پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب ولایت در فرهنگ اسلام

حوزه/ آخرین اثر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین اسکندری در روزهای پایانی آبان و در فقدان نویسنده منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با تلاش مرحوم حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین اسکندری، عضو هیأت علمی اسبق گروه علوم سیاسی، کتاب ولایت در فرهنگ اسلام(مفاهیم، انواع و پیامدهای سیاسی اجتماعی آن)، منتشر شد.

ولایت مهم‌ترین مفهومی است که به یک پدیده اجتماعی فراگیر اطلاق می‌شود، جنبه تضایفی دارد و آثار و نتایج مثبت و یا منفی برجسته‌ای در همه ابعاد زندگی برای تک‌تک افراد و کلیّت جامعه در پی می‌آورد.

ولایت حقیقتی است پیچیده، دارای وجوه حقیقی و اعتباری و ابعاد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی تا آنجا که به یک لحاظ جلوۀ عمیقی از محبت و نوع‌دوستی است به لحاظ دیگر تجلّی عظیم قدرت و اقتدار اجتماعی؛ از یک جهت زیباترین چهره مصلحت‌سنجی است و از جهت دیگر والاترین مظهر عبادت و خداپرستی یا برجسته‌ترین نوع استکبار و قدرت‌پرستی.

ولایت در عمومی‌ترین مفهوم خود، دو چهره دارد:

۱. ولایت تکوینی که مبدأ هستی موجودات و منشأ اظهار قدرت به دست انبیا برای هدایت یافتن و باور معجزات و زمینه‌ساز معاد است برای نیکوکاران و گنهکاران به منظور اجرای عدالت و دادن پاداش‌ها و عقوبات؛

۲. ولایت تشریعی که در شکل "ولایت‌های متعارض" و "ولایت‌های متقابل" و "ولایت‌های متوافق" ظاهر می‌شود؛ تا هم ابعاد سیاسی ملّی و بین‌المللی، تقنینی، اجرایی و قضایی را رهبری کند، به این امید که نظم، امنیّت، عدالت و آرامش همگانی را در پی داشته باشد و زمینه رشد به بالاترین حدّ کمال و برجسته‌ترین قلّه سعادت برای همه فراهم گردد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین اسکندری در شهریور سال جاری بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

مشخصات این کتاب و همچنین فایل ۳۰ صفحه ابتدایی کتاب در سایت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس www.rihu.ac.ir قابل دسترس است.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha