پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت پیمان

حوزه/ رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی تصریح کرد: تقویت اتحاد مسلمین بر محوریت قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، خنثی کننده بسیاری از توطئه ها و برنامه های استکبار است.

دکتر آیت پیمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری « حوزه» ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) و گرامیداشت هفته وحدت با تاکید بر این که امروزه یکی از ضروری ترین مسایل در سطح دنیای اسلام، تأکید بر وحدت و تقریب میان مذاهب است، اظهار داشت: در دنیای فعلی که شاهد تحولات گوناگون هستیم و از آن سو دشمنان مُدام در حال توطئه چینی علیه اسلام و مسلمین هستند، طبعاً مقوله وحدت اهمیت و ضرورت ویژه ای پیدا می کند به ویژه در عصری که دنیای رسانه و عصر شبکه های اجتماعی و تغییرات بسیار سریع نام گرفته است.

وی افزود: البته این دوران شاخصه ها و در عین حال محاسن مهمی هم دارد اما به هر حال مخاطراتی هم با خود به همراه دارد و آن هم اینکه یک نوع تقابل فکر و اندیشه و فرهنگ و تمدن رخ داده و جنبه رویارویی و معارضه یافته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر می شود گفت که فرهنگ اومانیسم غربی و لائیسیته و سکولاریسم با پشتوانه و حمایت جریان وهابیت سلفی گری و صهیونیسم در همه کشورها، شیعیان را تحت فشار و هجوم قرار داده ، ضمن آن که اسلامی از سوی برخی گروه ها و جریانات تبلیغ می شود که مشخصه اسلام ناب محمدی(ص) که مطابق با آموزه های اهل بیت(ع) است را ندارد و این در حالی است که از سوی دیگر، چهره اسلام حقیقی در جهان به ناحق و ظالمانه و با ترفندهای گوناگون به صورت چهره ای مخدوش و غیرواقعی ارایه و معرفی می شود.

دبیر شورای دین پژوهان کشور همچنین گفت: در زمانه حاضر واقعیت آن است که در مقطع کنونی ابرقدرت های جهانی و در یک کلام قطب نظام سلطه با استفاده از جریان های افراطی در جهان اسلام به دنبال آن هستند که جلوی رشد اسلام واقعی را بگیرند چرا که بارها و بارها از آن سیلی خورده اند، همان طور که امام (ره) به این حقیقت اشاره داشتند و به مردم یاد دادند چرا دشمنان از اسلام ناب محمدی به شدت عصبانی می باشند.

وی افزود: در واقع همه کینه و هیاهوی استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی ایران به عنوان قطب اسلام ناب محمدی(ص) به جهت آن است که جلوی رشد اسلام انقلابی و ضد آمریکایی را بگیرند و با انحرافات و ترویج افراطی گری در دنیای اسلام و علیه شیعه به دنبال همین هدف هستند.

وی بیان داشت: استکبار جهانی از اسلام وهابی و اسلام آمریکایی هیچ گونه احساس خطری نمی کند اما از تشیع انقلابی و اسلام ناب به شدت می هراسد و در این میان تردیدی وجود ندارد که ما باید هوشیار باشیم و عرصه جهانی و تقابل ها را به خوبی بشناسیم و بدانیم که تفرقه و نزاع میان شیعه و سنی و فرقه های اسلامی ، خواسته دشمنان تشیع و اسلام است.

پیمان خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این که ما نباید با تحریک احساسات و عدم کنترل هیجانات ، خدای ناکرده در دام برنامه های شوم دشمن بیفتیم و کاری کنیم و یا حرفی بزنیم که موجب برهم خوردن وحدت شیعه و سنی گردیده و بدین سبب پیروان این دو مذهب روبروی همدیگر صف آرایی کنند.

وی افزود: همچنین می بایست با هر اقدامی که باعث تفرقه میان مذاهب اسلامی و دشمنی آن ها می شود، به طور جدی مقابله کنیم و حتی فراتر از این مساله ما امروز به گفتگو با پیروان دیگر ادیان هم نیاز داریم؛ در واقع در این تعاملات هم ما باید نگاه و رویکرد خود و قرائتمان از اسلام ناب محمدی (ص) را به گوش همه مردم جهان از اندیشه ها و مکاتب و ادیان گوناگون برسانیم و بی شک این مهم تنها در سایه وحدت و پیگیری رویکرد تقریبی میسر خواهد شد.

رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی همچنین اظهار داشت: در سیره نورانی پیامبر (ص) و ائمه طاهرین(ع) نیز بسیار می بینیم که حضرات معصومین با پیروان دیگر مذاهب و ادیان به گفتگو می نشسته اند و اقدام به پرسش و پاسخ و احتجاج می کرده اند و این ها همه در کمال آرامش و احترام متقابل انجام می شده است.

وی گفت: در واقع ائمه(ع) با حُسن خلق و قول معروف و منطق و جدال احسن با پیروان همه ادیان و حتی با مشرکین و معاندین برخورد می کردند تا بدین وسیله زمینه جذب و هدایت آن ها فراهم شود.

پیمان اضافه کرد: حضرت رسول (ص) و امامان معصوم ما از آن جا که به اذن و عنایت الهی صاحب برهان قاطع و دلایل محکم و منطق قوی بوده اند، لذا نیازی نمی دیده اند که به نزاع بپردازند و با استدلال و برهان تمام سوالات و شبهات را به خوبی پاسخ می داده اند و تفکر ناب اسلام را بر همه تفکرات غالب می کرده اند و لذا همین باور و اعتقاد باید در کردار و گفتار ما هم نمود داشته باشد و ما بر اساس سیره نبوی عمل کنیم.

وی گفت: ما نباید از گفتگو و مناظره و تعامل بترسیم و بر عکس می بایست در مجامع علمی و فرهنگی و آکادمیک جهان حضور یافته و تفکر ناب شیعه را به درستی تبیین کرده و از حقایق و معارف آن به طریق درست کلمه، دفاع کنیم.

دبیر شورای دین پژوهان کشور در خاتمه بیان داشت: گرچه در دنیای فعلی، ادعاها و انحرافات بسیار است اما به هر حال ما باید به وعده مسلم و تخلف ناپذیر خدای متعال ایمان داشته باشیم که حق ماندنی و باطل رفتنی است و لذا به ویژه در مناسبات میان شیعه و سنی باید از لعن و سب و برخورد افراط گرایانه که ما را به نتیجه هم نمی رساند بپرهیزیم و بدانیم که بی شک اگر ما حق را عرضه کنیم و با برخورد اخلاقی و سیره درست آنرا تبیین و تشریح نماییم، گمراهان و جاهلان حق را شناخته و به آن ایمان می آورند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha