سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ جلسه درس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی در روستای احمد آباد دماوند

حوزه/ بعضی ها به درد دعای کمیل می خورند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری ندارند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در پایان درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به برخی اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشتند: الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه داریم.

صوت:بعضی ها به درد دعای کمیل می خورند ولی صلاحیت مملکت داری ندارند

ایشان تاکید کردند : مسئولین ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف‏ اند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مصلحت مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی یا اشتباهی کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند. "الطبیب ضامن" مسئله ای نیست که فقها اختلاف داشته باشند اگر متخصص هم هستند باید تمام تلاش خود را بکنند؛ اگر 60 - 70 نفر را پذیرش می کنند باید دقت کنند هر چه خلاف کرد و اشتباه کرد شرعا ضامن هستند و مسئولین ما هم اگر اشتباه کردند واقعا شرعا ضامن هستند این وظیفه آنهاست.

معظم له ادامه دادند:  وظیفه‏ ای که مردم دارند دین به ما می گوید که با بهترین روش جلوی اشتباهات آنان را بگیرید. همان است که دین به ما می‏ گوید: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولین را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمی‏ کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی  تصریح کردند : نکته سوم که باید به آن توجه داشت،  دشمن مشترک است که هم ما باید ببینیم و هم آنها ببینند که هم مسئولین باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند، این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولین این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می‏ دهند و به انجام آن رضایت می‏ دهند. در این بخش ها می بینید که ممکن است 22 بهمن شعار هم بدهند  نظام را با تخصص باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است مثل صدر اسلام.

ایشان ابراز داشتند: حفظ نظام از اوجب واجبات است؛ اینها آب وضو را تبرک می کردند اما وضو رو حفظ نمی کردند.، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت.

این مرجع تقلید  افزودند : مسئولین باید وظیفه ‏شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند شرعا، اما مردم نیز وظیفه‏ دارند که به بهترین وجه از نظام دفاع کنند چراکه دشمن مشترک در کمین است. این هم مثل همان وضو گرفتن حضرت هست که آب وضو را متبرک می کردند اما وضو را نمی دانستند، و خود وضو را حفظ نمی کردند، در راهپیمایی ها شرکت می کنیم باید هم شرکت کنیم مرگ بر آمریکا را می گوییم و باید هم بگوییم و شعار دهیم، اما باید اصل نظام را حفظ کرد این را عقل می گوید.

حضرت آیت الله جوادی آملی به نامه گلایه آمیز حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه به جناب کمیل اشاره کردند و بیان داشتند:حضرت علی (ع) کمیل را مسئول هیت (شهری در عراق) کردند ، زمانی که غارتگری های معاویه شروع شد و شهر را غارت کرد، کمیل، آگاهی،‌صلاحیت و قدرت نظامی نداشت که جلوی غارتگری ها را بگیرد، لذا حضرت نامه ای گلایه آمیز به ایشان نوشتند و فرمودند: تو به درد دعای کمیل می خوری تو نمی توانی جایی را اداره کنی.این عبارت توی نهج البلاغه نیست، ولی معنایش هست.

این مرجع تقلید ادامه دادند: بعضی ها به درد دعای کمیل می خورند، واقعا صلاحیت برای مملکت داری  ندارند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    2 1
    علت آشوبهای اخیر ازدید من که درتمام تاریخ انقلاب درصحنه بودم 1 زیرپاگذاشتن شعار__ میزان رای ملت است_____ با ایجاد بدعت نظارت استصوابی 2 بکارگیری وبه مدیریت رساندن بستگان مسولین تحت عنوان خودی سازی کارکنان نظام 3 ایجاد انحصار سیاسی ورسانه ای و تداول دولت بین عده ای خاص وبعضا دزد واختلاس گر واکثرا ناکارآمد وکارنابلد4 سیاست خارجی تهاجمی وشعارگونه ولقمه بزرگترازدهان برداشتن 5 بیکاری علی غیرحده وتعطیلی کارخانجات وناامیدی جوانان وتالی فاسدهای آن یعنی اعتیاد بی دینی توهین به مقدسات و ازدواجهای سفید ومجرد وباکره ماندن فرزندان ملت تا هنگام مرگ 6عدم توجه به داخل ودراولویت قراردادن نیروهای خارجی همسو باگسترش انقلاب7حضوربیش از حد روحانیون دربدنه نظام وترویج خرافات و تهییج عوام 8 سختگیریهای فرهنگی مثل اینکه دربعضی ازاماکن دولتی اجبارا به مراجعین خانم بی چادر چادرمیدهند ویا توکوله پشتی کوهنوردان را میگردند 9 تحت عنوان خودکفائی مساجد مسجدهارا تهی از مومنین کردن وتبدیل به پاساژ و مطبخ وکارواش وبالاخره بازاربرای عده ای خاص کردن 10 دروغگوئی وانعکاس خلاف نظر مردم مثل اینکه هراجتماع دولتی را یوم الله ونظر ملت نامیدن وهر اعتراض مردمی را به اشرار وعوامل بیگانه نسبت دادن 11 بازداشت زنان ودختران جوان واحکام سنگین برای آنها صادرکردن 12 بی تدبیری دراداره کشور مثل اینکه 6 سال به اون یارانه ناچیز حمله کردن ورکب زدن به ملت مثل اعلان نرخ جدید بنزین ودرنظرگرفتن کمک معیشت13 قرار بود دولت ومسولین خادم ملت باشند نه اینکه آقای رئیس بگوید هرکس ناراضی است میتواند برود اینها همه میرساند دولت مردان فراموش کردند خون شهیدان وجانبازان و آزادگان این جماعت را به دولت رسانده 14 این چه اجرای عدالتیست که دزدهاواختلاس گران خلاف سنگین درمصدر امور باشند ودرمورد دزدگوسفندان مشهدی حد سارق را اجرا کنیم 15 خداگواه من بعنوان مسلمانی که اعتقاداتم درزیارت جامعه کبیره آمده این موارد را نوشتم ونجات انقلاب وکشور را دررفع موارد مذکور وعینیت بخشیدن به نظر مردم میدانم والانهم بسیاری ازحرفهای حق را دردل دارم که اگر بنویسم قطعا ازنظر اصحاب رسانه غیرقابل نشر میشود