شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دانشمند

حوزه/ تاکنون مستبصرانی که با اهل بیت(ع) آشنا شده اند و اهل ولایت گردیده اند با توهین و جسارت هدایت نشده اند، بلکه با ادب، احترام و با منطق و سخنان مستدل و در فضای دوستی به اهل بیت(ع) رسیده اند.

خبرگزاری «حوزه» - اصفهان/ سخنرانی های آتشین و داغ او در حدود دو دهه گذشته در مجالس به اصطلاح خصوصی، در زمان ربیع الاول بسیار معروف است؛  سخنان او در دهه های قبل به صورت کلیپ در فضای مجازی دست به دست می شد؛ اغلب افراد اسم حجت الاسلام مهدی دانشمند را شنیده و کلیپ های سخنرانی او را با لهجه زیبای اصفهانی همراه با مزاح ها دیده اند.

امروز به بهانه هفته وحدت به سراغ این خطیب مشهور رفتیم تا از او درباره این که  گفته بود«من اشتباه کردم که سال های با افراد جاهل مبارزه و به آنها توهین می کردم، بلکه رسالت امروز ما مبارزه با جهل و نادانی است» جویا شویم.

حجت الاسلام مهدی دانشمند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به ارجحیت و امتیاز عقلی وحدت در مقایسه با نفاق و اختلاف، اظهار کرد: تاکنون مستبصرانی که با اهل بیت(ع) آشنا شده اند و اهل ولایت گردیده اند با توهین و جسارت هدایت نشده اند، بلکه با ادب، احترام و با منطق و سخنان مستدل و در فضای دوستی به اهل بیت(ع) رسیده اند.

*اگر نمی توانیم کسی را شیعه کنیم باعث تنفر او از شیعه هم نشویم

وی افزود: بر اساس عقلانیت و منطق اگر کسی نمی تواند فرد سنی را شیعه نماید نباید او را یک خاکریز عقب تر برده و موجب وهابی شدن آن فرد شود و نباید فاصله و عمق بیشتری ایجاد کرد.

حجت الاسلام دانشمند عنوان کرد: انسان وقتی به اهل تسنن می رسد باید دو کار انجام دهد، اگر می تواند و علم آن را دارد آنها را دعوت به تشیع کند و اگر قادر نیست، با ادب و اخلاق آنها را نگاه دارد و اجازه ندهد وهابی شوند.

وی اضافه کرد: سیره و وصایای اهل بیت(ع) بر این بوده است که شیعیان با اهل تسنن تعامل داشته باشند و در وصیت امام عسکری(ع) نیز آمده است که شیعیان به دیدن اهل سنت بروند و از بیماران آنها عیادت کنند و اگر کمک خواستند به آنها یاری رسانند.

*دستور اسلام نه تنها حفظ حرمت اهل تسنن بلکه رفت و آمد با آنها است

حجت الاسلام دانشمند با تاکید بر روش بزرگان و علمای شیعه در حسن همجواری و تعامل با اهل تسنن، تصریح کرد: همواره بزرگان شیعه بر وحدت و برادری با اهل سنت تاکید می کرده اند، اما صهیونیست ها ، انگلیس و دشمنان اهل بیت(ع) با فشار، هر یک از شیعه و سنی را به گونه ای تحریک می کنند و موجب به هم ریختگی سیاسی شده و با طرح مسائل ملی، قومی و طیفی یکپارچگی را از بین می برند.

وی خاطر نشان کرد: اگر مسئله توحید درست معرفی شود، نبوت، امامت و ولایت نیز برای مردم درست جا می افتد و آنجایی که فسادها و ناهنجاری هایی در جامعه اسلامی به وجود می آید همه به این مسئله بازمی گردد که توحید درست معرفی نشده و خداوند را نشناخته ایم.

حجت الاسلام دانشمند، عدم شناخت صحیح نسبت به خداوند را موجب  قرار گرفتن در تاریکی ها دانست و گفت: وقتی در تاریکی زندگی کنیم با یکدیگر برخورد می کنیم، لذا باید از تاریکی وارد نور شویم و وقتی وارد نور شدیم همه چیز برای ما روشن می شود.

وی در ادامه با اشاره به تعبیری که مدت ها قبل در خصوص وحدت و لزوم مبارزه با جهل بیان داشته بود گفت: این سخن چندین سال پیش بیان شد و در زمانی بود که امکانات کنونی وجود نداشت، در حالی که اکنون باید بسیار مراقب باشیم و بدانیم امکانات امروز تنها متعلق به یک فرد نیست و برای همه می باشد و همه مبلغان باید در این فضا مراقب باشند.

* با ورود رسانه ها، مجلس خصوصی در دنیای امروز معنا ندارد

حجت الاسلام دانشمند همچنین مسئله تبری را نیز مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: توحید جزء اصول دین است و کلمه لااله الاالله  نیز با تبری شروع می شود و به طور کلی اسلام با تبری شروع شده و نباید این نکته زیرسؤال برود و باید این مسئله را مدنظر داشت که همان گونه که اهل بیت(ع) با امور مختلف مواجه می شدند ما نیز برخورد و مواجه داشته باشیم، اما باید در کنار آن تحلیل تاریخ نیز صورت پذیرد و تولی و تبری در کنار هم بیان شود.

وی در موضوع تولی و تبری توجه به تحلیل وقایع تاریخی را حائز اهمیت دانست و گفت: باید وقایع تلخ تاریخی بیان شود اما باید در کنار آن تحلیل تاریخ نیز صورت پذیرد و تولی و تبری در کنار هم بیان گردد و باید بدانیم بسیاری از این افراد مستضعف علمی و فکری هستند.

وی اضافه کرد: اهل تسنن بسیار به ائمه اطهار(ع) احترام می گذارند و حتی در پیاده روی اربعین شرکت می کنند و در عراق موکب دارند و پیاده به مشهد و زیارت امام رضا(ع) می آیند.

* فقط وهابیت و استکبار از دشمنی شیعه و سنی خشنود می شوند

حجت الاسلام دانشمند شمار وهابیون را اندک عنوان کرد و اختلاف با اهل سنت را موجب خشنودی و به نفع عربستان و وهابیت دانست و ادامه داد: در فتنه داعش و اتفاقات اخیر در عراق علمای اهل سنت سخنرانی هایی را در جهت وحدت ایراد کردند و در مسئله داعش، سنی و شیعه در کنار هم جنگیدند و حتی در هشت سال دفاع مقدس اهل سنت در دفاع از ایران جنگید.

وی افزود: امروز دشمن جنگ احزاب به راه انداخته و وحدت را سپر بلای این جنگ کرده است و در حال حاضر نیز اگر کسی می خواهد عشق خود را به  اهل بیت(ع) نشان دهد باید معارف اهل بیت(ع) را تبیین کند و با تحلیل، تاریخ دیروز را به تاریخ امروز گره بزند.

حجت الاسلام دانشمند تاکید کرد: در هشت سال دفاع مقدس ما دست به دست هم دادیم و سفره جنگ تحمیلی را با عزت جمع کردیم، امروز نیز باید دست به دست هم داده تا جنگ اقتصادی و فرهنگی را جمع کنیم، چرا که اگر آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و یا ناامنی ایجاد شود دیگر شیعه و سنی فرقی نمی کند و همه درگیر می شوند.

وی افزود: ما همه در یک کشتی قرار داریم و اگر در این کشتی سوراخی ایجاد شود همه غرق خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فضول IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    3 0
    اقای دانشمند مشکلات شیعه وسنی درگذشته شما هست علنا بگو ...
    • سیما IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
      0 0
      حر بن ریاحی هم راه امام حین را بست و اجازه بازگشت به امام حسین را نداد اما پس از ابراز پشیمانی و اشتباه کردم امام حسین او را بخشید. این در عاشوراست. مسلمان دانشمند هم ابراز کرده من اشتباه کردم و اکنون تفکر مورد اعتقادش را بیان می کنید. از سیره اولاد رسول درس بگیریم
  • رنجبر IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    2 0
    آفرین بر دانشمند با بصیرت و روشن ضمیر.
  • رنجبر IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    3 0
    آفرین بر دانشمند بابصیرت و روشن ضمیر.