شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حسن رشیدی زاده

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رشیدی زاده با بیان این که معتقدیم دین شریعت محور نیست بلکه ولایت محور است، گفت: چنانچه جهت احکام مثل نماز و حج و نظایر آن با محوریت ولایت نباشد، نتیجه اش ظهور وهابیت و تکفیری هایی مثل داعش خواهد بود.

حجت الاسلام حسن رشیدی زاده، مدیر آموزش مرکز تخصصی امام هادی(علیه السلام)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که هم اکنون بیست نفر از طلاب واجد شرایط در سطح سه رشته شیعه شناسی اشتغال به تحصیل دارند، گفت: این مرکز از سال ۹۳ شروع به فعالیت نموده و در سطح سه حوزه علمیه در رشته شیعه شناسی طلاب مستعد و علاقمند را پذیرش می نماید. از نظر قوانین آموزشی هم از مصوبات قم و مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران تبعیت می کنیم. علاوه بر فعالیت های آموزشی، تحقیق و پژوهش نیز جزو فعالیت های درسی طلاب محسوب می شود.

وی با اشاره به اهمیت رشته های تخصصی، افزود: علاوه بر مسائل فقه و اصول که در حوزه های علمیه تدریس می شود اما ضرورت دارد با توجه به نیازهای جامعه امروز، طلاب در هر کدام از رشته های تخصصی فقه و اصول، تبلیغ، کلام و... دارای تخصص بوده و بر مباحث علمی تسلط کامل پیدا کنند و این جز تحصیل در مراکز تحصصی حاصل نمی شود و مرکز تخصصی شیعه شناسی نیز از جمله همین رشته های علمی است.

مدیر آموزش مرکز تخصصی امام هادی(علیه السلام)، ابراز داشت: معتقدم اگر این مراکز وجود نداشته باشند یا توجهی به توسعه آن ها نشود قطعاً خروجی حوزه های علمیه که طلاب و اساتید می باشند، خروجی کاملی نخواهد بود زیرا امروزه نمی شود جامعه را فقط با فقه و اصول اقناع و هدایت کرد و لذا در این جا نیازمند تولید علم هستیم تا بتوانیم نیازهای نرم افزای جامعه را تامین و فراهم کنیم.

حجت الاسلام رشیدی زاده ادامه داد: معرفت شناسی به ویژه معرفت نسبت به امامت و ولایت و بررسی ارتباط آن با مسئله توحید و معاد و تاثیر آن بر مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه از جمله امور مهمی هستند که باید مورد توجه جدی متولیان حوزه قرار بگیرد زیرا این مسائل باید برای مردم به خوبی تبیین شود و الا متن مردم و پایگاه اجتماعی را از دست خواهیم داد و برای جهان نیز حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

وی گفت: باید ببینیم دنیا تشنه چیست؟ و نیاز او را بشناسیم؛ ما مؤظفیم حقایق دین را برای همه مردم تبیین کنیم. ما باید بر اساس نیاز جامعه اقدام به تولید علم کنیم و اگر آن نیاز، نیاز حقیقی باشد تولید علم آن هم تولید علم حقیقی خواهد شد و جبهه حق باید به این سمت نگاه جدی داشته باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: وجود رشته هایی مثل شیعه شناسی، یکی از نیازهای مهم مردم در شرایط کنونی جامعه و جهان است و اگر مقام و منزلت امامت و ولایت و ولیّ خدا برای مردم تبیین نشود آن تشنگی و احساس نیاز مردم مرتفع نخواهد شد زیرا ما معتقدیم دین شریعت محور نیست بلکه ولایت محور است.

وی افزود: یعنی اگر جهت احکام مثل نماز و حج و نظایر آن با محوریت ولایت نباشد نتیجه اش ظهور وهابیت و تکفیری هایی مثل داعش خواهد بود. بنا بر این تبیین حقانیت اندیشه و تفکر جبهه حق و اثبات نادرست بودن اندیشه های جبهه باطل و تبیین ضرورت وجود امامت و ولایت برای پیشبرد اهداف جبهه حق نیازمند وجود مراکز تخصصی همچون شیعه شناسی است تا بتوان ضمن پاسخ به شبهات، سطح معرفتی مردم را ارتقاء داد و آن ها را نسبت به حقیقت دین آشنا کرد.

حجت الاسلام رشیدی زاده با اشاره به وجود موانع و مشکلات در توسعه مراکز تخصصی، گفت: متاسفانه اراده ای جدی بر تقویت مراکز تخصصی از طرف حوزه های علمیه وجود ندارد و این نشان می دهد تصمیم گیران حوزه شناخت دقیق از وقایع پیرامون جامعه و جهان ندارند زیرا شرایط و قوانین آموزشی موجود با آنچه مطلوب این مراکز جهت دستیابی به اهداف شان است بسیار فاصله دارد.

مدیر آموزش مرکز تخصصی امام هادی( علیه السلام) افزود: به عنوان مثال یکی از موانع جدی در توسعه مراکز تخصصی عدم تایید موضوع پایان نامه های طلابی که از این مرکز تخصصی فارغ التخصیل شده اند و ما مواردی را الان داریم که علیرغم پیگیری های بسیار و متعدد هنوز موضوع پایان نامه شان تایید نشده است و از طرفی خود ستاد قم هم موضوع پایان نامه تعیین نمی کند تا طلاب از این بلاتکلیفی خارج شوند و بتوانند از علمی که در این مرکز کسب نموده اند بهره برداری کنند. البته این مشکل منحصر به ما نیست بلکه همه هفت مرکز تخصصی که در تهران فعالیت دارند با همین مشکل مواجه هستند.

وی با بیان این که باید زمانبندی جدیدی برای حضور طلاب در مراکز تخصصی تعیین شود، گفت: برای بهره برداری مفید علمی از کلاس های دروس تخصصی ضرورت دارد زمان شروع کلاس ها صبح باشد نه بعد از ظهر زیرا توانمندی طلاب برای استفاده از مطالب تخصصی در نوبت بعد از ظهر به دلیل شرکت در کلاس های متعدد در نوبت صبح در حوزه، کاهش می یابد. به نظر ما طلبه باید در اندازه ای که کفایت می کند فقه و اصول را بخواند و ادامه تحصیل او در مراکز تخصصی ادامه یابد تا بدین طریق بتواند نیازهای جامعه را در آینده تامین کند.

 حجت الاسلام رشیدی زاده در پایان به برنامه های آتی مرکز تخصصی شیعه شناسی در عرصه تبلیغ بین الملل اشاره و خاطرنشان کرد: طلابی که در این مرکز مشغول به تحصیل می شوند همزمان در کلاس های آموزش زبان خارجه نیز حضور می یابند تا به مرور زمینه های حضور آن ها در فعالیت های تبلیغی بین الملل نیز فراهم شود. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha