شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عراق اشوب

حوزه/ حجت الاسلام پهلوانی رسانه را مهمترین ابزار و عامل تفرقه افکنی اجتماعی در کشور عراق دانست و یادآور شد: رسانه های مختلف با بهره گیری از بستر فضای مجازی، ضمن ایجاد محیط اعتراضی، دغدغه مندی ملت عراق را وارد فاز آشوب های خیابانی نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هفتمین نشست تبیینی طلاب و فضلای تهرانی حوزه علمیه قم با موضوع اوضاع سیاسی عراق و بحران فعلی و با سخنرانی حجت الاسلام پهلوانی بهبهانی، پنج شنبه، بیست و سوم آبان ماه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام پهلوانی بهبهانی در این جلسه گفت: اگر کسی تاریخ عراق و تاریخ حوزه عراق را بداند بسیاری از مسائل و رویدادهای آن برایش روشن تر خواهد بود.

وی به ویژگی های خاص حوزه علمیه عراق اشاره نمود و با بیان این که حوزه این کشور در طول تاریخ مقهور واقع شده است، اظهار داشت: در گستره تاریخی حوزه نجف در مقایسه با حوزه ایران و عدم اجازه حکومت های کشور عراق به حوزه نجف، این حوزه ارتباط چندانی با مردم نداشت.

سخنران این نشست اظهار داشت: تاریخ عراق و به ویژه حوزه علمیه نجف بسیار مهم بوده و این سرزمین اهمیت ویژه ای برای کشور ایران دارد.

حجت الاسلام پهلوانی به تلاش های شبکه المنار لبنان در معرفی تاریخ حوزه های علمیه عراق و سیره علمای نجف اشاره نمود و اذعان داشت: شبکه المنار برای بازشناسی تاریخ عراق منبع ارزشمندی است.

وی تحولات سال ۲۰۰۳ میلادی کشور عراق را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: ایالات متحده امریکا با ساقط کردن صدام، فرماندار نظامی را برای این کشور تعیین نموده، که بعد از اعتراضات، فرد غیر نظامی را به عنوان فرماندار آمریکایی در عراق منصوب کردند.

این کارشناس مسائل منطقه ضمن اشاره به دایره حضور فعال مرجعیت عراق در اوضاع این کشور و با بیان این که مرجعیت در سه مورد به صورت مستقیم ورود نموده است، خاطرنشان کرد: مرجعیت دینی عراق در مواجهه با اوضاع کنونی این کشور، ضمن تأکید بر پرهیز از خشونت های اجتماعی، بر ابراز توصیه های کلی بسنده نموده است.

حجت الاسلام پهلوانی یادآور شد: اگر کسی وضعیت مردم عراق و تاریخ آن کشور را نداند، در تحلیل اوضاع دچار مشکل خواهد شد.

وی با بیان این که قانون اساسی کشور عراق تحت تأثیر نفوذ امریکایی ها نگاشته شده است، خاطرنشان کرد: دولت هایی که بعد از سقوط صدام به میدان آمدند، عملکرد ضعیفی از خود با جای گذاردند که این امر مایه ناخرسندی و خشم ملت عراق شده است.

سخنران این نشست نارضایتی از احزاب اسلامی در عراق را  مقوله ای فراگیر عنوان کرد و اظهار داشت: کشاورزی و صنعت عراق کاملا ضعیف شده و مقوله‌های تجاری نیز ناظر به دامن زدن به مصرف گرایی شکل گرفته و در بُعد وابستگی وارداتی مورد توجه قرار می گیرد.

وی به برنامه ریزی های از پیش طراحی شده، اوضاع عراق اشاره نمود و با بیان این که میلیون ها دلار در فرایند تظاهرات عراق هزینه می شود، تصریح کرد: در فرایند اعتراضات مردمی، جریان های سیاسی مخالف اعم از گروه های حزب بعث فعال شده و آتش بیار معرکه اعتراضات مردمی شدند.

حجت الاسلام پهلوانی رسانه را مهمترین ابزار و عامل تفرقه افکنی اجتماعی در کشور عراق دانست و یادآور شد: رسانه های مختلف با بهره گیری از بستر فضای مجازی، ضمن ایجاد محیط اعتراضی، دغدغه مندی ملت عراق را وارد فاز آشوب های خیابانی نمودند.

وی نفوذ ایران در منطقه را از دیگر موضوعات رسانه ها برای تنش آفرینی و هجمه به مقاومت عنوان کرد و اذعان داشت: رسانه خواسته های بحق مردم در رابطه با نفوذ جریان های فاسد در حکومت و درخواست درست ایشان برای مقابله با فساد را به انحراف کشاندند.

این کارشناس مسائل سیاسی دایره فعالیت جریان مقتدی صدر در عراق را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: رسانه ها، با معرفی ایران به عنوان عمده ترین ریشه خرابی عراق، کشور ایران را مانعی برای پیشرفت عراق معرفی می کنند.

حجت الاسلام پهلوانی در بخش پایانی سخنان خود عدم توجه به ظرافت های ارتباطی مسئولان و کارداران ایرانی با مردم عراق را از ضعف های پیش رو عنوان کرد و اظهار داشت: حاج قاسم سلیمانی نمونه ای موفق از ارتباط مسئولان ایرانی به مردم عراق است تا با یکی شدن واقعی با این ملت، نفوذ گسترده ای در میان جوانان این کشور دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha