جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: کیان شیعه به فقه و اصول آن بوده و در اجتهاد و فقه توانسته ایم به برتری برسیم، حوزه علمیه باید استقلال خود را حفظ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در بیست و یکمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به جایگاه والای نهج البلاغه عنوان کردند: قرآن مجید پیامبر اکرم(ص) را به عنوان برهان معرفی می کنند، یکی از جهاتی که برهان، پیامبر(ص) است، امی بودن ایشان است.

ایشان افزودند: فردی که درس نخوانده و به مکتب نرفته است، این همه حقایق را از کجا گرفته است، دشمنان نیز در مقابل مقام پیامبر اسلام(ص) اقرار به بزرگی ایشان می کنند.

این مرجع تقلید گفتند: امام صادق(ع) نیز شاگردان بزرگی تربیت کرده اند، آن حضرت قرآن کریم را به عنوان نور معرفی می کنند و نور دارای سرعتی است که بسیاری از مناطق را روشن کرد، هر کجا که نور باشد، خفاشان نمی توانند ابراز وجود کنند و اگر بخواهیم خفاشان را خاموش کنیم، باید حقایق قرآن را به مردم بگوییم.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: امام راحل به عنوان فرزند پیامبر(ص) توانست مکتب بزرگ انقلاب را  پایه گذاری کند، انقلاب امام الگوسازی برای جهانیان بوده و این بیداری عربی که می گویند، از انقلاب اسلامی سرچشمه می گیرد.

ایشان ادامه دادند: اثر دوم انقلاب اسلامی معرفی شیعه است، شیعه تا کنون چندان شناخته شده نبود، بنده در پنجاه سال گذشته که به مکه مشرف شدم، یک عالم مکی خطاب به من گفت: آیا شیعه کتابی از خود به جا گذاشته یا نه!، در گذشته حتی در مکه شیعه شناخته شده نبود، اما این انقلاب توانست شیعه را به جهانیان معرفی کند.

استاد برجسته  حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: از آثار دیگر انقلاب تقریب بین المسلمین و ذکر این نکته بوده که درباره مسائل اختلافی نباید در کوچه و بازار بحث کرد، بلکه جای این مباحث در محافل علمی است.

حضرت آیت الله سبحانی یادآور شدند: کشوری که در آن حریت عقلی نباشد، پیشرفت نمی کند، پیشرفت در سایه قلم های آزادی است که در چارچوب عقلی و قانونی رقم بخورد، ما باید بتوانیم مردم را از سموم فضای مجازی نجات دهیم.

ایشان تاکید کردند: اثر دیگر انقلاب اسلامی این بود که دست غارتگران از کشور کوتاه شد و ما اگر بتوانیم در گام دوم انقلاب این را حفظ کنیم، موفق خواهیم شد.

این مرجع تقلیدابراز کردند: اعطای شخصیت به مسلمانان از دیگر آثار انقلاب بوده و تا کنون کسی فکر نمی کرد که با احکام اسلامی بتوان حکومت کرد، دیگر اثر انقلاب این بود، کتبی که در حوزه های ما متروک بود به متن فعالیت های علمی وارد شد و ما باید بتوانیم این آثار را حفظ کرده و مجتهدین توانا تربیت کنیم.

حضرت آیت الله سبحانی اضافه کردند: کیان شیعه به فقه و اصول آن بوده و در اجتهاد و فقه توانسته ایم به برتری برسیم، حوزه علمیه باید استقلال خود را حفظ کند، برای ما لفظ حجت الاسلام والمسلمین از لفظ دکتر مطلوب تر بوده و نباید حوزه محو در عناوین و القاب دیگران باشد.

ایشان بیان کردند: در جامعه ما مبلّغ بسیار کم است و ما باید در حوزه دو محور تربیت مجتهد و مبلّغ را در دستور کار قرار دهیم، اجتهاد جواهری بسیار دارای اهمیت بوده و مجتهدان سلف ما جواهر را بارها مطالعه کرده اند.

این مرجع تقلیدتصریح کردند: به این زودی نمی توان به اجتهاد رسید، اجتهاد مقدمات و کارهای فراوانی دارد و ما باید مبلغینی برای داخل و خارج تربیت کنیم، چرا که راه معرفی اسلام تبلیغ است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    0 0
    آقای سبحانی عزیز باعرض سلام من از تالیفات و درس خارج شما بسیار استفاده کردم وبنحوی شاگرد شما محسوب میشوم شما بانوشتن فروغ ابدیت وپاسخ به 23 سال خدمات شایانی کردید ولی قطعا بهترازمن میدانید بعداز انقلاب استقلال حوزه ازبین رفت حوزه ای که نون طلبه های قم را مرحوم آقای مرعشی میدادند مستقل بود نه حوزه ای که باپول دولت صدها برابرطلبه تولید کرده که درمیانشان یک سبحانی یک مطهری یک ابن ادریس یک شهید اول ویک علامه حلی نیست این تولیدات جدید بدرد قصه گوئی وتعریف منامات ومکاشفات بی اساس میخورند البته همه را نمیگویم طلبه هائی مثل آقای جعفریان هم دیده میشوند جنابعالی که امروز مرجع عام شیعه هستید از کمیت بکاهید وبرکیفیت بیفزائید بابعضی ازمدعیان اجتهاد که صحبت میکنم مشخص میشود اولیات فقه را نیز نمیدانند مرحوم شیخ علی صفائی چندین بار تمام دروس حوزوی تا کفایه را تدریس کرده بودند گاهی ازبعضی ازکتب درسی ازایشان سوال میشد متن کتاب راازحفظ میخواندند ره غرض اینکه استقلال حوزه با عمل امکان دارد به آقایان یزدیها بفرمائید ترتیبی اتخاذ شود تاردیفهای بودجه حوزوی از بودجه کشور حذف شود تاشمابمانید وطلبه هائی که برای فقه وعقل درس میخوانند امروز بعضی ازمنبریها داستانهای شیخ خیاط و مرحوم قاضی و مرحوم ملاآقاجان را روی منبر نقل میکنند آن بزرگواران به هرجائی ازمعرفت که رسیدند قطعا درعالم برزخ راضی نیستند هرقصه ای به ایشان نسبت داده شود یکی ازهمین منبریهای جدید میگفت مرحوم جهانگیرخان عیسی مسیح ع را احضارکردند واین مطلب را درگوشی موبایل یکی از مومنین دیدم یعنی درحد وسیعی پخش شده بعضی از رجالیها تفسیر منسوب به امام حسن عسکری ع را بدلیل نقل معجزاتی ازاین قبیل ردمیکنند به هرحال جنابعالی و آقاموسی زنجانی ودیگربزرگان حوزه بایستی جلوی دولتی شدن حوزه را بگیرید بهترازمن میدانید دودچراغ خورده ها وسختی کشیده ها معالم دین را حفظ کرده اند موید باشید