پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه قم گفت: از مسئولین انتظار می رود در راه مبارزه با فساد حاشیه سازی نکنند و نباید تبعیضی در این راه وجود داشته باشد، به جای اینکه انتقاد ناروا بکنیم و یا از برخی مفسدان دفاع کنیم، باید همه همراه با هم این مسیر نورانی را طی کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نماز جمعه شهر قم که در مصلی قدس این شهر برگزار شد، با اشاره به سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: رسول خدا نور الهی و گشاینده درهای رحمت و مایه نجات و عظمت بشریت بود.

وی افزود: رسول خدا از نظر خلقت از یک جایگاه بلند در مراتب هستی برخوردار است و در روایات مطرح است که ایشان در سلسله مراتب هستی در صدر خلقت است.

امام جمعه قم جایگاه هستی شناسی پیامبر(ص) در عالم تجلی را بالا دانست و گفت: رسول خدا در روایات به عنوان عقل کل و اول مخلوق عالم معرفی شده و اگر عالم را مظهر صفات خدا بدانیم، ایشان زیباترین، جامع ترین و کامل ترین تجلی صفات خداوند هستند.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه خلقت رسول خدا و خاندان ایشان خلقتی ویژه است، ادامه داد: دومین مطلب درباره شخصیت پیامبر(ص) خاندان پاک ایشان از ابتدای خلقت تا بعد از ایشان بوده و این خاندان از آدم تا نوح و ابراهیم پاک ترین خاندان بوده است.

وی عنوان کرد: وراثت و دودمان نبوت بسیار پاک بوده و هیچ گاه این درخت رسالت و نبوت به شرک آلوده نشد، نکته دیگر در شخصیت پیامبر خاتم شخصیت خانوادگی و پاکی تربیت کنندگان ایشان بود. خداوند همه عوامل را تمهید کرده بود تا زمینه طلوع خورشید عالم تاب و عالی ترین انسان فراهم شود.

امام جمعه قم مراحل سلوک و شخصیت پیامبر (ص)را موردتوجه قرار داد و ابراز کرد: تاریخ و گواهان تاریخ شهادت داده اند که اطراف پیامبر(ص) هیچ آلودگی نبود و پاکی و مراحل سلوک او در مکه و کوه های مکه در سینه تاریخ ثبت شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: پیامبر(ص) پس از بعثت خود به عالی ترین درجات در قوس صعود رسیدند و از عالم عالی تجلی کرده و به عالم خاکی رسید، این موجود افلاکی و خاکی در مراحل صعود به چنان مرتبه ای دست یازید که جبرئیل(ع) از همراهی او بازماند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) آنقدر به مراحل بالا صعود کرد که دو گام بیشتر به تقرب درگاه حضرت حق بیشتر نمانده بود، این وحی با واسطه نیست، بلکه دریافت مستقیم وحی از ذات لایزال الهی است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: پیامبری پیامبر خاتم از همه ادیان پیمان گرفته شده بود و جزئی از اعتقادات همه ادیان بود، علم و حکمت بی پایان الهی فقط در قرآن و توسط پیامبر(ص) دریافت شد.

آیت الله اعرافی مطرح کرد: پیامبر بزرگوار اسلام معمار یک تمدن نوین الهی بود و پایه های استواری برای نجات بشریت ریخت، با طلوع این خورشید همه بشر تکان خورد، قافله علم و حکمت به حرکت درآمد و همه بشریت مستقیم یا غیرمستقیم از این خورشید عالم تاب بهره مند شد.

وی با تاکید بر اینکه در منابع فریقین بیش از صد صفت و قریب به 200 ویژگی در سبک اخلاقی پیامبر(ص) وجود دارد، گفت: پیامبر صرفا معمار جزیره العرب نبود، بلکه معمار تمدنی انسان ساز بود که همه بشریت را پوشش می داد، از طرفی اخلاق پیامبر در کنار ابعاد شخصیت ایشان بسیار ممتاز و مظهر عالی ترین شخصیت انسانی بود.

خطیب جمعه قم تاکید کرد: پیامبر(ص) خوش چهره و خوش خلق بود و استقبال او بسیار صمیمی و خداحافظی او سنگین بود، وقتی با کسی مواجه می شد، با تبسم و خنده به استقبالش می رفت. به کودکان و زنان سلام می کرد و نگاه او همراه باحجب و حیا بود.

آیت الله اعرافی بیان کرد: وقت های پیامبر(ص) منظم و تنظیم شده بود، به اهل خانه توجه داشت، به حاجات مردم رسیدگی می کرد، بزرگان را تکریم و کوچک تر ها دوست داشت، خوبی ها را تشویق و بدی ها را تقبیح می کرد، خیر خواه دیگران و دائما در ذکر خدا بود، در هر جای مجلس وارد می شد همان جا می نشست، معاشر و رفیق دلنشین و دلپسند بود، شجاعتی بی مانند در وجود او موج می زد.

وی گفت: صبور و شکیبا و زاهد و قانع بود، از تجمل و تشریفات دور بود، نماز او با خشوع بود، گشاده دست و سخاوتمند بود، به همنشینی با فقیران افتخار می کرد، به پیمان ها وفادار بود، نیازها را یا پاسخ می داد و یا با اخلاق خوش مراجعه کننده را راضی می کرد، برای خدا خشمگین می شد، انتقام شخصی نمی گرفت، روی زمین می نشست و می خوابید، هر مرکبی بود سوار می شد، ژولیده مو نبود، همیشه با وضو بود، مقید به مسواک بود؛ این ویژگی ها گوشه هایی از صفات این شخصیت بزرگوار بود.

امام جمعه قم یادآور شد: اینکه پیامبر(ص) مهربان بود نباید این تصور را در ما ایجاد کند که فریب دشمنان را می خورد، اینکه بسیاری از مستشرقین می گویند اسلام با شمشیر گسترش یافت، اما در واقع اسلام با اخلاق پیامبر رشد کرد.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: خشم مقدس پیامبر(ص) و مقاومت ایشان در برابر دشمنان در کنار مهر و عطوفت ایشان توامان بود و وقتی ایشان خشمگین می شد، کسی یارای مقاومت در برابر ایشان را نداشت.

وی در بخش دوم خطبه های نماز جمعه با اشاره به مناسبت های مختلف در این ایام عنوان کرد: ما باید همه را به کتابخوانی و خواند کتب سالم و انسان ساز دعوت کنیم، همچنین برای همه بسیجیان نیز در انجام مسئولیت های خطیر آرزوی توفیق داریم.

امام جمعه قم با اشاره به هفته وحدت تاکید کرد: امروز وحدت نیاز عاجل امت اسلام بوده و امروز امت اسلام دچار تفرق های فراوانی شده است، ما یک وحدتی داریم که برآمده از مبانی فکری و آرمانی بوده و ما بحمدالله میان امت اسلام در مبانی فکری و اعتقادی مشترکات زیادی داریم، همچنین منافع امت اسلام در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مشترک بوده و نباید امت اسلام با این مقدار جمعیت و منابع مالی اسیر توطئه های دشمنان قرار گیرد.

آیت الله اعرافی گفت: امروز باید اسلام و امت اسلام هم گرایی داشته باشد، فلسطین عزیز ما زیر موشک باران اسرائیلی ها قرار دارد، البته محور مقاومت در نهایت پیروز خواهد شد، اما این وضع فعلی برای امت اسلام کافی نیست، این امت باید به شکل یکپارچه و منسجم در صحنه حاضر باشد.

وی ادامه داد: کاری که قوه قضائیه در راه مبارزه با فساد و تبعیض آغاز کرده قابل تحسین بوده و در مسیر مبارزه با فساد باید جدی باشیم، مبارزه با فساد باید جامع و در همه ارکان حکومت در قانون گذاری ها اجرا شود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: اینکه امروز فساد وجود دارد، به دلیل غفلت های دهه های گذشته بوده و امروز باید دستگاه های حکومت بیدار شوند، باید در انتخابات افراد پاک دست از سوی مردم انتخاب شوند.

امام جمعه قم بیان کرد: قوانین و مقررات ما باید تامین کننده عدالت باشد و حکومت نباید دستگاه فساد باشد، اگر در برابر فساد منفعلانه حرکت کنیم، خود ما تبدیل به منبع فساد می شویم.

آیت الله اعرافی گفت: از مسئولین انتظار می رود در راه مبارزه با فساد حاشیه سازی نکنند و نباید تبعیضی در این راه وجود داشته باشد، به جای اینکه انتقاد ناروا بکنیم و یا از برخی مفسدان دفاع کنیم، باید همه همراه با هم این مسیر نورانی را طی کنیم.

وی ادامه داد: ملت از مسئولان دستگاه قضا انتظار دارد که در برابر تبعیض و فساد برنامه ریزی دقیق و برخورد قاطع داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جمشیدی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    امام جمعه کرج غوغا کرد شب عید رسول اکرم (ص) به مردم عیدی #بنزین ۳۰۰۰ تومانی دادید؟ اهداف سیاسی دارید وقتی صدای مردم از تریبون نماینده ولی فقیه بیرون بیاید نفس دشمن را میبرد درود بر امام‌جمعه انقلابی کرج حوزه علمیه چرا سکوت کرده؟!!!
  • حامدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    0 0
    امام جمعه کرج غوغا کرد شب عید رسول اکرم (ص) به مردم عیدی #بنزین ۳۰۰۰ تومانی دادید؟ اهداف سیاسی دارید وقتی صدای مردم از تریبون نماینده ولی فقیه بیرون بیاید نفس دشمن را میبرد درود بر امام‌جمعه انقلابی کرج حوزه علمیه چرا سکوت کرده؟!!!