سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کنفرانس وحدت

حوزه/ جهان استکبار با تمام توان در مقابل اسلام ایستاده است و ائمه جمعه شخصیت‌های ممتازی هستند که در خط مقدم دفاع از اسلام ایستاده اند و باید ید واحدی در برابر جهان استکبار باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، سومین روز برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی شاهد برگزاری نشست «ائمه جمعه جهان اسلام»، نشست «نشست اتحادیه اقتتصاد دانان و فعالان اقتصادی جهان اسلام»، برگزاری «دوازدهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی»، برگزاری «نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت» و ... بود.

* نشست ائمه جمعه جهان اسلام

در سومین روز از برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی، نشست ائمه جمعه جهان اسلام در سالن برلیان هتل آزادی برگزار شد؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد حاج علی اکبری در این نشست تأکید کرد:نقش امامان جمعه، شناسایی مصلحتهای زمان و بصیرت افزایی است.

این نشست به ریاست رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و در پنج محور برگزار شد: نقش امام جمعه و جماعات در همگرایی  و وحدت جهان اسلام و استفاده از ظرفیت آنان برای تشکیل امت وحده اسلامی، ترسیم ابعاد تمدن نوین اسلامی در تریبونهای نماز جمعه و افشای اهداف شوم معامله قرن در جهت حمایت از مسجد الاقصی، ضرورت تأسیس اتحادیه جهانی ائمه جمعه و جماعات کلانشهرهای کشورهای اسلامی، برگزاری نشست ائمه جمعه پایتخت کشورهای جهان اسلام در سال ۱۳۹۹، تبیین گفتمان وحدت اسلام ۱۳۹۸(کمیته فرهنگی اجتماعی و رسانه).

اتحادیه جهانی خطبای نماز جمعه تأسیس شود

آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست اظهار داشت: تجمع ائمه جمعه از کشورهای اسلامی، نشانگر این است که امکان اتحاد امت اسلامی وجود دارد و ما می‌توانیم صدای واحدی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: نماز جمعه در حقیقت نماز وحدت مسلمانان است و سبب جمع شدن مردم زیر یک پرچم می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این‌که علما باید حرف واحدی داشته باشند، پیشنهاد تأسیس اتحادیه جهانی برای خطبای نماز جمعه را داد و گفت: امیدواریم در این زمینه موفق بوده و بتوانیم این اتحادیه را ایجاد کنیم.

نقش کنفرانس وحدت، طرح ریزی گفتمان وحدت در جهان اسلام است

محمد ناظمی اردکانی، معاون امور اجتماعی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست با تبریک ایام هفته وحدت، اظهار داشت: نقش کنفرانس وحدت، طرح ریزی گفتمان وحدت در جهان اسلام است.

وی بیان اینکه امروز بالغ بر ۴۰۰ نفر از شخصیتهای طراز اول جهان اسلام از حدود ۷۰ کشور جهان در این کنفرانس حضور دارند، گفت: گفتمان وحدت باید نهادینه سازی شود، شبکه های اجتماعی ایجاد شود و  گفتمان وحدت ترویج و تبدیل به رفتار شود.

مسجد از معجزات پیامبر گرامی اسلام (ص) است

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری نیز در این نشست اظهار داشت: نماز جمعه، نماد جامعه اسلامی است که در صفهای متعدد جامعه سازماندهی می شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه همچنین گفت: از معجزات پیامبر گرامی اسلام (ص) مسجد است، خود ایشان در آغاز بعثت، مسجد را به عنوان پایگاه اصلی برنامه های خود قرار داد؛ مسجد محلی برای اخوت اسلامی و برقراری ارتباط فکری، قلبی و عملی در بین مسلمانان است و وقتی جمعی در مسجد کنار هم جمع می شوند، برکات خداوند بر آنها نازل می شود.

وی در ادامه به تشریح اهمیت نماز جمعه پرداخت و گفت:نقش امامان جمعه، شناسایی مصلحتهای زمان، معرفت افزایی و بصیرت افزایی مخاطبان است، حال اگر این نمازهای جمعه به هم گره بخورد و امامان جمعه با یکدیگر متحد شوند و با هم ارتباط فکری و عاطفی داشته باشند، وحدت در آن منطقه فراگیر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری با تأکید بر ظرفیت مهم ائمه جمعه خاطر نشان کرد که دشمنان در این زمینه بیکار ننشسته اند و تلاش می کنند با جهت دهی به خطبه های نماز جمعه و ایراد خطبه های مورد علاقه خود، به انسجام امت اسلامی ضربه بزنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، نشست ائمه جمعه جهان اسلام، مقدمه ای برای تأسیس اتحادیه ائمه جمعه جهان اسلام باشد و در آینده نزدیک شاهد اتحاد فراگیر مسلمانان باشیم و منادیان تفرقه را منزوی کنیم.

نمازجمعه می‌تواند جهان اسلام را به سمت تمدن نوین اسلامی رهنمون کند

حجت الاسلام و المسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر هم در نشست ائمه جمعه جهان اسلام تأکید کرد: نماز جمعه ظرفیت فوق العاده ای برای ایجاد بصیرت، وحدت و دفاع از کیان اسلام است و می‌تواند جهان اسلام را به سمت تمدن نوین اسلامی رهنمون کند.

حجت الاسلام و المسلمین بوشهری با بیان اینکه، جهان استکبار با تمام توان در مقابل اسلام ایستاده است، گفت: ائمه جمعه شخصیت‌های ممتازی هستند که در خط مقدم دفاع از اسلام ایستاده اند و باید ید واحدی در برابر جهان استکبار باشند.

ائمه جمعه می‌توانند تأثیرات فراوانی در رسیدن به تمدن سازی داشته باشند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، امام جمعه ارومیه نیز در نشست ائمه جمعه جهان اسلام، اظهار داشت:جای چنین اجتماعی که ائمه جمعه سراسر کشور بتوانند در آن حضور داشته باشند و اظهار نظر کنند خالی بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه هر چهار سال یک بار نشست ائمه جمعه جهان اسلام برگزار می‌شود، عنوان داشت: برگزاری چنین اجتماعاتی می‌تواند بسیار مفید باشد و به نظرم چهار سال زمان زیادی است و معتقدم باید هر سال یک بار چنین نشستی برگزار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی افزود: اگر مسأله اتحاد، صمیمیت، وحدت نظر و عزم واحد مورد توجه ائمه جمعه جهان اسلام باشد، ظرفیت بسیار عظیمی است.

وی همچنین گفت که ائمه جمعه می‌توانند تأثیرات فراوانی در رسیدن به تمدن سازی داشته باشند.

* نشست اتحادیه اقتتصاد دانان و فعالان اقتصادی جهان اسلام

نشست اتحادیه اقتصاد دانان و فعالان اقتصادی جهان اسلام، یکی دیگر از برنامه های سومین روز از برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی بود.

این نشست به ریاست حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

محورهای این جلسه عبارت بود از: کاهش یا حذف دلار از مبادلات اقتصادی جهان اسلام، تقویت جبهه مقاومت و بنیه اقتصادی کشورهای اسلامی با رویکردی بر اقتصاد مقاومتی، شفافیت اقتصادی در جهان اسلام و تبیین گفتمان وحدت سال ۱۳۹۸(کمیته فرهنگی اجتماعی و رسانه)

ایجاد بازار مشترک اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشورهای اسلامی

حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم، در این نشست بر ایجاد بازار مشترک اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت:ایده تشکیل بازار مشترک اسلامی باید عملیاتی شده و ظرفیتی که جهان اسلامی برای تشکیل این بازار دارد باید مورد شناسایی قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: استفاده از ظرفیت های عظیم کشورهای اسلامی در زمینه‌های اقتصادی موجب وحدت میان کشورهای اسلامی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مسأله فلسطین اذعان کرد: تا زمانی که تنش و درگیری در جهان اسلام باشد، امنیت اسرائیل در منطقه تأمین می‌شود؛ اما  اتحاد جهان اسلام می‌تواند امنیت اسراییل را تهدید کند.

خودکفایی اقتصادی از مسلمات شریعت اسلامی است

آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست،  به نکات فقهی در زمینه فعالیتهای اقتصادی اشاره کرد و گفت:جوامع اسلامی در زمینه تأمین نیازهای اقتصادی نباید دست نیاز به سوی کشورهای استعمارگر دراز کنند.

وی در ادامه افزود: در فرهنگ اعتقادی ما باور به رازقیت خداوند، لازمه پشتیبانی از کشورهای اسلامی است؛ برتری جامعه اسلامی بر سایر جوامع و خودکفایی اقتصادی از مسلمات شریعت اسلامی است.

راهکارهای عملیاتی در خصوص قطع وابستگی به دلار

کیانی‌راد، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم  در این نشست به  راهکارهای عملیاتی در خصوص قطع وابستگی به دلار از جمله، ایجاد بستر فنی مناسب اقتصادی، ایجاد سامانه پیام‌ رسان، ویژه کشورهای اسلامی، انعقاد پیمان های مالی و پولی دوجانبه و چند جانبه، استفاده از واحد پولی مشترک اشاره کرد.

* دوازدهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی

دوازدهمین نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در سومین روز از برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی در سالن زمرد هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

علی‌اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در این نشست، ضمن گرامیداشت یاد اعضای شهید و فوت شده شورای عالی از جمله آیت الله آصف محسنی به تحولات جهان اسلام اشاره کرد و گفت: استکبار جهانی به رهبری آمریکا پس از شکست راهبرد خاورمیانه جدید و جنگ های نیابتی در منطقه غرب آسیا، دست به اقداماتی زده تا شاید بتواند اهداف شوم خود از جمله تامین امنیت رژیم صهیونیستی، تسلط بر شریان‌های اقتصادی و انرژی منطقه، بازسازی جایگاه رهبری خود به عنوان هژمون برتر، ترویج و تشویق ملت‌های اسلامی به فرهنگ لیبرال دموکراسی غربی و جلوگیری از رشد روزافزون اسلام به عنوان فرهنگ متعالی را پیاده و اجرا کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تضمین امنیت رژیم اشغالگر قدس همچون انتقال پایتخت از تل آویو به قدس شریف، افزود: به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان اراضی رژیم اشغالگر، حمایت‌های مالی و تسلیحاتی برای تقویت گنبد آهنین و تجهیز و تسلیح ارتش صهیونیستی، شکست تابوی روابط برخی از کشورهای مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی، اعمال فشار حداکثری بر ایران، خروج از برجام و تشدید تحریم‌های همه جانبه و تلاش برای براندازی حکومت و دولت‌های قانونی محور مقاومت ازجمله مواردی است که آمریکا با همکاری و هماهنگی رژیم صهیونیستی و برخی سران مرتجع عرب، علیه جهان اسلام طراحی، سازماندهی و اجرا کرده‌اند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با تاکید بر این که محور مقاومت نیز با پیگیری سیاست مقاومت فعال در مقابل این اقدامات، گام‌ها و طرح‌های خود را پیگیری و اجرا نموده است، به تشریح طرح معامله قرن و پاسخ به زیاده‌خواهی‌های دشمن پرداخت.

ولایتی با اشاره به شوی تبلیغاتی دشمنان در نابودی سرکرده خود ساخته داعش برای تبرئه خود از جنایات انجام شده در منطقه، گفت: در توطئه‌های جدید، دشمنان درصدد هستند به صورت آشکار و پنهان با هدایت عوامل و سرویس‌های اطلاعاتی، کام تازه شیرین شده مردم منطقه را با ناآرامی و آشوب در عراق و لبنان تلخ و ناگوار سازند، که در مقابل این خدعه و نیرنگ نیز ملت آگاه، هوشیارانه و پیرو خط مرجعیت و ولایت، دشمن را ناکام ساخته و خواهند ساخت.

راهبرد جدید آمریکا

وی راهبرد جدید آمریکا را به صورت آشکار و علنی، اشغال غیر قانونی زیرساخت‌ها، منابع و تأسیسات نفتی در شرق فرات و شمال سوریه و اقدام به دزدی و راهزنی دولتی، رسمی و زورگویانه دانست و تصریح کرد: درصدد هستند تا با ناتوان ساختن دولت‌ها از تأمین منابع و هزینه‌های اداره کشور و تاراج دارایی‌های آنان، در گام‌های بعدی این کشورها را از درون ناتوان سازند و مورد تهاجم نیابتی توسط رژیم صهیونیستی و یا مستقیم خود قرار دهند.

رئیس مجمع جهانی بیداری اسلامی ابراز داشت: لذا بر همه متفکران، علما، مسئولین و آحاد مردم هوشیار منطقه است که با شناخت و بصیرت، طرح‌ها و نقشه‌های آشکار استعمارگران و سلطه‌طلبان را ناکام ساخته و از دخالت‌های آنان جلوگیری نمایند.

ولایتی در این زمینه اذعان کرد: ایران طی ۴۰ سال گذشته همواره مورد تهاجم سخت‌ترین دشمنی‌ها بوده، که درتمامی عرصه‌ها از گردنه‌های سخت همچون جنگ، تحریم، ترور، تطمیع، فتنه داخلی، عهدشکنی و صدها اقدام و توطئه ناجوانمردانه به سلامت عبور کرده و در آخرین این خدعه‌ها نیز عهدشکنی آشکار و تلاش برای تضعیف، تحریم و ضربه زدن آشکار به منافع ایران است که به سرانجام نخواهد رسید.

وی در پایان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات مجمع در طول یک سال گذشته، در قالب کمیته‌های تخصصی نه گانه ارائه کرد.

امت واحده اسلامی به دنبال شکست مستکبران است

در ادامه این نشست شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان، طی سخنانی، با تأکید بر اهمیت مطرح  شدن موضوع بیداری اسلامی و مسأله فلسطین، اظهار کرد: اسلام نقشه راه ماست و با استفاده از آن میتوانیم به علو درجات در زمینه وحدت نزدیک شویم.

وی افزود: امت واحده اسلامی به دنبال شکست مستکبران است و وقتی پتانسیلهای آن فعال باشد و به خوبی از آن استفاده شود، پیروزی حتمی است.

نعیم قاسم در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:فلسطین نماد حرکت اصلی محور مقاومت بوده و جهان اسلام پیرامون این موضوع گرد هم آمده است؛ تمام این رخداد ها که در حال حاضر  شاهد هستیم، به مظلومیت فلسطین برمی گردد، تاراج اموال کشور فلسطین و سلب توانایی کشورهای اسلامی و دیگر توطئه ها برای ضربه زدن به محور مقاومت است.

وی خاطر نشان کرد: امروز محور مقاومت تبدیل به یک ضرورت شده است که امکان بی نیاز شدن از آن وجود ندارد، هر موفقیتی که در این محور حاصل میشود،   در رأس آن جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری قرار دارد.

وهابی ها در حال ایجاد نوعی جنایات در جهان اسلام هستند

شیخ عبدالستار محمد السید، وزیر اوقاف سوریه  وزیر اوقاف سوریه  هم در این نشست، با بیان اینکه وهابیها  در حال ایجاد نوعی جنایات در جهان اسلام هستند، گفت:ما نیاز به گسترش مسجد و حسینیه نداریم، بلکه باید  بیداری اسلامی را گسترش دهیم.

اسرائیل به دنبال نابودی فلسطین و کشور های اسلامی است

نماینده انصارالله یمن هم در این نشست با بیان اینکه، اسرائیل به دنبال نابودی فلسطین و کشور های اسلامی است، گفت: این رژیم اشغالگر توانایی مقابله با محور مقاومت را ندارد و ما باید مرحله به مرحله حربه های دشمنان را بشناسیم تا بتوانیم مقابل آن ایستادگی کنیم.

* نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت

در سومین روز از برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی، نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت برگزار شد.

حاضرین در این نشست بر حفظ جایگاه ویژه علمای مقاومت در هدایت جامعه اسلامی تأکید و از شخصیت‌های تقریبی همانند امام راحل، آیت‌الله بروجردی، شیخ شلتوت، امام موسی صدر، سید محمدباقر صدر و... یاد کردند.

آیت الله تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه، علما، جانشین خداوند در زمین هستند، اظهار کرد:عالم و اندیشمند مسلمان زمانی می‌توانند، مسئولیت و نقش واقعی خود را انجام دهند که راه انبیا را تبیین کنند.

وی بیان داشت: مسئولیت امت اسلامی، پس از نبی اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) بر دوش علما و فرهیختگان نهاده شده است؛ علما فرمانده عملی و حتمی هدایت مردم پس از انبیا و اوصیا هستند.

آیت الله تسخیری خاطرنشان ساخت: امروزه جنبش مقاومت به دست علمای بزرگواری سپرده شده که مسیر شهادت را طی می‌کنند.

علمای مقاومت همه جزء پیشوایان امت اسلامی هستند

آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: خداوند متعال می فرماید که انسانهای بزرگ را به عنوان پیشوا و ائمه قرار داده است و باید از آنها الگو بگیریم.

وی با بیان این مطلب گفت: علمای مقاومت همه جزء پیشوایان امت اسلامی هستند؛ عالم اسلامی عالمی است که بتواند فرهنگ مقاومت را در درون خود داشته باشد، چنین عالمی می‌تواند پیشوای مسلمانان باشد و در برابر طاغوت و شیطان ایستادگی کند.

آیت الله اراکی ادامه داد: علما باید فرهنگ مقاومت را در جامعه خود تسریع بخشند، امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند و  در راه دین خدا جانفشانی کنند، چنین علمایی علمای مقاومت هستند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به این‌که در عصر حاضر جبهه علمای مقاومت متشکل از علمای بسیار پاکی است که هر کدام می‌توانند الگوی خوبی برای امت اسلامی باشند، گفت:امیدواریم تمامی امت اسلامی بتوانند از چنین علمایی الگو بگیرند و بتوانند تمامی مشکلات خود را حل کنند.

انقلاب اسلامی سیاست اسلامی‌ را زنده کرد

شیخ ماهر حمود، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت اسلامی هم در پیام ویدئویی به نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت، گفت:این ‌که هر حزب و گروهی حرف خود را بزند وحدت ایجاد نمی‌شود؛ متأسفانه یکی از مشکلات ما این است که هر گروه و حزبی نسبت به فعالیت‌ها و ایده‌های خود دچار نوعی تکبر شده و به سخن دیگر احزاب و گروه‌ها توجه ندارد.

شیخ حمود، دوره‌های جهان اسلام در عصر حاضر را به دو نوع پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی تقسیم کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی سیاست اسلامی‌ را زنده کرد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نشان داد که دیانت ما عین سیاست و سیاست ما عین دیانتمان است؛ این انقلاب دین و سیاست را در مسیر صحیح خود قرار داد و نشان داد که دین می‌تواند سبب عزت، استقلال و... ملت‌ها شود.

شیخ حمود در ادامه با بیان این‌که جبهه مقاومت با دستاوردهای خود دنیا را شگفت زده کرده است و دوست و دشمن بر این مسأله اعتراف می‌کنند، گفت:ایران اسلامی با ایجاد جبهه مقاومت نشان داد که شکست ناپذیری ارتش رژیم صهیونیستی تنها یک شعار پوچ است.

وی خاطرنشان کرد: امروز ایران اسلامی با تحریم‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و دشمنان در تلاش هستند تا مسئولان ایرانی را در افکار عمومی تخریب کند، اما ما باید واقعیت‌های ایران اسلامی را برای ملت‌ها تبیین کنیم.

شیخ حمود در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: ما حوادث عراق و لبنان را پیگیری می‌کنیم و معتقدیم که برخی به دنبال ایجاد اغتشاشات هستند و علما باید نسبت به چنین مسائلی دقت نظر ویژه‌ای داشته باشند؛ البته ما برای هر آن چه که در منطقه رخ می‌دهد،  باید با محور فلسطین را  در نظر بگیریم؛ فلسطین باید محور تمامی فعالیت‌های ما باشد.

وی  دامه داد: متأسفانه برخی از علما به سبب ترس واقعیت‌ها را درباره دشمن نمی‌گویند، حال آنکه ما باید چهره واقعی دشمن را به مسلمانان نشان داده و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم

حمود یادآور شد:متأسفانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در برخی از جنبش‌های اسلامی نفوذ و رخنه کرده‌اند، به همین دلیل شاهدیم که برخی از علما به دروغ خود را مدافع اسلام معرفی می‌کنند در حالی که در جهت اهداف دشمن قدم بر می‌دارند.

در طول تاریخ علما در مقابل دشمن ایستادگی کرده اند

شیخ محمد نمر از علمای مبارز فلسطین نیز در این نشست با اشاره به روایت نبی اکرم(ص) که علما وارث انبیا هستند، گفت: در طول تاریخ شاهد بودیم که علمای زیادی در برابر دشمن ایستادگی کرده و در برابر آن‌ پیروز شده‌اند.

وی ادامه داد: امام راحل از جمله علمایی بودند که در برابر استکبار ایستادگی کردند، امروز نیز نمونه و الگوی زنده آیت‌الله خامنه ای هستند که با رهنمودهای روشن خویش، خطر آمریکا و رژیم صهیونیستی را به ملت‌های مسلمان تبیین می‌کنند.

مقاومت در جبهه‌های مختلف شایستگی خود را نشان داده است

شیخ عادل الترکی، عضو تجمع علمای مسلمان لبنان نیز با بیان این‌که مقاومت در جبهه‌های مختلف شایستگی خود را نشان داده است، یادآور شد: باید تلاش کنیم این جبهه را گسترش دهیم؛ ایران اسلامی رهبر محور مقاومت هم در میان شیعه و اهل سنت است و جای دارد از این کشور تشکر کنیم.

* کمیسیون فقه مقاومت در مذاهب اسلامی

جمعی از علمای جهان اسلام در کمیسیون «فقه مقاومت در مذاهب اسلامی» بر لزوم آشنایی جوانان مسلمان با آموزه‌های دین اسلام در حوزه مقاومت و جهاد تاکید کرده و خواستار حضور گسترده‌تر و علمی‌تر جوانان در عرصه رویارویی با دنیای استکبار شدند.

دفاع از ناموس امت اسلامی نیاز به فتوا ندارد

علامه فرفور، از علمای سوریه در این نشست با بیان اینکه جهاد اسلامی یک جهاد مشروع و قانونی است، اظهار کرد: مشروعیت مقاومت همان مشروعیت جهاد دینی است و ما باید مقاومت را مرتبط با جهاد بدانیم چراکه خداوند متعال نیز در قرآن کریم جهاد را مشروع دانسته است.

وی با تاکید بر اینکه جهاد در راستای دفاع از عقیده، اخلاق، دین، کرامت و منافع امت واجب و ضروری است، اضافه کرد: اگر هر تجاوزی به یک کشور اسلامی صورت گیرد دفاع از آن کشور بر تمامی مسلمانان واجب است و امروزه دشمنی، خصومت و توطئه‌های مختلف برای از بین بردن امت اسلام درجریان است به همین علت ما نیز باید خود را آماده کنیم که نخستین ابزار این آماده‌باش، رسیدن به قدرت ایمان برای مقابله با چالش‌های امت اسلام است.

این عالم برجسته سوری با اشاره به اینکه دفاع از ناموس امت نیاز به فتوا ندارد، گفت: این نوع دفاع از موضوعات طبیعی در مورد حقوق مسلمانان و حقوق بشر است به همین علت مقاومت نباید سکوت کرده و علاوه بر محکوم کردن زبانی به صحنه عمل و مبارزه وارد شود.

فرفور تاکید کرد: امت اسلامی باید بیدار شود و فراتر از زبان به عرصه عمل وارد شود چراکه با یک چالش خطرناک روبرو است و اگر خواب بماند درگیر یک سرنوشت تاریک خواهد شد.

فرهنگ دینی اسلام باید با روحیه جهادی تبلیغ شود

در بخش دیگری از این نشست، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن تقدیر از حضور علما و اندیشمندان در کنفرانس وحدت اسلامی و کمیسیون فقه مقاومت، بر این مسئله که جهاد فقط با سلاح و ابزارهای جنگی نیست، تأکید کرد و افزود: شرایط امروز به گونه ای است که ما باید در عرصه تبلیغ آموزه‌ها و ترویج فرهنگ دینی اسلام با روحیه جهادی کار خود را دنبال کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه گاهی جهاد نیازمند استفاده از زبان و قلب انسان‌هاست، اظهار کرد: گاهی نیاز است بتوانیم به دل‌ها و قلب‌ها نفوذ کرده و با تغییر فکر و عقیده افراد اهداف اسلام را تحقق بخشیم.

وی با اشاره به وضعیت مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان گفت: مقاومت حرکت گسترده‌ای را در کشورهای مختلف آغاز کرده که روز به روز درحال گسترش است.

فقه مقاومت یک موضوع بسیار مهم است

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر فضل‌الله از پژوهشگران حوزوی لبنان با بیان اینکه موضوع فقه مقاومت یک موضوع بسیار مهم است، عنوان کرد: امروز شاهد انواع مختلف جنگ نرم هستیم که دشمن در این جنگ بصیرت جوانان ما را هدف گرفته است و تغییر مواضع افراد را به صورت غیرمستقیم رقم می‌زند.

وی اضافه کرد: ما باید به شبهات و سئوالات فقهی جوانان در حوزه مقاومت پاسخ دهیم چراکه امروز دشمن سوالات مختلفی را درباره حمایت از مسئله فلسطین ذهن جوانان ایجاد کرده‌اند که باید پاسخ داده شود.

فضل‌الله با تاکید بر اینکه برخی کشورها به دنبال عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند، مطرح کرد: اسرائیلی‌ها امروزه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و ما نیز باید پا به پای آن‌ها در این شبکه‌ها حضور یافته و به شبهات مطرح شده توسط آنان پاسخ دهیم.

مقاومت نیازمند هم‌گرایی و اتحاد است

در ادامه این کمیسیون، شیخ صهیب حبلی، از علمای اهل سنت لبنان بر لزوم اجرایی کردن مباحث مطرح شده در کنفرانس وحدت تاکید کرد و گفت: این کنفرانس کارکردهای مختلفی را در راستای وحدت اسلامی به دنبال داشته است اما زمانی که به کشورهای خود باز می‌گردیم باید زمینه را برای تحقق اهداف عالی کنفرانس فراهم سازیم.

وی با تاکید بر اینکه مقاومت نیازمند هم‌گرایی و اتحاد است، مطرح کرد: وهابیت ضد اسلام است و همه مسلمانان باید نسبت به این موضوع آگاه شوند، در این راستا نیاز است تا کشورهای مختلف نیز در کنار جمهوری اسلامی از مقاومت حمایت کنند.

حبلی با اشاره به اینکه نفوذ وهابیت در میان جوامع اهل‌سنت موضوع جدی است، تصریح کرد: در هر مجموعه‌ای که وهابیت ورود می‌کند موجب ترویج افکار تندرو می‌شود به همین علت آگاه‌سازی جوانان جوامع اسلامی از اهمیت بسیاری برخودار است.

فقه مقاومت یعنی آگاهی و بیداری برای عبور از چالش‌ها

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی اظهار کرد: مقاومت به این معناست که باید با هر وسیله و به هر روشی به اسلام خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه فقه مقاومت به‌معنای آگاهی و بیداری برای عبور از چالش‌هاست، اضافه کرد: جهاد بر پایه‌های مختلفی استوار است که از جمله این پایه‌ها تلاش برای ایجاد قدرت، بهره‌گیری از توان و قدرت به نفع اسلام و مقاومت و تغییر در مسیر خداوند متعال است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امروز دشمنان، فلسطین را مورد هدف قرار داده‌اند لذا ما باید دفاع و مقاومت کنیم تا بتوانیم فلسطین را به دامن اسلام برگردانیم که این هدف فقط با بکارگیری قدرت و ایستادگی مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی شدنی است.

کعبی با تاکید بر اینکه مسلمانان با وحدت می‌توانند فلسطین را از چنگال دشمنان آزاد کنند، مطرح کرد: امیدواریم برگزاری کنفرانس وحدت و این کمیسیون‌ها زمینه را برای تحقق این هدف فراهم کند.

وی تأکید کرد: جهاد فقط به مبارزه نظامی با دشمن ختم نمی‌شود بلکه منظور جهاد با درون و بیرون است که علاوه بر خودسازی موجب تغییر محاسبات و حرکت‌های دشمن می‌شود.

فلسطین موضوع اصلی همه مسلمانان و انسانیت است

شیخ سعید قاسم، از مبارزان فلسطینی نیز با بیان اینکه مقاومت و جهاد یک پیام جهانی است، با تاکید بر اینکه امروزه در مورد مقاومت و رویارویی با دشمنان اسلام دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، عنوان کرد: ما باید جوانان خود را نسبت به توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان اسلام آگاه کنیم تا آن‌ها به صورت گسترده‌تری در صحنه حضور یابند و به‌خوبی بتوانند شبهات مطرح شده توسط دشمن را جواب دهند.

وی با تأکید بر اینکه فلسطین فقط موضوع فلسطینی‌ها نیست بلکه موضوع اصلی همه مسلمانان و انسانیت است، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در جنگ نرم خود ما را متهم می‌کند که بی‌گناهان یهودی و غیرنظامی‌ها را می‌کشیم درحالی‌که این موضوع برعکس است و اسرائیلی‌ها از کودکی فرزندان خود را برای کشتن فلسطینی‌ها تربیت می‌کنند.

این مبارز فلسطینی شکست استکبار جهانی را نیازمند آزادی فلسطین دانست و مطرح کرد: اگر فلسطین آزاد شود در حقیقت دشمن شکست خورده و نمی‌تواند به دیگر اهداف خود در منطقه برسد.

تاکید بر لزوم یک شبکه جهانی برای ترویج فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی

هادی درویشی مدیر مؤسسه مطالعاتی اهل‌بیت(ع) نیز بر لزوم یک شبکه جهانی برای ترویج فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد و گفت: اگر یک شبکه تلویزیونی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی راه‌اندازی شده بود می‌توانستیم جواب‌ دندان‌شکنی به اختلاف‌افکنان بدهیم.

در پایان این نشست، آیت الله اراکی، از علما و اندیشمندان حاضر در جلسه نیز تقدیر کرد.

* نشست بیانیه گام دوم و تحقق تمدن نوین اسلامی

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در نشست بیانیه گام دوم و تحقق تمدن نوین اسلامی که در سومین روز برگزاری سی و سومین کنفرانس وحدت اسلامی در تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یک موضوع اساسی و مهم است، اضافه کرد: دین مبین اسلام و رسالت پیامبر اسلام(ص) نیز یک دین و رسالت دو گامی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: گام نخست در اسلام، تشکیل یک امت اسلامی که بتواند معیارهای دین اسلام را بر خود پیاده کند و برای سایر امت‌ها تبدیل به الگو شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از تشکیل امت اسلامی به‌عنوان نخستین مرحله رسالت پیامبر اسلام(ص) نام برد و گفت: گام دوم اسلام و رسالت پیامبری کاری است که حضرت مهدی(عج) با برپایی حکومت حق جهانی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه انقلاب در گام نخست خود بنیادهای جامعه و حکومت اسلامی را بنا کرده است، عنوان کرد: اینکه در دنیای پرآشوب استکباری نهادهایی را بر پایه تعالیم اسلامی ایجاد کنیم کار بزرگی است که نباید از این موفقیت بزرگ غافل شویم.

آیت الله اراکی یادآور شد: رهبری مشروعی که توانسته است شایستگی خود را در طول چهل سال به اثبات برساند چراکه به‌خوبی نشان داده است که می‌تواند مملکت اسلامی را اداره کند.

وی تأکید کرد: گام دوم انقلاب این است که بتوانیم آرمان‌های خود را پیاده‌سازی کنیم، اکنون تشکیلات، نهاد و نیروی انسانی داریم اما هنوز نظام اقتصادی کامل و عدالتی که به عنوان اسلام دنبال آن هستیم را پیاده نکرده‌ایم و گام دوم گام پیاده کردن اسلام کامل در نهادها و حکومت است.

آیت الله اراکی با تاکید بر اینکه ما نیازمند فقه رسانه، فرهنگ، اقتصاد و نظام هستیم، تصریح کرد: انواع مختلف فقه به‌ویژه فقه نظام باید در مدارس کشورهای اسلامی تدریس شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه قانون بانکی بر اساس فقه خرد تنظیم شده نه بر اساس فقه کلان و فقه نظام، خاطرنشان کرد: قانون بانکی بر مبنای شریعت اسلامی تنظیم شده است اما کار فقهی قابل توجهی برای آن صورت نگرفته و ما باید آن را با مبانی فقهی هماهنگ کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha