شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام قاسمی نیا

حوزه/ معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم گفت: ترویج کتاب و کتابخوانی نیاز به تلنگر دارد و باید کاری ماندگار و اساسی در جهت فرهنگ سازی انجام شود تا جامعه را به سمت و سوی کتاب هدایت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا قاسمی نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: به طور کلی ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور بی‌سواد و یا کم‌سواد هستند و باید برای این قشر گسترده به تولید محتوا بپردازیم و تالیفاتی را برای بزرگسالان کم سواد در نظر بگیریم.

این کارشناس امور تعلیم و تربیت عنوان کرد: تولید کتاب با هزینه های بالایی انجام می شود و باید به عنوان کالایی ایرانی مورد توجه مدیران و مسئولان قرار بگیرد تا بتوان با حمایت های کافی به تولید کتاب پرداخت.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم در ادامه با بیان اینکه امسال ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از سوادآموزان میانسال قمی در برنامه‌های کتابخوانی حضور داشته اند، افزود: کتاب و کتابخوانی به عنوان یک فرهنگ با ارزش، می تواند بخش زیادی از آسیب‌ها و مسائل فرهنگی را رفع کند، از این رو درصدد ساده نویسی کتاب ویژه افراد کم سواد هستیم تا بتوانیم این فرهنگ را گسترش دهیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت اسلامی ادامه داد: آموزش خواندن و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی از اهداف مهم معاونت سوادآموزی است، در این جهت امسال ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از سوادآموزان میانسال قمی در برنامه‌های کتابخوانی حضور پیدا کرده اند.

وی بیان کرد:۶۰ عنوان کتاب در ۵ برنامه مطالعه و کتابخوانی، در طول یک سال گذشته تاکنون در سطح کشور ساده نویسی شده که این کتاب‌ها ویژه سوادآموزان میان‌سال و آموزش‌دهندگان به طور رایگان همزمان با کشور در قم نیز توزیع شده است.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی نیا تصریح کرد: بر اساس آمار و سرشماری سال ۹۵، تعداد ۳۳ هزار و ۶۶ نفر از افراد در قم اظهار بی‌سوادی کرده‌اند که از این میان ۱۳ هزار نفر اتباع هستند.

وی گفت: همچنین ۱۲۰ هزار نفر افراد ۶ سال به بالا در این سرشماری اعلام کرده‌اند که سواد خواندن و نوشتن ندارند، بر اساس سیاست‌های کلان، جامعه هدف افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است ولی اگر استقبالی از سوی افراد بالای ۵۰ سال نیز اتفاق بیفتد، آمادگی لازم جهت سوادآموزی به متقاضیان را داریم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان قم افزود: به طور میانگین ۲۷ هزار نفر را در طرح سوادآموزی شرکت داده‌ایم اگر چه میزان مهاجرت افراد به قم، آمار را تحت شعاع قرار می دهد و همچنان برآورد می‌شود باید تعداد بیشتری از افراد تحت طرح سوادآموزی قرار بگیرند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha