پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حبیبی مدیر دفتر تدوین متون جامعه الزهرا(س)

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی با اشاره به فعالیت‌های دفتر تدوین متون و منابع درسی، از راه اندازی هشت گروه علمی تدوین در جامعه الزهرا علیهاالسلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حبیبی امروز در آیین رونمایی از کتب تألیفی و تدوینی جامعه الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: فعالیت‌های دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام را می‌توان در سه محور کلی دسته بندی کرد که اولین کار، راه اندازی هشت گروه‌های تدوین بود.

وی، تألیف و تدوین کتاب‌های درسی را از جمله فعالیت‌های این دفتر برشمرد و ادامه داد: طراحی و اجرای دوره‌های تربیت کارشناسان تدوینگر متون درسی از دیگر فعالیت‌های این دفتر است که تا کنون دو کارگاه تخصصی تربیت تدوینگر ویژه طلاب سطح سه و چهار جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شده است.

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: راه اندازی دفتر تدوین یکی از کارهایی بود که در ابتدای کار انجام شد، سپس ایده تدوین گروه‌های عملی شکل گرفت و از اساتید دعوت شد تا گروه‌های علمی تدوین، شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی یادآور شد: ما گروه‌های آموزشی و پژوهشی داریم، اما تشکیل گروه‌های علمی تدوین به صورت جداگانه راه اندازی شده است و هشت گروه علمی تدوین در رشته‌های تفسیر و علوم قرآن، فلسفه، تاریخ، فقه و اصول، اخلاق و تربیت، ادبیات عرب، کلام اسلامی و مطالعات زنان فعال هستند.

وی تصریح کرد: ترکیب گروه علمی تدوین، ترکیب ویژه ای است و علاوه بر مدیر، دبیر و اعضا، دو نفر از فارغ التحصیلان دوره تربیت تدوینگر حضور دارند، فرایند فنی و تخصصی تدوین را نظارت می‌کنند و در صورت توافق، عهده دار تدوین متون تخصصی می‌شوند.

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: کارشناسان تدوینگر به ما کمک کردند که آثار تألیفی که در گروه‌ها صورت گرفته بود، تدوین کنند و تدوین آثاری چون کتاب اخلاق و آداب تعلیم و تعلم، کتاب درآمدی بر علم اخلاق، درسنامه آیات الاحکام، کتاب زن و خانواده در قرآن و کتاب زن در ادیان توسط یکی از کارشناسان دوره انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی در ادامه عنوان کرد: یکی از مشکلات مؤلفان این است که دوره مراحل تدوینگری را طی نکردند و آثار خود را به کارشناسی می‌دادند که در نهایت ممکن بود که خروجی کار به لحاظ محتوا آسیب ببیند و گاهی خود مؤلفان نسبت به این موضوع معترض بودند.

وی اظهار داشت: ما پس از آسیب شناسی، مطالعه و مشورت با اساتید صاحبنظر، الگویی را طراحی و اجرا کردیم که طی آن، فراگیرانی را که ارشد رشته تخصصی را دارند و علاقه مند به ورود تخصصی در عرصه تدوین هستند، شناسایی و در دوره تربیت تدوینگر که به مدت دو ترم برگزار می‌شود، ثبت نام کنیم.

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: به طور کلی دو دوره کارگاهی تربیت تدوینگر متون درسی به صورت مجزا در سطح سه و چهار در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد که طی آن، ۳۰ نفر از بانوان طلبه سطح سه و چهار در این دوره شرکت کردند و موفق به گذراندن این دوره شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی بیان داشت: خروجی این دوره که در دو ترم برگزار شد، ۳۱ کتاب تدوینی شامل تدوین ۱۵ جلد کتاب در گروه سطح سه و تدوین ۱۶ جلد کتاب در گروه سطح چهار بود.

وی اضافه کرد: چاپ ۲۳ مقاله در دو جلد و ارزیابی بیش از ۱۵ جلد کتاب تدوین شده از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط شرکت کنندگان این دوره بود.  

مسئول دفتر تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: هم اکنون ۲۲ جلد کتاب در مراحل تألیف، تدوین و ارزیابی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیبی در پایان از مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام و همچنین معاونت آموزشی تربیتی و معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی به جهت همکاری در این مسیر قدردانی کرد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha