جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 تکمیل پرونده پژوهشی پژوهشگران بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ تبیین رسالت حوزه علمیه و روحانیت در بخش معنویت و اخلاق با محوریت رسانه و فضای مجازی مورد توجه کمیسیون نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نهمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد، روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه به میزبانی حوزه علمیه اصفهان برگزار می شود.

یکی از مفاد تعریف شده در این اجلاسیه، تعریف سه کمیسیون تخصصی است که یکی از این کمیسیون ها تحت عنوان «بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت روحانیت در نهادینه کردن معنویت و فرهنگ اسلامی» است که مسئولیت آن برعهده حجت الاسلام سیدحسین مومنی، معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان است.

نخستین جلسه این کمیسیون با حضور برخی از اعضا اعم از اساتید حوزه و مسئولین حقوقی مراکز حوزوی تشکیل شد.

حجت الاسلام سید حسین مومنی  در این جلسه بیان کرد: برای این کمیسیون از سوی جامعه مدرسین حوزه ۲۶ ریزموضوعات تعریف شده است.

وی با بیان اینکه در این ریز موضوعات فرهنگ، معنویت و اخلاق از هم جدا شده است گفت: ما به قم پیشنهاد داده ایم که با توجه به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب از یک جهت خطاب به جوانان است و جهت دوم اینکه به معنویت واخلاق پرداخته شده و جهت سوم اینکه طبق فرموده رهبری فضای مجازی و رسانه ای دشمن عامل ضد معنویت و اخلاق است، بحث کمیسیون برروی معنویت و اخلاق با محوریت رسانه و فضای مجازی باشد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: رسانه داخلی اعم از تصویری، مکتوب و حتی مجازی تاثیربسزایی در امر معنویت و فرهنگ واخلاق دارد، به نظر می رسد براین اساس  دو رسالت یکی برای روحانیت و حوزه علمیه و دیگری برای دیگر ارگان ها باید تعریف کنیم.

وی تصریح  کرد: امیدواریم این کمیسیون منوط و محدود به زمان برگزاری اجلاسیه جامعه مدرسین وعلمای بلاد نشود و ادامه دار تشکیل شود.

ترویج فحشا، بی بندو باری و  قبح زدایی از ارزش های دینی در فضای مجازی

در ادامه حجت الاسلام علیرضا ناجی عضو شورای فضای مجازی حوزه علمیه اصفهان به تبیین وتعریف اهمیت رسانه و آمار وارقام ‌میزان نفوذ اینترنت و استفاده از شبکه های مجازی در کشور پرداخت وبا نمایش مستنداتی تصویری از فضای مجازی و فضای نت، نسبت به ترویج فحشا، بی بندو باری و  قبح زدایی از ارزش های دینی در این فضای مجازی هشدار داد.

در ادامه جلسه اعضای کمیسیون به بیان دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

ولنگاری در فضای مجازی

حجت الاسلام سید محمد صادق ابطحی عضو جامعه ائمه جماعات اصفهان با اشاره به فرمایش رهبری مبنی براینکه من اگر رهبر جامعه نبودم مسئول فضای مجازی کشور می شدم، بیان کرد: با این ولنگاری که در فضای مجازی هست و میزان بالای نفوذ اینترنت در جامعه ایرانی، میزان خطر بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: فاجعه آنجایی است که برخی از مسئولان دولتی اعلام می کنند که من آبرویم را برسر قطع نشدن فضای مجازی و اینترنت گذاشتم.

استاد حوزه عنوان کرد: مجموعه حوزه علمیه می تواند در این عرصه بسیار موثرتر باشد، اما آنچه که رهبری از ما مطالبه کرده است این بوده که در جهت خلاف حرکت دشمن علیه دشمن باابزار فضای مجازی بهره ببریم.

وی ادامه داد: تشکیل کمیته و فعال سازی افرادی خاص با رویکرد دینی در جهت فعالیت ضد دشمن توسط حوزه علمیه و فعال تر عمل کردن در گروه ها و کانال های ضد دینی به عنوان پیشنهاد من است.

*امیدآفرینی و مستند سازی افول  قدرت غرب

در ادامه، حجت الاسلام زهتاب، رئیس عقیدتی سیاسی وزارت دفاع در اصفهان افزود: بیانیه گام دوم انگونه که باید بازخوانی می شد وبه عنوان یک منشوری کامل تبیین می گشت، حتی متاسفانه در حوزه علمیه صورت نگرفت و هم گفتمان سازی نشد.

وی ابراز کرد: در بحث ترویج معنویت در جامعه و تبیین اصول اعتقادی و اخلاقی در جامعه امروز روحانیت مشعل دار تبیین بوده، تبیین اسلام ناب محمدی و معرفی اصول و مبانی ناب، دفاع از حریم ولایت و امامت در جامعه،   خودسازی و تمدن سازی،   ترسیم گام دوم به صورت امید آفرینی و خنثی سازی نقشه دشمن مبنی بر سیاه نمایی، تبیین گذشته و مستند کردن آینده انقلاب و مستند سازی افول قدرت غرب از جمله اقداماتی است که پیشنهاد می شود انجام دهیم.

حجت الاسلام زهتاب اذعان کرد: امروز ابزار منبر ومحراب وتبلیغ چهره به چهره به شرطها و شروطها از هررسانه ای دیگر می تواند کارآمدتر و موثرتر باشد و جایگاه خود را همچنان داشته باشد.

*ترویج توحید با ابزار مودت و محبت رسالت امروز روحانیت

حجت الاسلام سید احمد مومنی مسئول دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی دراصفهان توضیح داد: اغلب افراد از بیان شبهات و ضعف ها و مشکلات و هجمه های ضد دینی مطلع هستند ولی رسالت ما در لباس دین  ارائه راهکار علیه دشمن است.

وی تصریح  کرد: ابزار کارآمد از سوی روحانیت علیه دشمن مودت ومحبت است، ما باید کاری بکنیم جاذبه ایجاد محبت از سوی مردم نسبت به دولت، ملت و حاکمیت و ولایت صورت گیرد.

استاد حوزه در توضیح عامل ایجاد محبت در جامعه گفت: طبق روایتی عامل ایجاد محبت، معرفت وشناخت است، تا کسی خدا را نشناسد در دلش محبت ایجاد نمی شود، وظیفه ما به عنوان روحانیون این است که دراین عرصه ورود کنیم.

وی بیان داشت: ما متاسفانه بر روی فروع دین تمرکز کنیم و از اصول دین که پایه واسلس دین است غفلت ورزیدیم.

اگر اصول دین با زبان ساده تبلیع شود مانع از انحراف جوانان می شود

حجت الاسلام الهی دوست از اساتید سطح عالی حوزه تصریح کرد:شعبه شورای عالی فضای مجازی در اصفهان فعال شود، حمایت ساماندهی و سازماندهی شده در بعد فضای مجازی از اساتید حوزه دیگر پیشنهاد است.

غرق شدن جوانان فساد فضای مجازی

حجت الاسلام محمدی رئیس دادگاه ویژه روحانیت اصفهان درادامه ابراز کرد: ساختار ذهنی انسان به نحوی است که چه تصویرمستهجن و چه تصویر خوب هیچ گاه از ذهن او فراموش نخواهد شد و ذهن هموار تصویرگرا است.

وی با دادن هشدارهایی که نشأت گرفته از ورود نا آگاهانه در فضای مجازی و غرق شدن در فساد این فضا هست عنوان کرد: حرکت های برنامه ریزی شده به شکل واحد در سراسر کشور برای حوزه های علمیه لازم و بایسته است.

روش آموزشی فعلی حوزه پاسخگوی نیاز روز جانعه نیست

حجت الاسلام محمد تقی نقدعلی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی شهید طباطبایی نژاد هم بیان کرد: در بحث فعالیت رسانه ای باید به سه موضوع محتوا، روش و کادر اجرایی  توجه کنیم.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی شهید طباطبایی نژاد افزود: در امر محتوا کتاب قرآن کریم و اهل بیت و سنت کفایت می کند، روش ها هم تنوع زیاد دارد.

وی ابراز کرد: امروز باید به نحوی کار کنیم که طلاب نسبت به موضوعات پیرامون ی خود خنثی نباشند، در بحث کادر اجرایی تربیت نیرو وکادرسازی اهمیت دارد.

استاد حوزه عنوان کرد: روش آموزشی فعلی حوزه علمیه پاسخگوی نیاز روز جانعه نیست، ترویج معنویت واخلاق مورد تاکید رهبری است این در حالی است که ما عمدتا وجه تدافعی می گیریم و تاسیس مدارس آموزش و پرورش  و تحکیم رابطه با نوجوانان راهگشا است.

ریشه فساد خشکانده شود

حجت الاسلام میرخلف، استاد سطح عالی حوزه نیز عنوان کرد: ما به عنوان روحانی متاسفانه از رسالت اصلی خویش غافل شده ایم.

استاد سطح عالی حوزه اذعان داشت: ما باید به طریقی برخورد کنیم که ریشه فساد خشکانده شود، طبق روایت ساکتین جز فتته هستند، روحانیت در جنگ و مقابله با فساد و هجمه های فرهنگی ضعیف عمل کرده است.

وی افزود: عدل وانصاف وحق عاملی است که همه مردم اعم از دین دار و غیر دین دار خواهان آن هستند، روحیه مطالبه گری در بدنه روحانیت باید تقویت و پررنگ شود.

در پایان ۵ بند برای تمرکز وتوجه حوزه علمیه اصفهان در جلسه تصویب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha