پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کتاب

حوزه/ مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر از برگزاری ۴۴۰ برنامه در هفته کتاب خبر داد و گفت: نواخته شدن زنگ کتاب در دبیرستان سعادت، تجدید عهد و پیمان با شهدا در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهید احمدی جوان، حضور نویسنده برتر کشور در شهرستان گناوه، برگزاری نشست تخصصی کتابخوان با موضوع ولایت و مهدویت، تور کتابخوانه گردی دانشجویان، عضویت رایگان در کتابخانه های استان از مهمترین برنامه های این هفته بود.

سید علی هاشمی امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بوشهر، با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: هفته کتاب و کتابخوانی از ۲۳ آبان ماه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد و نهاد کتابخانه های عمومی به جهت اینکه بتواند بیشترین بهره برداری را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای همه اقشار جامعه داشته باشد برنامه هایی را در این هفته اجرا کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر از برگزاری ۴۴۰ برنامه در هفته کتاب خبر داد و گفت: نواخته شدن زنگ کتاب در دبیرستان سعادت، تجدید عهد و پیمان با شهدا در گلزار شهدا، دیدار با خانواده شهید احمدی جوان، حضور نویسنده برتر کشور در شهرستان گناوه، برگزاری نشست تخصصی کتابخوان با موضوع ولایت و مهدویت، تور کتابخوانه گردی دانشجویان، عضویت رایگان در کتابخانه های استان از مهمترین برنامه های این هفته بود.

وی دیدار کتابداران با ائمه جمعه در سراسر استان و نیز دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری ۸۵ نشست تخصصی کتابخوان، جلسات نقد و بررسی کتاب، رونمایی از کتاب، برگزاری کارگاه ها و کاس های قصه گویی و برگزاری مسابقات کتابخوانی و نقاشی و نشست مشترک با بازنشستگان را از دیگر برنامه ای برگزار شده در این هفته عنوان کرد.

هاشمی از اهدای ۱۱ هزار جلد کتاب توسط خیرین به کتابخانه های عمومی استان خبر داد و افزود: این تعداد در شش ماهه اول سال اهدا شده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر به بیان آماری از کتابخانه های استان بوشهر پرداخت و گفت: کتاب های موجود در کتابخانه های استان در ۱۰ رده موضوعی به امانت می روند که بیشترین آنها مربوط به رمان و ادبیات است و رتبه دوم به حوزه دین تعلق دارد و پس از آن کتاب های روان شناسی و تاریخ می باشد.

وی افزود: تعداد ۵۵ درصد اعضای کتابخانه های استان را خانم ها و ۴۵ درصد را آقایان تشکیل می دهند و بالغ بر ۹۰۰ هزار جلد کتاب در ۶۶ کتابخانه عمومی استان وجود دارد و با توجه به آمار جمعیتی استان بوشهر که بالغ بر یک میلیون و ۱۳۰ هزار نفر است می بایستی به ازای هر نفر چهار کتاب در کتابخانه وجود داشته باشد اما این آمار در حال حاضر به گونه ای که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۷ جلد کتاب موجود است.

هاشمی با بیان این تعداد ۱۰ کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد گفت: از این میزان هفت کتابخانه در شهر بوشهر، دو کتابخانه در برازجان و یک کتابخانه در خورموج قرار دارد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهر تعداد افراد عضو شده در کتابخانه های استان را ۳۹ هزار و ۸۴۷ نفر عنوان کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۲۴ هزار متر مربع فضا داریم که آمار استاندارد باید به گونه ای باشد که به ازای هر ۱۰۰ نفر، چهار مربع باید فضا باشد اما در حال حاضر ۲.۴ متر مربع فضا برای هر فرد وجود دارد یعنی بالغ بر ۵۰ درصد فضای مطالعه برای جمعیت استان بوشهر تامین شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha