شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
هفته وحدت

حوزه/ دکتر عثمان سالاری گفت: وحدت از منظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خصوصا مقام معظم رهبری یک امر راهبردی و استراتژیک است و تاکتیکی و مصلحتی نیست.

دکتر عثمان سالاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» با تبریک میلاد پیامبر ختمی مرتبت، پیامبر نور و رحمت حضرت محمد صلی الله و علیه و آله وسلم و همچنین میلاد مسعود صادق آل محمد امام جعفر صادق علیه السلام، با تاکید بر لزوم وحدت و جلوگیری از تفرقه در جهان اسلام، اظهار داشت: وحدت برای جامعه اسلامی یک امر هویتی و بنیادی است و در قانون اساسی، وحدت و همبستگی ملی به عنوان یک امر راهبردی و استراتژیک در ذیل اصل دوم قانون اساسی مطرح شده است.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: وحدت از منظر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خصوصا مقام معظم رهبری یک امر راهبردی و استراتژیک است و  تاکتیکی و مصلحتی نیست. در واقع وحدت ریشه در آیات، روایات، سنت و ریشه در سیره اهل بیت علیه السلام و صحابه دارد.

سالاری افزود: خداوند تعالی در قرآن کریم وحدت را واجب دانسته و همچنین تفرقه و اختلاف را حرام اعلام کرده است و این امر در آیات متعددی اشاره داشته است. لذا لازم است تمام مسلمانان در این خصوص دقت کافی داشته باشند که تعادل رفتاری سرآغار وحدت و همبستگی خواهد بود.

وی بیان داشت: اعتدال فکری راهی است که ما را به تعادل موثر و ثمر بخش و سازنده می رساند. بنابر این سرآغاز اعتدال باور همدیگر است که شیعه و سنی همدیگر را به رسمیت بشناسند و اعتقادات همدیگر را محترم بشمارند. در واقع اجازه ندهند دشمن مشترک شعله اختلاف افکنی و التهاب آفرینی را در بینشان ایجاد کند ...

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری با دستور تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب و دانشگاه مذاهب اسلامی در واقع یک اقدام اثر بخش و تاثیر گذاری برای اشاعه گفتمان وحدت و تقریب مذاهب انجام دادند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اعلام هفته وحدت توسط حضرت امام(ره) و استمرار آن توسط مقام معظم رهبری توانسته است، اقدام اسلام هراسی دنیای غرب را خنثی کند و از اقدامات پلید جهان کفر  بر علیه جهان اسلام مقابله کند ...

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: کنفرانس وحدت اسلامی در ایجاد وحدت جهان اسلام و به حاشیه راندن تفکیر توانسته است به موفقیت هایی موثری در جهت ایجاد وحدت در جهان اسلام دست پیدا کند.

سالاری ادامه داد: مقام معظم رهبری که در قانون اساسی بلند پایه ترین مقام در جمهوری اسلامی است و طبق باور های اهل سنت به عنوان اولی الامر از آن یاد می شود در بیان نظرات و رهنمود های خود به صراحت بر تحکیم مبانی وحدت و تحقق و فعلیت یافتن امت واحده اسلامی تاکید دارند و این مسئله را به کرّات بیان فرمودند.

وی افزود: ایشان فرمودند، در حال حاضر یکی از دردها و دغدغه ها در جهان اسلام بحث تفرقه است و باید در سایه وحدت کلمه کشورمان را بسازیم و نفوذی های شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی سَم مُهلکی هستند و این سم را باید از محیط اسلامی خارج کرد. عوامل تفرقه افکن نه شیعه هستند و نه سنی. به طوری که مقدسات شیعه و سنی را قبول ندارند.

استاد دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان تکالیف مسلمان برای ایجاد وحدت، تاکید کرد: هفته وحدت در بین امت اسلام یک تکلیف و وظیفه دینی و یک مصلحت اجتماعی و نیاز قطعی است. تمسک به وحدت کلمه و برافراشتن پرچم برادری و مهربانی برای کشور و ملت از اوجب واجبات است.

سالاری ادامه داد: وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام بزرگترین مایه وحدت در تمام ادوار اسلامی اند. پیام اسلام پیام وحدت و امنیت و اخوت و برادری بوده است.

وی اظهار کرد: توهین و تفرقه از دیرباز در گفتمان فکری و سیره عملی غرب نهادینه شده است. غرب با ایجاد و جعل گروه های به اصطلاح اسلامی انحرافی تلاش کرده جلوی امت واحده اسلام را بگیرد و یک چهره خشن از اسلام را به جهان مخابره کند.

وی افزود: جای تعجب است که مقامات غربی و اروپایی در سخنرانی های عمومی و خصوصی خود به تشکیل گروه های تکفیری، انحرافی و جنایتکاری از قبیل القاعده و داعش اعتراف و اذعان داشته اند و بر این عمل تفرقه انگیز خود اصرار هم دارند!

سالاری در پایان اظهار داشت: خوشبختانه با سیاست های تیز هوشانه مقام معظم رهبری این اقدامات تا حدود زیادی خنثی شده است. ما در بعد فیزیکی و سخت افزاری موفق شده ایم و دشمن به حاشیه رانده شده است، ولی باید مراقب حرکت نرم مسلمان نماهای انحرافی که مستقیماً از اتاق های فکر آمریکا و انگلیس تغذیه می شوند، بود.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنیاد فرهنگی IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
    0 0
    باسلام 1-از آنجاکه اندیشه رهبری مستقل از مبانی اسلام نیست 2- واز آنجا که وحدت نه فقط تاکتیک و نه فقط استراتژی بلکه یک مبنای ذاتی در تعینات توحیدی عالم است 3- و از آنجا که معمول این مدعا که "معمولا این امر در فتاوا و سخنرانی هایشان نیز آشکار و روشن است."نه فقط آشکار بلکه چندان هم روشن نیست ! 4- واز آنجا که بدون مبنا و مستند نمی شود اندیشه دیگران را بر اندیشه خود حمل و ضمیمه کرد! 5- و از آنجا که ادبیات حوزه نیاز به یک بازنگری در حیطه مفهوم شناسی و معرفت شناسی دارد لذا بهتر است ضمن پرهیز از ذم های در قالب مدح ،آرایه هایی چنین را که بیشتر مبتنی بر اهوای بشری است تا اسلام و رهبری ،از ساحت دین تفریق کرد و با ادبیات غرب ،مدل و معیار اسلام را تبیین نکرد. این هم مستند ذاتی بودن وحدت : امروز وحدت برای شما هم تاکتیک و هم استراتژی و هم یک اصل اسلامی است رهبری معظم عجیب است وقتی ایشان می فرمایند هم تاکتیک و هم استراتژی و هم یک اصل اسلامی که ناظر بر عمیق تر بودن وحدت در ابعاد ذاتی است، چگونه آقایان می گویند نه تاکتیک بلکه استراتژی؟! با احترام