سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
دانش بنیان

حوزه/ تازه‌ترین شماره نشریه «دانش‌بنیان» با ده‌ها مصاحبه، مقاله و گزارش متنوع در شاخه‌های مختلف علمی منتشر شد. در این شماره کتاب‌های «ذهن و بازار» و «مبانی علم حساب» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سی‌وچهارمین شماره از ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و ترویجی «دانش‌بنیان»، با ده‌ها مصاحبه، مقاله و گزارش متنوع در حوزه‌های مختلف علمی به سردبیری پرویز کرمی راهی بازار نشر شد.

پرویز کرمی در سرمقاله این شماره تحت‌عنوان «نوید دوران تازه»، نوشته است: «در سال‌های اخیر ما توانسته‌ایم تعاریف جدیدی از کارآفرینی، خدمات تولید و ... ارائه دهیم و نیروی تازه‌نفس و پرانگیزه را به میدان عمل بکشانیم. متأسفانه در این «به میدان عمل آوردن نیروهای تازه‌نفس کاربلد» با موانع و مشکلات عدیده‌ای دست به گریبانیم. با این‌که موفقیت‌های امیدوارکننده‌ای به‌دست آورده‌ایم، اما این گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دانش‌بنیان ساده نخواهد بود. البته تحریم‌های ظالمانه می‌تواند در بچه‌های امیدوار این مرزوبوم ایجاد انگیزه کند و دوره گذار را سرعت ببخشد، اما در این میان لازم است که مسئولان و نمایندگان مجلس و کارگزاران جمهوری اسلامی نیز نگرش خود را عوض کنند و از رهگذر تحریم، مشکلات و معضلات اصلی اقتصاد وابسته به نفت را یک بار برای همیشه حل و فصل کنند.»

«امحای زباله‌های بیمارستانی با فناوری بومی»، «مهم‌ترین بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور»،‌ «زندگی در کمربند خشک زمین»، «وضعیت کشور با شرکت‌های دانش‌بنیان بهتر از گذشته است»، «سبک زندگی سالم‌تر با یک استارت‌آپ ایرانی»، «استارت‌آپ‌ها را به کشاورزان معرفی کنید»، «اگر مثل یک کامپیوتر فکر کنیم»، «سودآوری در گرو فناوری»، «تغییر خوب است»، «یک - هیچ به نفع مالکان کوچک و خرد»، «همراهی بلاکچین از تولید تا مصرف»،‌ «بلاکچین در خدمت غذا»، «اعتمادی که راهگشای آینده است»، «توجه‌فروشی در شبکه‌های مجازی»، «نگاه به انسان و ماشین به روش حل مسأله»، «آینده‌ای از آن خود»، «هوای ثروت‌هایمان را داشته باشیم»، «بازار بزرگ فرهنگ‌سازی»، «روشی که تا انسان هست منسوخ نمی‌شود»، «دوران شگفتی‌های ژنتیک»، «عملیات مبارزه با حمله قلبی خاموش»، «نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در بهبود شفافیت تعیین‌کننده است»، «احداث «پردیس کارآفرینی» شتاب گرفت»، «دانشگاه تغییر کند جامعه تغییر می‌کند» و «زیست‌بوم کارآفرینی مهم‌ترین زیرساخت لازم برای بازگشت نخبگان و فناوری‌های ایران‌ساخت» عناوین مطالب این شماره است.

آگاهی از جایی که ایستاده‌ایم

در بخش کتاب تازه‌ترین شماره از نشریه «دانش‌بنیان» در گزارشی با عنوان «آگاهی از جایی که ایستاده‌ایم» به قلم نیلوفر منزوی، کتاب «ذهن و بازار» اثر جری مولر مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش می‌خوانیم: «مولر در این کتاب هم از دیدگاه کسانی بهره گرفته که طرفدار نظام سرمایه‌داری بوده‌اند و هم کسانی که از آن ابراز تنفر کرده‌اند. او معتقد است ارزشیابی اهمیت اخلاقی نظام سرمایه‌داری بسیار بر ارزیابی اثرات اقتصادی آن متکی است و به همین دلیل در «ذهن و بازار» ضرورتا به تفکر روشنفکران اروپایی درباره نحوه عملکرد اقتصاد سرمایه‌داری و کسانی که از آن منتفع می‌شوند، می‌پردازد. مولر یکی از موضوعات مهمی را که در این کتاب تأکید زیادی روی آن دارد، مسأله فقر و ثروت می‌داند. این سوال که آیا بازار مردم را ثروتمندتر می‌کند یا فقیرتر؟ اگر ثروتمند شوند، اتفاق خوبی است؟ همچنین یکی دیگر از مسائلی که در این کتاب به آن پرداخته می‌شود، نسبت سرمایه‌داری و فرهنگ است. در این‌جا سوال پیش می‌آید که در جامعه‌ای که بازار آن‌را می‌سازد، آیا دلمشغولی‌های این‌جهانی به تفکرات آن‌جهانی غلبه دارد و اگر چنین باشد، این اتفاق مثبت است یا منفی؟

در جست‌وجوی مفهوم اعداد

«مبانی علم حساب» نوشته گوتلوب فرگه؛ ریاضیدان و فیلسوف قرن نوزدهم، دیگر کتابی است که در این شماره از ماهنامه «دانش‌بنیان» مورد بررسی قرار گرفته است. ملیکا حسینی در گزارشی با عنوان «منطق و ریاضیات در جست‌وجوی مفهوم اعداد» درباره این کتاب می‌نویسد: «فرگه در مقدمه این کتاب این پرسش را مطرح می‌کند که اگر هر کسی بخواهد به سوال «عدد یک چیست؟» پاسخ دهد، تا چه میزان جواب‌های گوناگون و در عین‌حال اشتباهی به آن می‌دهد. او معتقد است نه تنها افراد عادی بلکه غالب ریاضیدانان نیز از پاسخ به این پرسش بازمی‌مانند: «آیا ننگ نیست که علم ما تا این حد درباره اولین و قریب‌ترین برابرایستایش که به ظاهر ساده‌ترین آن‌ها نیز هست، مبهم باشد؟ توان ما برای گفتن این‌که عدد چیست، از این هم کمتر است. اگر مفهومی که در بنیاد یک علم سترگ قرار دارد با چنین مسائلی روبه‌رو شود، پس تکلیفی ضروری است که با دقت بیشتر آن‌ را بکاویم و بر آن مسائل فائق آییم؛ به‌ویژه از این نظر که تا زمانی که بینش ما درخصوص بنیاد تمام ساختار علم حساب ناقص باشد، پیشرفتی در توضیح اعداد منفی، کسری و مختلط نخواهیم داشت.»

سی‌وچهارمین شماره از ماهنامه «دانش‌بنیان» در 160 صفحه به بهای 8هزار تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری چاپ و منتشر شد.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha