پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام افلاکیان

حوزه/ مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان همدان گفت: عقلانیت در دین، تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر عقلانی قرآن یکی از روش‌های مهم علامه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم افلاکیان، مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان همدان، در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی که صبح امروز در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، ضمن تقدیر از اعضای انجمن الهیات، اظهار کرد: بر اساس فرموده پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، قرآن کریم در میان امت مهجور است و نیاز به ژرف اندیشی و ترویج دارد.

وی به شخصیت‌شناسی علامه طباطبایی و نحوه تدریس ایشان پرداخت و تشریح کرد: در روزگاری که مکتب اسلام در حوزه مباحث عقلانی پیشرفت چندانی نداشت و معاندین به بهانه عدم سازگاری این مکتب با فکر و منطق از آن فاصله می‌گرفتند، علامه شهیر بر خودش واجب دانست که مباحث فکری و عقلی را در جوامع به صورت گسترده بسط ونشر دهد.

حجت‌الاسلام افلاکیان در خصوص نحوه تدریس علامه طباطبایی، خاطرنشان کرد: علامه در شب‌های جمعه جلسات درس و بحث تشکیل می‌داد و به انتشار مقالات خود می‌پرداخت و در اختیار حاضرین قرار می‌داد و بعد از بررسی موضوع به تصحیح اشکالات حاضرین می‌پرداخت.

وی، یکی از ویژگی‌های مهم علامه طباطبایی را پشتکار بسیار عالی ایشان دانست و افزود: علامه بزرگوار چندین سال به صورت شبانه‌روزی برای نگارش تفسیر المیزان زحمت کشیدند که این ویژگی قطعا برای جوانان نیز بسیار ضروری است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان همدان ادامه داد: علامه در خصوص شوق به علم‌آموزی خود فرموده که به مدت ۱۷ سال چنان شوق وصف ناپذیری نسبت به تحصیل علم‌آموزی داشتم که شب‌های بهار و تابستان تا صبح به تحقیق مشغول بودم و همیشه درس فردا را شب پیش آماده می‌کردم.

وی، تواضع و فروتنی را یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص علامه طباطبایی عنوان کرد و با بیان اینکه تربیت شاگردان یکی از اقدامات اصلی و شایسته علامه بود، اظهار کرد: علامه بزرگوار در روش تدریس خود به صورت پژوهش محور عمل می‌کردند و نسبت به اظهار نظرهای علمی افراد بسیار قدرشناس بودند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: روشن نمودن اصل موضوع، استدلال توأم با دلیل و برهان، احترام به بزرگان ضمن انتقاد از آنها و بهادادن به نظر شاگردان در جلسات علمی از مهم‌ترین نکاتی است که علامه به آنها توجه داشته است.

وی با تأکید بر اهمیت پیوند دین و عقل، مطرح کرد: عقلانیت در دین، تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر عقلانی قرآن یکی از روش‌های مهم علامه است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان همدان با اشاره به اینکه علامه بسیار به پیش مطالعه معتقد بودند، بیان کرد: شوق به مطالعه پیش از کلاس و تحقیق و پژوهش بعد از کلاس برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده از مهم ترین ویژگی های تدریس استاد بوده است.

وی با بیان اینکه علامه خبیر به تحقیق علمی در شب قدر بسیار معتقد و پایبند بوده است، مطرح کرد: نگارش تفسیر المیزان نیز در شب قدر به اتمام رسیده که گویای همین مهم است. به واقع بهترین زمان مطالعه و تفکر شب قدر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha