جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رحیمیان

حوزه/ مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه در محتوای قرآن هیچ تناقضی وجود ندارد، گفت: خداوند در قرآنآ 23 سال صحبت کرده است و در این مدت حوادث بسیاری رخ داده است اما محتوای صحبت هایش فرقی نکرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان امروز در همایش تجلیل از برگزیدگان مسابقات کشوری حفظ قرآن همسر و فرزندان طلاب و روحانیون سراسر کشور که در قم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع)، از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش قدردانی کرد و گفت: امیدوارم برگزاری چنین مسابقاتی برای خانواده‌های روحانی آثاری ارجمند و تأثیرگذار داشته باشد.

وی خطاب به حافظان قرآن کریم بیان کرد: ملاصدرا در پایان عمر خود حسرت می‌خورد که کمتر به قرآن پرداخته است و امام(ره) با اینکه گاهی ماه رمضان کار خود برای خواندن قرآن تعطیل می‌کرد حسرت می‌خورد که کمتر به قرآن پرداخته است.

عضو هیئت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه قرآن واقعاً از همه جهات ویژه است گفت: هیچ نثری نیست که بتوانید با آواز آن را خواند؛ گاهی کسانی که معتقد به قرآن نیستند نوای دل‌نشین قرآن را گوش می‌دهند چراکه چینش کلمات قرآن دل‌نشین است.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های قرآن ویژگی لفظ این کتاب آسمانی است؛  یک کلمه نامأنوس و سخت در قرآن وجود ندارد، اگر مفرد یک کلمه ثقیل بوده حتماً جمع آن به کار رفته است و اگر جمعش ثقیل بوده مفرد آن به کار رفته است و اگر کلمه‌ای جذاب نبوده است عبارت دیگری به کار رفته است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جذابیت قرآن در هیچ‌چیز دیگری نیست، افزود: بخش‌هایی از قرآن بسیار زیبا است و در برخی جاها به آن زیبایی نیست که آن هم دلیل دارد؛ در جایی که سطح موضوع پایین است از الفاظ معمولی استفاده شده است و در جایی که سطح بالایی دارد از الفاظ فوق‌العاده بهره برده است.

وی بیان کرد: زمانی که موضوع درباره ابولهب است نیازی نمی بیند که الفاظ زیبا به کار ببرد و زمانی که خداوند خودش را توضیح می‌دهد و یا درباره فرشتگان صحبت می‌کند از الفاظ بسیار زیبا استفاده می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان گفت: کلمات قرآن با تار و پود و جان آدمی بازی می‌کند، اگر این معنا را از این قالب خارج کنید در هیچ قالب دیگری کشف نمی‌شود و با ترجمه نمی‌توان آن معنی را رساند.

وی با بیان اینکه در محتوای قرآن هیچ تناقضی وجود ندارد عنوان کرد: کسی 23 سال صحبت کرده است و در این مدت حوادث بسیاری رخ داده است اما محتوای صحبت‌هایش فرقی نکرده است.

عضو هیئت‌مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هیچ کتابی را نمی‌توانید بیابید که تناقض نداشته باشد، گفت: سعدی در جایی می‌گوید «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند» و در جای دیگر می‌گوید «در آن سالی که ما را سال خوش بود ز هجرت 656 زود»؛ در سال 656 هجری مغول‌ها به ایران حمله کردند و به همه جای ایران هجوم بردند غیر از شیراز و سعدی این را سال را سال خوش می‌داند که با گفته قبلی‌اش متناقض است.

وی بیان کرد: این تناقض را در همه گفته‌های دانشمندان و فلاسفه و متفکران می‌بینید و فقط قرآن استثنا است.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: 1400 سال از قرآن می‌گذرد و تمدن‌های بسیاری آمده و رفته است ولی قرآن با همان عظمت مانده است چون کلام خدا است.

وی مطرح کرد: این ویژگی‌های قرآن باعث شده است از خود به عنوان «مهیمن» یاد کند و این نشان از هیمنه و تسلط قرآن بر همه مکاتب است و هیچ بزرگی نمی‌تواند حرفی بزند که در سطح قرآن باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با بیان اینکه کسانی که با قرآن مأنوس هستند قطعاً بیشترین استفاده را می‌برند، گفت: شما هرچه برای قرآن هزینه کنید سود خواهید برد؛ مردم عمرشان را صرف چیزهایی می‌کنند که لحظه‌ای به دردشان نمی‌خورد ولی شما به دنبال حفظ قرآن هستند.

وی ادامه داد: پدرانی که فرزندانشان حافظ قرآن هستند باید به آن افتخار کنند؛ این فرزندان برکتی برای خانواده و افتخاری برای فامیل هستند، حافظان قرآن چهره‌های ماندگار و الگویی برای نسلانشان هستند.

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: شما حاملان کلام الهی هستید و بزرگ‌ترین خدمت را به بشریت به فضل الهی شما خواهید کرد.

 انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha