جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در مدرسه عالی فقه و اصول- حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ راه اندازی 550 کتاب خانه در مدارس علمیه، راه اندازی 90 هزار مترمربع سالن مطالعه و مخزن کتابخانه، تأمین 4 میلیون جلد کتاب و نرم افزار علوم اسلامی و انسانی برای کتابخانه های حوزوی از جمله اقدامات معاونت پژوهش حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در گفت وگو باخبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی با تشریح فعالیت های معاونت پژوهش حوزه های علمیه در راستای توسعه کتابخانه های مدارس علمیه و تشویق طلاب به کتابخوانی، گفت: کتاب و کتابخوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که  در قرآن کریم در سوره قلم و علق به اهمیت آن تصریح شده است.
معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: براین باوریم ، اگر قلم و نوشتن و کتاب و کتابخوانی نبود، شاهد پیشرفت جهان در عرصه علمی نبودیم و در عین حال معتقدیم انتقال همه علوم و همه اسناد علمی از نسلی به نسلی دیگر از طریق کتاب و کتابخوانی ثبت و از این طریق شرایط رشد علمی فراهم می شود.

وی بیان داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، هفته ای به نام کتاب در نظر گرفته و نام گذاری شده است و آغاز آن از روز 24 آبان ماه به مدت یک هفته خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: در همین رابطه حوزه های عملیه برای پاسداشت این روز و ارج نهادن به موضوع کتاب و کتابخوانی، برنامه های متعددی را در نظر گرفته که بخشی از آن به عهده معاونت پژوهش است که از جمله آن راه اندازی 550 کتابخانه در مدارس علمیه، راه اندازی 90 هزار مترمربع سالن مطالعه و مخزن کتابخانه، تجهیز 4 میلیون جلد کتاب و نرم افزار علوم اسلامی و انسانی و تأمین کتاب می باشد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که تأمین کتاب و پشتیبانی از کتابخانه های مدارس علمیه از جمله رسالت های این معاونت است، بر مسئله وقف و اهمیت این موضوع در بحث کتاب تأکید کرد و گفت: درگذشته سنت های خوبی در میان مردم و علما وجود داشت که ازجمله همین وقف کتاب و تجهیزات برای کتابخانه بود، لازم است در این رابطه کاری از سوی خیرین شروع شود و به دلیل محدودیت هایی در عرصه توسعه کتاب و کتابخانه به حمایت از این معاونت در عرصه تأمین کتاب و تجهیزات کتاب خانه بیایند.

وی بیان داشت: این معاونت از همه خیرین و فرهیختگان که دارای کتابخانه شخصی می باشند و احیانا نیاز به آن ندارند، دعوت می کند من باب باقیات الصالحات آن کتابها را به مدارس علمیه واگذار و وقف نمایند تا در این مسیر از مسئله کتاب و کتابخوانی حوزه های علمیه کمک و حمایت نمایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: هم اکنون تعدادی کتابخانه در مدارس علمیه وجود دارد که به لحاظ مرمت، مکان نگه داری و اضافه کردن مساحت نیاز به حمایت دارد و مطمئنا از طریق وقف می توان به حمایت از کتاب و کتابخوانی شتافت و سرمایه خود را در این جهت هزینه کرد.

وی بیان داشت: از دیگر پیشنهاد این معاونت به سازمان اوقاف، این است روزی را به نام وقف کتاب و نهضت کتاب و کتابخوانی در تقویم هفته وقف تدبیر کنند. این امر می¬تواند موجب افزایش سطح دانشی و آگاهی از فرهنگ و حقایق دینی از طریق کتاب و کتابخوانی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: مسئله دیگر درباره حفظ نسخ خطی وکتاب های سنگی است. در مدارس علمیه کتابهای سنگی و نسخ بسیار قابل توجه ای وجود دارد که نیاز به مرمت و آفت زدایی دارد. الان این کتابها در حال از بین رفتن است و لازم است سایر مراکز و نهادها درباره این مسئله که از امکانات خوبی درمورد حفظ کتابهای خطی و نسخ برخوردارند، به کمک حوزه بیایند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: موضوع دیگر در ارتباط با اهمیت کتاب و کتابخوانی و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب است که به عنوان وسیله مهم برای پیشرفت علمی و پژوهش به آن توجه شده است، از این جهت در گام دوم انقلاب  برای پیشرفت علمی زیرساخت های لازم را فراهم کنیم.

وی با اشاره به برنامه های این معاونت در مدارس علمیه در موضوع کتاب و کتابخوانی بیان داشت: از جمله آن تجهیز کتابخانه ها به نرم افزارهای منابع دیجیتالی، نرم افزارهای علوم اسلامی و انسانی و نرم افزارهای مدیریت کتابخانه است. در همین رابطه از جمله مأموریت های معاونت های استانی، تهیه و تجهیز کتابخانه های مدارس علمیه به نرم افزارهای کاوش است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی گفت: در همین رابطه 300 کتابخانه مدارس به این نرم افزار مجهز می باشند ولی بعضی از مدارس از این نرم افزار بهره نمی برند و لازم است در این عرصه که بسیار مهم است، تلاش بیشتری صورت گیرد تا شاهد رفع مشکلات در موضوع کتاب وکتابداری باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به غنی بودن دو کتابخانه مرحوم آیات حائری در مدرسه علمیه فیضیه و بروجردی در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: این دو کتابخانه از کتابخانه های خوب و بزرگ است و کتابهایی که در این دوکتابخانه وجود دارد اعم از درسی و غیر درسی در موضوعات علوم اسلامی و انسانی از کتابهای غنی برای محققین و پژوهشگران به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha