند، همچنین برای استفاده از ظرفیت بازارهای خارجی علی الخصوص کشورهای همسایه، باید تعداد رایزن‌های بازرگانی افزایش پیدا کنند.

​قوانین اقتصادی​ باید اصلاح و به‌روز شود

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: باید قوانین مربوط به صادرات و اقتضاد اصلاح شود و طبق شرایط کشور به‌روز شود.

اسفنانی عنوان کرد: یکی از معضلات و مشکلات اصلی اقتصاد کشور، وابستگی شدید به نفت و فراورده‌های نفتی است.

وی افزود: روند خوبی در جهت کاهش وابستگی به صادرات نفت آغاز شده است ولی با نقطه ایده‌آل بسیار فاصله دارد و باید این روند سرعت بیشتری پیدا کند تا در آینده با مشکلات مواجه نشویم.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی کشور بیان کرد: وجود قوانین دست‌وپاگیر و سخت‌گیرانه سیستم اقتصاد کشور در روند صادرات مشکلات زیادی را ایجاد کرده و مانع بزرگی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: باید قوانین مربوط به صادرات و اقتصاد اصلاح شود و طبق شرایط کشور به‌روز شود؛ اگر به دنبال بهبود شرایط اقتصادی هستیم، باید این قوانین به‌روز شود تا کارآمدی خود را داشته باشند؛ در خصوص مالیات حدود 700 قانون مستقیم و مرتبط با مالیات در کشور وجود دارد که با یکدیگر تعارض دارند و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

اسفنانی تصریح کرد: بی‌ثباتی بازار ارز و ایجاد مشکلاتی که سال قبل شاهد آن بودیم، نشانه‌از خلاءهای قانونی و کارآمد نبودن قوانین در کشور است که باید در این خصوص اقدام جدی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: معضل بعدی اقتصاد کشور، مسئله قاچاق است که ضررهای جبران ناپذیری به اقتصاد وارد می‌کند و اگر این مسئله کنترل نشود، باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور خواهد شد که این موضوع نکته بسیار منفی برای اقتصاد به شمار می‌رود.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha