پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: سکوت نمودن و در ضرورت سخن گفتن امری بسیار سخت است و عابد واقعی کسی است که مواظب سخن گفتن خود باشد و مواظب باشد آبروی کسی را از بین نبرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی امشب بعد از نماز عشاء در شبستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: نبی گرامی اسلام اوصاف زیبای اخلاقی و عبادی دارند که می تواند در زندگی انسان ها به عنوان الگو و سرمشق مورد استفاده قرار بگیرد که مایه سعادت دنیا و آخرت انسان شود.

وی افزود: فکر و اندیشه طولانی و تدبر در امور و تفکر در تمامی حالات در کنار سکوت های طولانی و در ضرورت سخن گفتن از اوصافی نبی گرامی اسلام است که باید به آنها توجه جدی شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: کارهای انسان باید همیشه بر مدار فکر و اندیشه صحیح باشد و با برنامه ریزی و تدبر در امور گام های استوار برداشته شود، در غیر اینصورت باعث بروز مشکلات و ندامت خواهد شد.

وی تأکیدکرد: سکوت نمودن و در ضرورت سخن گفتن امری بسیار سخت است و نیاز به تمرین های طولانی دارد. به نقل از روایات وارده از لسان اهل بیت(ع) عابد کسی است که مواظب سخن گفتن خود باشد و مواظب باشد آبروی کسی را از بین نبرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی یادآور شد: بنابر فرمایش امام صادق علیه السلام تمرین سکوت نمودن بسیار سخت است در حالیکه سخن گفتن آسان است؛ پیاده نمودن سیر و سلوک در زندگی منوط به تمرین سکوت است.
وی افزود: اینکه انسان بتواند با کنترل زبان خود دچار غیبت و… نشود امری دشوار است؛ لذا اگر بتوان به این خصیصه اخلاقی دست پیدا نماید، توانسته است مسیر سیر و سلوک واقعی را پیدا نماید.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در ضرورت سخن گفتن باید در جامعه فرهنگ سازی شود تا انسان ها تلاش نمایند نه خود و نه دیگران را با سخن های اضافی و عبث دچار مشکل نکنند.

وی تاکید کرد: از دیگر اوصاف اخلاقی و عبادی نبی گرامی اسلام خلوت گزینی برای محاسبه نفس بود و حضرت در طول شبانه روز اوقاتی از وقت را جهت خلوت اختصاص می دادند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: ذکر یونسیه و سجده های طولانی دستورالعملی سفارش شده از فقهای عارف و اساتید اخلاق است که هم مجرب بوده و هم مایه نجالت انسان خواهد بود.

وی در ادامه افزود: انسان نیازمند خلوت با خودش هست تا نسبت به مبداء و مقصد هستی تفکر و در امور خلقت تدبر نماید. همچنین نسبت به خطاها و معاصی اندیشه کند و برای خود زاد و توشه ای تهیه نماید.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در پایان گفت: استغفار و بنده شاکر بودن در همه حالات از دیگر اوصاف بسیار زیبای نبی گرامی اسلام است که امروزه این دو خصیصه امری لازم برای انسان‌هاست.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha