جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه، در نشست تخصصی «نقش و جایگاه اساتید در تبیین هویت معنوی حوزه» به بایسته شناسی مباحث اخلاقی اساتید در شکل گیری هویت طلاب پرداخت و گفت: اساتید به تناسب نقش و مسئولیت امانت دار هم هستند و باید آنچه فراگرفته اند را به درستی منتقل کنند نه اینکه برداشت های نادرست و یخ زده از نصوص دین را به شاگردان انتقال دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست تخصصی«نقش و جایگاه اساتید در تبیین هویت معنوی حوزه علمیه» که به همت کارگروه حوزه علمیه، سنت های کارآمد معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به بایسته شناسی مباحث اخلاقی اساتید در شکل گیری هویت معنوی طلاب پرداخت و گفت: معلمی و استادی مزد بزرگی دارد و شان عظیمی است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) مبنی بر «الا اخبرکم باقوام لیسوا بانبیاء و لا شهداء یغبطهم الانبیاء و الشهداء» تصریح کرد: ایشان چنین فرمود که آیا به شما خبر نداده ام از جمعیتی که شهید و نبی نیستند و لکن انبیاء و شهیدان غبطه آنها را می خورند، در ادامه حضرت فرمودند اینان کسانی اند که شان معلمی دارند و به قرینه تناسب سخن، دین اکمل را تبلیغ می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در واقع به همین موازاتی که استادی شان دارد، مسئولیت هم دارد و این تناسب شان و مسئولیت در اساتید مدنظر است یعنی اساتید به تناسب نقش و مسئولیت امانت دار هم هستند و باید آنچه فراگرفته اند را به درستی منتقل کنند نه اینکه برداشت های نادرست و یخ زده از نصوص دین را به شاگردان انتقال دهند.

آیت الله علیدوست با بیان این که استاد وقتی می تواند مسئولیتش را به خوبی انجام دهد که بتواند درس اعتدال یا به تعبیری مدیریت متضادها یا گاه متضادنماها را به طلبه یاد بدهد، تصریح کرد: گاهی برایند و خروجی درس های ما روحیه اعتدال نیست و یا گاهی در عمق و بطن هدایت هایمان افراط و تفریط وجود دارد که باید از آن پرهیز شود.

وی با بیان این که انسان باید در زندگی شخصی، تحصیلی، تدریس، سیاسی، اجتماعی متضادها را که بعضا متضاد نما است مدیریت کنید، افزود: وجود پیامبر(ص) مدیریت متضادها است و به عقیده من مصداق حکمت و بصیرت همین مدیریت متضاد هاست؛ یعنی انسان بتواند بین درس، اخلاق و عبادت مدیریت کند همانطور که امیرالمومنین(ع) تجسم مدیریت بین متضادها هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اگر شما می خواهید کسی را تشویق و ستایش کنید باید شاگرد پروری کنید که البته همین هم باید رعایت اعتدال شود، افزود: در سنت پیامبر(ص) داریم که ایشان هیچگاه مدح زیاد کسی را نمی کرد در صورتی که برخی از ما گاهی همین مدحی که داریم هم سبب می شود طلبه دچار توهم و یا مذمت شود.

آیت الله علیدوست با بیان این که اساتید باید چه در بحث اخلاقی و چه در سنت های رفتاری ظرفیت شاگردان را کشف و آن را شکوفا کنند، بیان کرد: یکی از اهداف انبیاء همین بود همانطور که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند یثیروا لهم دفائن العقول یعنی یکی کار پیامبران بود که قبلش مقدمه می خواهد که کشف ظرفیت مردم کند و بعد این ظرفیت شکوفا شود.

وی ادامه داد: با واکاوی در سیره علماء نیز نمونه بارز این شکوفایی ظرفیت و استعدادها، نامه محقق اردبیلی به صاحب معالم است، صاحب معالم از شاگردان محقق اردبیلی بود که روزی از ایشان تقاضا کرد که می خواهد به لبنان برود و یک دست خط خواست.  مقدس اردبیلی که شاه عباس را حتی به هیچ می گیرد و به خواست او اعتنا نمی کند و جزء کسانی است که طرف صفویه نیامد، شاگرد خود را تعبیر به مولا می کند و یک دستخط به امر شاگرد برای او می نویسد که بعدها او صاحب معالم می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که محدثین تاریخ شرح صدرهای عجیبی داشتند که امروز برای حوزه های علمیه باید ملاک عمل باشد و استاد باید بتواند در عمل و سنت رفتاری شرح صدرش را نشان دهد، بیان کرد: ائمه اطهار(ع) و برخی اساتید نیز همچون سید عبدالهادی شیرازی شرح صدر عجیبی داشت که باید مورد توجه باشد.

آیت الله علیدوست با بیان این که امروز باید به همه درس شرح صدر داد و این امر باید در حوزه های علمیه پررنگ باشد، ابراز کرد: باید برنامه ای برای طلاب داشت و به آنان درس شرح صدر و مدیریت متضادها را برای اداره زندگی به نحو شایسته داد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha