جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به ارزش علم و عالم در نزد خداوند، گفت: باید در آداب و تربیت اخلاقی ورود کرد و رمز بازدهی عمل، رعایت اخلاق و تربیت اسلامی است. اولین ادب برای یک عالم و طلبه آرمانی اعتقاد داشتن به قُدسیّت کار خود است و این بالاترین اوصافی است که می توان برای طلبه برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن عاملی، در جلسه اخلاق عمومی حوزه علمیه استان تهران که ظهر امروز در مسجد مروی و با حضور اساتید و طلاب حوزه علمیه استان و نمازگزاران بازار تهران برگزار شد، با اشاره به آداب اخلاق و تربیت اسلامی، اظهار داشت: کتاب شریف منیة المرید که در باب اخلاقی اسلامی  و مولف آن شهید ثانی عالم جهان تشیع است و همچنین کتاب اخلاقی دیگری از شیخ طوسی به نام آداب المتعلمین که هر دو این کتب در باب علم اخلاق از کتب نفیس اخلاق شمرده می شوند.

وی ادامه داد: باید در آداب و تربیت اخلاقی ورود کرد و رمز بازدهی عمل رعایت اخلاق و تربیت اسلامی است. اولین ادب برای یک عالم و طلبه آرمانی، اعتقاد داشتن به قداست کار خود است و این بالاترین اوصافی است که می تواند برای طلبه برشمرد.

نماینده ولی فقیه در  اردبیل با اشاره به معراج پیامبر رسول اکرم(ص)، افزود: در سفر معراج پیغمبر اکرم(ص) دستور رسید که ای پیامبر روبرو را نگاه کن و به سمت چپ و راست نگاه نکن و این یک کنایه است. یعنی اگر انسانی می خواهد سیر الی الله داشته باشد نباید به چپ و راست متمایل شود. به نفسی که در طلب ظواهر مادی است اعتنا نکند. طالب علم باید مراقب انبساط و انقباض نفس خود در جهت حرکت صعودی خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اقدامات کفار و مشرکین مکه در تطمیع پیامبر(ص) اسلام، بیان داشت: پیامبر ختمی مرتبت به قدسیّت کار خود اعتقاد داشت و در جواب کفار و مشرکین مکه که برای تطمیع و دادن رشوه به پیامبر(ص) اسلام پیشنهاداتی دادند، حضرت در جواب فرمودند: اگر خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من قرار دهید یک لحظه از اصول خود عقب نخواهم نشست و لذا معامله و کوتاهی نکرد.

امام جمعه اردبیل با بیان آیاتی از قرآن کریم در مورد مقام افراد، ابراز داشت: خداوند کریم در بعضی از آیات خود در شان بعضی از طوائف بسیار ویژه صحبت کرده است و اگر کسی این آیات را بخواند آرزو می کند که جزئی از این افراد باشد اما دو گروه از این گروه ها دارای مراتبی بالاتر از دیگران هستند.

وی افزود: بر فرض مثال از مقام شهدا به مقام عند اللهی و مقام  ولی الله اعظم یاد می شود. مقام عند اللهی یعنی اینکه هیچ حجابی بین او و خدا نیست و لذا رزق هم متناسب با آن مقام و جایگاه خواهد بود و این رزق را ما نمی توانیم درک کنیم که آن رزقی چه رزقی است که  در آنجا هیچ حجابی نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با بیان مقام متقین در قرآن کریم ادامه داد:  مقام متقین در قرآن یعنی اینکه اگر کسی کارت تقوا را داشته باشد، هیچ حزن و غم و واهمه ای متوجه شخص با تقوا نخواهد شد و این هم یک رتبه است که خداوند اختصاص به این افراد قرار داده است.  تقوا مقام امنیت است.

وی با بیان آیاتی که در بیان خصوصیات افراد عادل است، ادامه داد: گروه دیگری که خداوند در قرآن از آنها به صورت استثنایی از آن ها یاد کرده است افرادی هستند که به مقام عدل رسیده اند.

این استاد اخلاق با بیان خاطر های رهنمودی از سید نعمت الدین شهرستانی گفت: ایشان وقتی به ایران تشریف آورده بودند، اطرافیان به ایشان عرضه داشتند آقا طلبه ها مشوق و انگیزه ندارند اگر ممکن است تشریف بیاورید و در این زمینه مشوق طلاب باشید، ایشان رفتند روی منبر و فقط یک جمله گفتند و آن اینکه، چه مشوقی بالاتر از خدا؟!

 حجت الاسلام والمسلمین عاملی تاکید کرد: خداوند در قرآن در مورد دو گروه استثنایی صحبت کرده است، اول، عالم که در ردیف خود ذکر  می کند و چه کسی و چه چیزی است که در کنار خدا ذکر شود و این بسیار بسیار استثنایی است.

وی با بیان مقام علم و عالم ادامه داد: خداوند در قرآن اگر پیامبر(ص) را با علم بیان می کند و فضل عظیم را در سایه علم به پیامبر(ص) اعطاء کرده است.

امام جمعه اردبیل با بیان روایتی از نبی اکرم(ص) درباره حضور علما در سطح جامعه توضیح داد: شخصی از رسول اکرم(ص) سوال کرد که یا رسول الله(ص) چطور است که اگر عالمی در زمین حضور نداشته باشد زمین کم خواهد شد، حضرت در جواب فرمودند: این طور نیست که با عدم حضور علما از سطح زمین کاسته شود، بلکه برکت از آن خواهد رفت. لذا پذیرایی و مقام و ابدیت عالم، ویژه است.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی خداوند آدم را آفرید ملائکه اعتراض کردند که ما تسبیح تو را می کنیم و این آدم شقاوت و خونریزی می کند، خداوند با یک جمله جواب می فرماید: (علّم آدم الاسماء کلها) و این مقام علم و عالم است.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha