پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
چین

حوزه/ دکتر دیوید مارشال، مسئول بخش گفت‌وگوی ادیان شورای جهانی کلیساها، که به منظور شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار دکتردیوید مارشال، مسئول بخش گفت‌وگوی ادیان شورای جهانی کلیساها، که به منظور شرکت در کنفرانس گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت به ایران سفر نموده است، ضمن خوش‌آمدگویی به وی، اظهار داشت: قم به عنوان یکی از مراکز مهم علوم اسلامی شناخته می‌شود که قدمت حوزه علمیه آن به دوازده قرن پیش بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: جامعةالمصطفی بخش بین‌الملل حوزه علمیه به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، با افزایش حضور طلاب غیرایرانی، گسترش بیشتری یافته است و از نظر ماهیت و سابقه تاریخی با حوزه علمیه پیوند ناگسستنی دارد، ولی از نظر ساختاری مجموعه‌ای مستقل محسوب می‌شود.

رئیس المصطفی با اشاره به قرائت‌های مختلف از اسلام در دنیای امروز، خاطرنشان ساخت: در میان این قرائت‌ها، که برخی از آنها تنازع، جنگ و تکفیر را به نام اسلام ترویج می‌نمایند، حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی صاحب دیدگاه و قرائتی از اسلام است که شعار آن عقلانیت، معنویت و عدالت برای همه انسان‌هاست.

وی میزان پرداختن به علوم عقلی و فلسفی در حوزه علمیه قم و مراکز منتسب به آن را با دیگر مراکز علمی جهان اسلام قیاس‌ناشدنی دانست و گفت: در حوزه معنویت نیز آنچه عرفان اسلامی نامیده می‌شود، در حوزه علمیه قم و مجموعه‌های مرتبط با آن رونق ویژه‌ای دارد. امروز فلسفه و عرفان اصیل اسلامی، بیشتر به همت جامعةالمصطفی در سراسر جهان عرضه می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی شخصیتهایی مانند «علامه طباطبایی» را پرچم‌دار گفتمان فلسفی، عرفانی و عقلانی حوزه علمیه در عصر کنونی دانست و یادآور شد: امروز نسلی از شاگردان ایشان، مانند حضرات آیات «جوادی آملی»، «مصباح یزدی» و «سبحانی» این پرچم را در دست دارند.

وی ادامه داد: رویکرد حوزه علمیه و جامعةالمصطفی، احترام به همه مذاهب اسلامی و ادیان الهی و آمادگی ارتباط و گفت‌وگوی علمی با آنهاست. گفت‌وگوی اندیشمندان حوزه علمیه با متفکران بین‌المللی همواره برقرار بوده است و برای نمونه در عصر حاضر می‌توان به گفت‌وگو ارزشمند علامه طباطبایی و «هانری کربن» اشاره کرد.

رئیس المصطفی، ضمن تشریح برخی از فعالیت‌های علمی، آموزشی و پژوهشی جامعةالمصطفی، با اعلام آمادگی برای ارتباط و همکاری با مراکز مختلف علمی و دینی جهان، ابراز داشت: دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی، سفیران دوستی و برادری ملت­ها هستند و درهای این مجموعه به روی همه تشنگان علم و معرفت گشوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در پایان، با اشاره به اشتراکات حوزه علمیه و شورای جهانی کلیساها در پرداختن به مباحث حوزه‌­های اجتماعی، ابراز داشت: جامعةالمصطفی با مراکز گوناگون دینی مانند کلیسای ارتدکس گرجستان و رومانی، دانشگاه یون نن چین و... گفت‌وگوهای میان‌ادیانی را در دستور کار قرار داده است و این آمادگی نیز وجود دارد که با توجه به تجربیات ارزشمند شورای جهانی کلیساها در مسائل اجتماعی، همکاری علمی در این زمینه صورت گیرد.

در این دیدار، دکتر مارشال، ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران و قم، آشنایی با جامعةالمصطفی را ارزشمند دانست و در ادامه، گوشه‌هایی از فعالیت­های شورای کلیساهای جهان را بازگو نمود.

وی با اشاره به عضویت نزدیک به ۳۵۰ کلیسا در سراسر جهان در این شورا، که مقر آن در ژنو قرار دارد، ابراز داشت: فعالیت‌های بخش گفت‌وگوی ادیان این شورا در سه محور ایجاد ارتباط رسمی با ادیان دیگر، تعامل و همکاری انسان‌دوستانه و توجه به نیازها و مشکلات مردم، به ویژه در مسائل اعتقادی، است.

مسئول بخش گفت‌وگوی ادیان شورای جهانی کلیساها، با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل علمی و آموزشی برای این شورا، استفاده از تجربیات علمی و آموزشی حوزه علمیه قم و جامعةالمصطفی را برای این شورا ارزشمند دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha