جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم

حوزه/ رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بی شک برگزاری کرسی های آزاداندیشی در حوزه به ارتقای دانش و پژوهش حوزوی کمک می کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق یوسفی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که برگزاری کرسی های آزاداندیشی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که سال هاست مورد بحث و گفتگو میان نخبگان و نهادهای علمی و پژوهشی می باشد، اظهار داشت: با این وجود به نظر می رسد که هنوز متاسفانه، این مسأله آن طور که باید و شاید جایگاه خود را در حوزه علمیه پیدا نکرده و این در حالی است که هیچ کس در حوزه در اهمیت این بحث و نیز تحقیق و پژوهش در مسیر تولید علم شکی ندارد.

وی افزود: اساساً برگزاری کرسی آزاداندیشی برای این است که اگر کسی دیدگاهی دارد که مخالف با دیدگاه رایج و جاری در حوزه و یا دانشگاه است، آن را طرح کرده و این موضوع در بین اساتید و نخبگان و کارشناسان مربوطه مورد بحث و بررسی و کنکاش قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: در این گیر و دار، یا دیدگاه فرد ارایه دهنده ایده و نظریه، مورد پذیرش قرار می گیرد یا اینکه دیدگاه جاری و حاکم، کماکان مورد توجه است و آن چه مهم است این که در تضارب آرا و بیان آزادانه دیدگاه ها بر اساس اسلوب و منطق علمی، برکاتی برای جامعه ما مطرح است که به هیچ وجه نمی توان آن را نادیده گرفت.

وی گفت: به خصوص در حوزه های علمیه، برگزاری کرسی های آزاداندیشی تاثیر بسزایی در رونق و ارتقای دانش و پژوهش دارد و لذا کسانی که داعیه تحقیق و پژوهش و اندیشه دینی دارند از این واقعیت استقبال می کنند، چه آن که این امر موجب ارتقای انسان های فرهیخته و به طور کلی معرفت و دانش دینی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی مقدم همچنین ابراز داشت: البته گاهی اوقات ممکن است گفته شود که در این میان، دیدگاه های معاند و لجوج و مغرضانه نیز مطرح شود که در پاسخ باید توجه کنیم، نقد و بررسی همین دیدگاه ها نیز که عموماً بر برهان و منطق استوار نیست هم خالی از دستاورد نمی باشد، چه آن که حداقلش این است که بی اساس بودن و غیرعلمی بودن آن ها بر همگان روشن می شود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که اساساً باید خود مفهوم کرسی آزاداندیشی نیز بیش از پیش در جامعه و حتی محیط های علمی و بین فرهیختگان تبیین و تشریح شود و اتفاقاً ما در بخش هایی نیاز به تبلیغ بیشتر این موضوع داریم که در این راستا نباید از اهمیت مساله نوآوری و خلاقیت و زمان شناسی و مخاطب شناسی غافل شد.

وی افزود: همچنین باید موضوعات و مسایل روز جامعه و آن ها که مبتلابه هستند، بیشتر در این کرسی ها مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن ها بحث کارآمدی قوانین و مباحثی چون جریان رأی مردم و کیفیت اعتباربخشیدن به آن در امور حاکمیتی، همچنین بحث ازدواج و طلاق و مسایل مرتبط با آن است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن همچنین اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مشکلات جدی کشور ناظر به آسیب های اجتماعی همچون فقر و طلاق و بی عفتی و مواد مخدر و غیره است که در این باره نیز اندیشمندان و اساتید حوزه و دانشگاه باید در محافل علمی به نقد و بررسی مسایل پرداخته و راهکارهای مناسبی برای برون رفت از وضعیت فعلی ارایه کنند.

وی گفت: از سوی دیگر بحث اقتصاد و معیشت مردم دارای اهمیت بسیاری است به ویژه آن که معضل مفاسد اقتصادی و چگونگی برخورد با آن نیز به این مساله به نوعی مرتبط است و روش صحیح مبارزه با فساد اقتصادی باعث افزایش رضایتمندی مردم می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: به هر صورت، حوزه علمیه بیش از هر مرکز و نهاد دیگری به لحاظ ماهیت آزاداندیشی تفکر و مذهب شیعه، نیازمند توجه به این مقوله است و لذا باید کرسی های آزاداندیشی بیش از پیش در سطح حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha