شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نشست اخلاق و معنویت از منظر علامه طباطبایی

حوزه/ علامه طباطبایی، بزرگ مربی در اخلاق و تربیت اسلامی و حاصل میراث گذشتگان حوزه علمیه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی، در نشست علمی «اخلاق و معنویت از منظر علامه طباطبایی» که ظهر امروز با حضور اساتید و پژوهشگران در محل این حوزه برگزار شد، با بیان ویژگی‌های دین مبین اسلام اظهار داشت: طلاب و روحانیون بزرگوار باید در جهت حفظ میراث حوزه علمیه شامل فقه اکبر، فقط اوسط و فقط اصغر تلاش کنند. فقه اکبر همان معارف عمیق قرآن و سنت است که با تایید و پشتوانه عقلانیت در عالم به اکمل وجه ظهور پیدا کرده است.

وی ادامه داد: فقه اوسط مسائل اخلاقی است که هر کدام از این ها فقیهی را لازم دارد. اساساً فقیهان باید در حوزه های علمیه امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شکل بگیرد و الحمدلله هم شکل گرفته است و افتخار هم بر همین است و نباید هم خارج از حوزه این موارد شکل بگیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان سه محور تشکیل دهنده ابعاد انسانی است، افزود: فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر سه بعد تشکیل دهنده وجود انسان است. در مورد فقه اصغر که فقیهان بزرگی در این باب ورود کردند و آثار و شاگردان به نامی را تحویل جامعه و حوزه های علمیه داده اند.

وی با اشاره به مقام علمی و معنوی علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان حوزه علمیه که خدمات ارزنده ای به جامعه بشریت کرد، علامه طباطبایی بود. علامه طباطبایی بزرگ مربی در اخلاق و تربیت اسلامی و حاصل میراث گذشتگان حوزه علمیه بود و باید توجه کنیم که یکی از وظایف ما در حال حاضر حفظ میراث گذشتگان است.

تولیت حوزه علمیه مروی با اشاره به کتاب رساله الولایه علامه طباطبایی بیان داشت: علامه در این کتاب برای سیر و حرکت صعودی تزکیه و مراقبه و محاسبه را مطرح می کند و این مطلب را در تفسیر خود اشاره کرده است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی بعد از ذکر این مراحل سیر الی الله که به منتج به معرفت شهودی توحیدی می شود جدای از معرفت نفس نیست.

استاد تحریری افزود: معرفت نفس قرآنی عیناً همان معرفت توحیدی است که در نتیجه اخلاق الهی را می دهد و ایشان در مسلک سوم به آن اشاره داشته است.

وی گفت: در واقع رساله ولایه علامه روش عملی این مسلک سوم را مطرح نمودند که در واقع اخلاق همان اخلاق الهی است که خدواند پیامبر خود را به آن توصیف می کند.

حجت الاسلام والمسلمین  تحریری در پایان خاطرنشان کرد: وقتی این جهات الهی در فرد متبلور شد مشاهده می کنیم که اولیای الهی حتی در کوچکترین انور خود آن موارد را ظهور می دهند. امام سجاد علیه السلام در حال صدقه دادن است و قبل صدقه دادن دست مبارک خود را می بوسد چرا که به بطن کار خود آگاه است و میداند که صدقه قبل از اینکه به دست فقیر برسد به دست خدا رسیده است. این یک دیدگاه والای توحیدی است.

خبرنگار: سعید امیری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha