پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گردهمایی ائمه جماعات مساجد استان قم-  حجت الاسلام والمسلمین کعبی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئله رهبری، بنیادی‌ترین مسئله بشریت و فقدان آن ریشه همه مشکلات انسان‌ها در تمام سطوح خرد و کلان اجتماعی است.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در جمع دانش‌آموختگان مجتمع آموزش عالی فقه، ضمن تبریک میلاد پیامبر رحمت نبی مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع) و گرامی‌داشت هفته وحدت، با تأکید بر این که جهان، تشنه اسلام ناب محمدی(ص) و معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است، اظهار داشت: مسئله رهبری، بنیادی‌ترین مسئله بشریت و ضعف و فقدان آن ریشه همه مشکلات انسان‌ها  در تمام سطوح خرد و کلان اجتماعی است.

وی افزود: بشریت نیاز دارد دلسوزانه راه به ایشان نشان داده شود و با ترسیم نقشه آرمانی، انسان از فلاکت و عقب‌ماندگی رهایی یابد.

عضو مجلس خبرگان، در ادامه، ضمن تبیین تاریخچه‌ای از تشکیل قدرت‌های استکباری پس از جنگ جهانی دوم و ارائه نظم نوین جهانی بعد از فروپاشی بلوک شرق، بیان نمود: پس از حوادث 11 سپتامبر، 61 روشن‌فکر امریکایی، فلسفه جنگ امریکایی را ترسیم نموده، جنگ را تنها راه صدور ارزش‌های امریکایی در جای جای جهان دانستند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی جنایت، ظلم، آشوب، بحران و غارت ثروت ملت‌ها، خلق ناامنی و بی‌اخلاقی و نابودی بنیاد خانواده را از میراث فرهنگ امریکایی برای جهانیان عنوان و خاطرنشان کرد: خلأ رهبری که بتواند مشکلات انسان‌ها را حل نموده، نقشه کلی انسان‌ها را به درستی ترسیم نماید، از مهم‌ترین مشکلات انسان کنونی است.

وی با تأکید بر این که آیات الهی قرآن ذکری است که انسان را به سمت فطرت حقیقی آدمی سوق می‌دهد، ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) کوشیدند بشریت را از قعر سقوط و انحطاط به سوی سعادت سوق دهند.

عضو مجلس خبرگان با بیان این که امام خمینی(ره) احیاگر سیره نبوی(ص) در عصر کنونی بودند، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان‌های حاکم بر جهان به دو بلوک استکباری و نظام اسلامی بر پایه آموزه‌های اسلام ناب تشکیل شد که از آن به بلوک مستضعفین یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی ادامه داد: آرمان‌های انسانی باید بر پایه توحید، بندگی خدا، آزادی، کرامت انسان، پیشرفت، عدالت و بر پایه حقیقت و رهبری انسان صالح شکل بگیرد. انقلاب اسلامی به دنبال آشنایی بشریت با آموزه‌های ناب الهی است که در این مسیر، استکبار تمام تلاش خود را برای ممانعت از این روند به کار گرفته است.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی، برنامه قرن‌ها میدان‌داری استکبار جهانی را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخت و آنها را به هم ریخت، اظهار داشت: امروز پایه‌های تمدن اسلامی بر پایه سنت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، در نظام مقدس جمهوری اسلامی تجسم پیدا کرده و بر سه عنصر اجتهاد مستمر فقهی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) براساس سنت نبی مکرم اسلام(ص)، پیشرفت علمی و استفاده از علوم و فنون جدید و مقاومت و پایداری استوار است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: اجتهاد در حوزه، ضمن حفظ اصالت، باید به شرایط و اقتضائات زمان توجه نموده، خط و مشی‌های کلی زندگی را ناظر به نظریه‌های ناب استخراج کرده، از اجتهاد مسئله‌محور، به اجتهاد نظریه‌محور تبدیل شود و سپس به سمت اجتهاد نظام‌ساز حرکت نماییم تا بتوانیم اضلاع تمدنی را به درستی ترسیم کنیم.

وی با بیان این که پیشرفت علمی جوامع اسلامی، از مقوله‌های مهمی به شمار می‌رود که بر عهده دانشگاه‌ها نهاده شده است، خاطرنشان ساخت: باید با علم و دانش، بر عقب‌ماندگی‌ جهان اسلام چیره شویم. در سایه‌سار انقلاب اسلامی، شاهد رنسانس علمی و پیشرفت دانشی در عرصه‌های مختلف علمی جهان اسلام هستیم.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: اگر امت اسلامی بخواهد براساس آموزه‌های پیامبر(ص) زنده شود، باید از نظر علمی ارتقا یافته، قله‌های دانش را فتح نماید.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی ضمن اشاره به اهمیت مقوله مقاومت و پایداری، خاطرنشان کرد: توان و قدرت ایستادگی، اقتدار و بازدارندگی، از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای احیای تمدن نوین اسلامی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته در عرصه بازدارندگی، به دست‌آوردهای چشم‌گیر و خیره‌کننده‌ای دست یافته است، یادآور شد: انقلاب اسلامی، هم‌اکنون، از بزرگ‌ترین قدرت‌های موشکی جهان به شمار می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی افزود: اگر سه ضلع اجتهاد، پیشرفت، اقتدار و بازدارندگی و مقاومت متوازن پیش رود، به افق‌های تمدنی دست خواهیم یافت. تمدن بر پایه‌های پیشرفت، اجتهاد و مقاومت، نیازمند الزاماتی مانند تقسیم کار اجتماعی و وظیفه‌ای است. حوزه و دانشگاه، دو بال علمی مهم تمدن‌سازی است؛ از این رو، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید بتوانند وظایف خود را به درستی ترسیم نمایند.

وی رهبرشناسی را الزام دوم عنوان کرد و اظهار داشت: تمدن‌سازی بدون رهبری هوشیار، تحقق‌یافتنی نیست. استنباط علمی همواره باید در حوزه‌ها جوشش داشته باشد، زیرا قله این استنباطات، منجر به مرجعیت می‌گردد.

عضو مجلس خبرگان به وظایف راهبردی رهبری جامعه اسلامی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: رهبر جامعه اسلامی با بازشناسی آسیب‌ها و چالش‌ها، در اوج جایگاه تمدن‌سازی امت قرار دارد،‌زیرا امت بدون امامت و رهبری، ابتر، عقب‌مانده و اسیر دشمنان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی ضمن اشاره به فرق مرجعیت با رهبری جامعه اسلامی، با تأکید بر این که رهبرشناسی و التزام به خط رهبری، از الزامات تمدن‌سازی است، تصریح کرد: رهبر جامعه اسلامی، اجراکننده نقشه راه اسلام در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... با توجه به فقه است.

وی با بیان این که دشمنان اسلام از رهبر حکیم، فرزانه، هوشمند، راهبردی و حاضر در صحنه هراس دارند، گفت: رهبری آگاه و سرزنده می‌تواند امت را از ناملایمات اجتماعی عبور داده، در معنابخشی به فقه و منظومه اسلام ناب نقش والایی ایفا نماید و حرکت دین و نظام مسلمانان به دست رهبری شکل می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان ضمن اشاره به روایتی از اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، خاطرنشان کرد: امامت، اساس و محور اسلام پیشرفته است. همه برکات امت اسلامی در سایه رهبری محقق می‌شود. در سایه امامت، مرزهای اسلام از دست‌درازی دشمنان اسلام در امان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با اشاره به این که دشمن از نمادهای رهبرسازی ناراحت می‌شود، تصریح نمود: دشمن‌شناسی، از مهم‌ترین الزاماتی است که باید بدان توجه داشته باشیم. امریکا و رژیم صهیونیستی همان نقش کفار زمان رسول‌الله(ص) را بر عهده داشته، رشد و بالندگی اسلام و امت اسلامی را برنمی‌تابند.

وی دشمن‌شناسی را از مراتب مهم تقوا عنوان کرد و ابراز داشت: اگر شعائر اسلامی در خدمت دشمنان اسلام و قرآن قرار گیرد، به اسلام امریکایی تبدیل خواهد شد؛ اسلام امریکایی به دشمنان لبخند می‌زند و آموزش‌های سبک زندگی غربی را به نسل‌های مسلمانان هدف‌گذاری می‌کند.

عضو مجلس خبرگان وحدت، انسجام و برادری را الزام دیگری برای ورود در وادی تمدن‌سازی عنوان کرد و اظهار داشت: وحدت اسلامی به معنای تأکید بر مشترکات مذاهب اسلامی است تا دست در دست هم، در کنار یکدیگر، با پرهیز از تفرقه، در برابر دشمنان اسلام و قرآن صف واحدی تشکیل دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی، در بخش دیگری از سخنان خود، به اوضاع اجتماعی عراق و لبنان اشاره نمود و اذعان داشت: پس از سقوط صدام، امریکا کوشید نظامی سکولار بر سر کار بیاورد تا همواره به دنبال ایجاد تنش و بحران در کشور و منطقه باشد.

وی عملیاتی‌سازی اتحاد فدرالی را از طرح‌های مهم امریکا در عراق عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: امریکا با راه‌اندازی اختلافات مذهبی و تقویت تفاوت‌های قومی، داعش را به قدرت رساند که با تشکیل حشدالشعبی از بین رفت.

عضو مجلس خبرگان با بیان این که امریکا همه نیروهای فعال خود را در فضای مجازی برای آشوب‌آفرینی در عراق بسیج نمود، اظهار داشت: در دورانی که بزرگ‌ترین سفارت جهان، در عراق تأسیس شده است، با تشکیل و فعال‌سازی NGOهای مدنی و مدیریت آنها و بهره‌گیری از جنگ‌ روانی، دشمن را به دوست و دوست را به دشمن تبدیل نمود.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی مبارزه با فساد، توجه به خواسته‌های مردم، پایان ناامنی، استقرار وضعیت، اصلاح ساختارهای دولت، فرمان‌برداری از مرجعیت دینی، پرهیز از خشونت و توجه مسالمت‌آمیز به خواسته‌ها را راه حل مشکلات و معضلات عراق عنوان کرد و ادامه داد: ریشه بحران در کشورهای اسلامی، در امریکاست و هر راهی که به امریکا ختم می‌شود، ابتر خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی جنگ روانی، سازمان‌دهی اپوزیسیون و ایجاد فتنه و تحریم را از راهبردهای تقابلی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی عنوان و تصریح نمود: امریکا با شکست در جنگ روانی و فعال‌سازی ظرفیت اپوزیسیون، راهبرد خویش را معطوف به تحریم‌های اقتصادی نموده است که الحمدلله، با همیاری مردم ایران، ‌تحریم‌های اقتصادی استکبار ضد ملت ایران در حال شکست است.

وی ضمن اشاره به گام دوم انقلاب اسلامی، خودسازی، جامعه‌پردازی، نگاه تمدنی به جامعه اسلامی و پرهیز از حاشیه و توجه به متن‌ را از اولویت‌های کنونی جهان اسلام برشمرد و یادآور شد: براساس اعتراف اندیشمندان امریکایی، این کشور به سمت افول و فروپاشی اقتصادی و شکست در بحران‌هایی حرکت می‌کند که آفریده است.

عضو مجلس خبرگان، در پایان، خاطرنشان کرد: امت اسلامی در سایه انقلاب اسلامی، بیش از پیش همدیگر را درک کرده، دین‌مداری اجتماعی فزونی می‌یابد و حربه‌های جنگ نرم استکبار و ایجاد ناامنی در کشورهای اسلامی، به منظور مقابله با این دست‌آوردهاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha