پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ همایش اصول فقه در تفسیر با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید صادق  محمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با موضوع ظرفیت های علم اصول در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد گفت: حوزه علمیه متشکل از انجمن های علمی زیادی است که در عرصه های مختلف علمی فعالیت های داشته اند و یکی از این انجمن ها اصول فقه است و به لحاظ اهمیت این موضوع به عنوان مهمترین علم پایه ای حوزه به شمار می رود.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه افزود: انجمن اصول فقه در عرصه های مختلف که متناسب با اصول فقه است، حلقه های علمی دارد که از جمله آن نقد و بررسی تاریخ علم اصول، اصول مقارن، فلسفه علم اصول و ... است.

این استاد حوزه بیان داشت: منظور از اصول مقارن در حقیقت همان مباحث مقایسه بین اصول فقه شیعه و سایر مذاهب است و در مباحث مناظره ای هدف مناظره و نمایش قوت های فقه شیعه است.

وی ابرازداشت: اصول فقه در واقع همان روش استنباط فقه سنتی است و از این رو می تواند کارایی بیشتر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: باز هم کاربرد علم اصول فراتر از این است و این معنایش این است که دربرگیرنده منطق فهم هر متون است. حتی در عرصه های بین المللی مانند علوم روز دخالت داشته ونقش آفرین باشد. 

رئیس انجمن اصول فقه حوزه افزود: بنابراین این علم، وسیع و با توانایی بالا است به همین دلیل این انجمن در نظر دارد به معرفی این علم در عرصه های علوم دیگر بپردازد که از جمله تفسیر است و معتقدیم می تواند موجب تحول تفسیر شود.

این استاد حوزه بیان داشت: می توانیم تفسیر متفاوتی با تفاسیر موجود با محوریت علم ارائه دهیم. به همین دلیل همایشی درشب 29 آبان در دارالقرآن علامه طباطبایی در قم با موضوع نقش علم اصول در تفسیر با سخنرانی حضرت آیت الله سبحانی برگزار خواهد شد.

وی اظهارداشت: نقش علم اصول در تفسیر قرآن با محوریت تفسیرالمیزان است و انجمن اصول فقه به دنبال معرفی نقش علم اصول در تفسیر  المیزان است و حتی مقالاتی که ارائه شده با محوریت علامه طباطبایی بوده است.

این استاد حوزه بیان داشت: براین باوریم که علامه طباطبایی در موضوع اصول فقه هم یدطولایی داشته و درهمین رابطه انجمن اصول فقه به کمک دارالقرآن، بنا دارد شرحی بر حاشیه کفایه علامه طباطبایی به جامعه علمی معرفی کند.

این محقق اظهار داشت: معتقدیم، علم اصول بین المللی است و می تواند در مراکز علمی حضور پیدا کند. در همین رابطه درتلاش هستیم روز را به عنوان علم اصول و با معرفی شخصیت های اثرگذار این علم داشته باشیم.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha