جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابوالفضل جلیلی
ابوالفضل جلیلی

گروه هنر ــ یک کارگردان سینما گفت: در سینمای فعلی که آثار سخیف در آن به وفور تولید می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت، آثار با محوریت زندگی حضرت رسول (ص) در آن تولید شود.

ابوالفضل جلیلی، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه تاکید کرد: چه سینمایی می‌خواهد حضرت رسول را به تصویر بکشد، آیا از سینمایی که کیفیت آثارش نازل می‌توان انتظار داشت تولیداتی فاخر با محوریت حضرت رسول تولید شود، بنابراین برای رسیدن به سینمای آرمانی، ابتدا باید فضای اخلاقی بر آثار سینمایی حاکم شود تا با فراهم شدن محیط به تدریج کارهایی تولید شود که در آنها محور ائمه باشند.

وی افزود: فیلمی که در حوزه صدر اسلام تولید می‌شود پرهزینه است که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد، برای همین بخش خصوصی قادر نیست در آن سرمایه گذاری کند و تنها نهادهای دولتی هستند که قادرند در این حوزه صاحب اثر باشند، اما وقتی هیچ سرمایه‌گذاری‌های انجام نمی‌شود. با چنین فضایی نباید از سینماگر انتظار چندانی را داشت.

این کارگردان در پاسخ به این سوال آیا دوست دارد فیلمی با محوریت پیامبر (ص)، بسازد گفت: سینمایی که من در آن مشغول به کار هستم موضوعات اجتماعی را در بر می‌گیرد. درضمن فیلمسازی که می‌خواهد اثری تاریخی جلوی دوربین برد باید در این حوزه تخصص لازم را داشته باشد، البته نمی‌گویم که نمی‌توانم فیلم تاریخی بسازم، اما شاید اثری که من تولید می‌کنم همانند فیلم یا سریالی نباشد که یک سینماگر تاریخی‌ساز آن جلوی دوربین می‌برد.

کارگردان فیلم قرآنی «حافظ» تاکید کرد: در همه رشته‌ها و مشاغل تخصص وجود دارد. برای مثال پزشکی که متخصص چشم است، نمی‌تواند کار دندان انجام دهد. این امر به معنای کم سوادی آن پزشک نیست، بلکه به تخصصی بودن این حرفه مربوط می‌شود، سینما نیز چنین است و هر بخش تخصصی را در بر می‌گیرد، پس برای رسیدن به اثر مطلوب باید به سراغ متخصص آن رفت.

جلیلی تاکید کرد: به نظرم وقتی می‌خواهید فیلمی با محوریت زندگی حضرت رسول (ص) تولید کنیم باید سراغ ارزش‌های اخلاقی رویم. منظور از اخلاقیات   هم  به آثاری برمی‌گردد که در آن به زیبایی‌های دین اسلام پرداخته شده باشد، البته اسلام عاری از زشتی است، اما همین نکته بینی در ساخت آثاری که محوریت آن موضوعات اسلامی است بسیار حائز اهمیت است. برای مثال اگر  به جای پرداختن به جنگ‌های صدر اسلام موضوعاتی را مطرح کنیم که در آن مهربانی مد نظر باشد به نظرم با شخصیت حضرت رسول (ص) همخوانی بیشتری دارد.

 وی در انتهای این گفتگو تاکید کرد: متاسفانه برخی آثار فرهنگی یا هنری این تصور را در مخاطب غیرمسلمان ایجاد کرده که اسلام دینی خشن است، درصورتی‌که واقعیت غیر از این است زندگی حضرت رسول سراسر مهربانی است و اگر جنگی در طول رسالت ایشان رخ داده، شکا فاعی داشته و آنهم در خدمت سیاست رفعت پیامبر (ص) بوده است.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha