جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: بی تدبیری و بدسلیقگی دولت در نحوه اعلام و اجرای سهمیه بندی جدید بنزین، کاملاً مشهود بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که اصل تصمیم برای مدیریت سوخت در شرایط فعلی تصمیمی مهم و ضروری بود، اظهار داشت: بی شک اجرای این طرح از مصادیق مبارزه با فساد و بی‌عدالتی، جلوگیری از تضییع سرمایه ملی و گامی در راستای عدالت اجتماعی است، کما این که ایران سالانه ۶۹ میلیارد دلار از بیت‌المال را برای یارانه انرژی -یعنی کالایی که همه کارشناسان جهانی بر ضرورت کاهش مصرف آن تاکید می‌ورزند- هزینه ‌می‌کند و از این نظر رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: این هزینه‌ای است که غالبا نیز طبقه ثروتمند جامعه از آن منتفع می‌شوند، و این مساله حقیقتاً تاسف آور و برخلاف عدالت اجتماعی است، ضمن آن که در سال های اخیر مبلغ این یارانه گاهی به ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور هم رسیده است؛ یعنی هزینه‌ای که باید صرف آبادانی و عمران می‌شد، برای یارانه انرژی مصرف شده و افزایش آلودگی هوا و تبعات ناخوشایند دیگر را به دنبال داشته است.

وی گفت: از سویی از نظر کارشناسان، میزان مصرف بنزین در ایران دو برابر میانگین جهانی آن است و به دلیل پایین بودن بهای آن نسبت به کشورهای همسایه روزانه به طور متوسط ۳۰ میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و بسیاری دیگر از معضلات ناشی از تداوم این روند نادرست مصرف سوخت در ایران، همه و همه از ضرورت بازنگری در تداوم این سیاست غلط حکایت دارد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم اضافه کرد: با توجه به این مسائل و به ویژه پس از حمایت فرمانده کل قوا از تصمیم سران سه قوه در طرح مدیریت سوخت، اعتراض و مخالفت به ویژه برخی مسئولان و نمایندگان ملت به اصل طرح و تلاش ها برای الغای آن که در این شرایط حساس از یکسو می‌تواند نشانه تردید و دو دلی نظام در اجرای این طرح ضروری ملی بوده و لذا قطعا به مصلحت نمی باشد، اما این سخن به معنی عدم نقد برخی مسائل پیرامونی در راستای اجرای این طرح نیست.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً همه اتفاق نظر دارند که دولت باید با همدلی و جلب اعتماد و مشارکت عمومی و با کمک مردم این تصمیم مهم را اتخاذ می‌کرد، چه آن که در نظام مردم سالاری دینی باید به رای و نظر مردم و مشارکت عمومی در اجرای طرح‌های ملی احترام نهاد و اساساً در چنین نظامی، پنهانکاری در اتخاذ تصمیمات مهم ملی جایی ندارد.

وی تاکید کرد: باید مسئولان مردم را محرم و خودی بدانند و مشکلات و موانع موجود را با آنان در میان گذارند. در این صورت هم نگرانی‌های مردم در خصوص نحوه اجرای تصمیمات مهم برطرف خواهد شد و هم بدون آن که شاهد اعتراضات خیابانی باشیم، طرح‌ها با سهولت بیشتری به اجرا درخواهند آمد.

حجت الاسلام و المسلمین ملک زاده همچنین گفت: طبیعی است که اعلام شبانه و ناگهانی چنین تصمیم مهمی حساسیت برانگیز باشد و از این رو لازم بود از روزها و هفته‌های قبل از اجرای این تصمیم، کارشناسان از ضرورت آن با مردم سخن می‌گفتند و در نهایت شخص رئیس جمهور رودر رو با ملت به طور صمیمانه، صادقانه و شفاف لزوم اجرای این طرح را با مردم در میان می‌نهاد.

وی یادآور شد: حتی اگر به دلیل برخی ملاحظات امنیتی ساعت دقیق اجرای طرح هم از قبل اعلام نمی‌شد، اما دولت می‌توانست با زمینه‌سازی مقدمات اجرای آن را فراهم نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون بر همگان مسلم شده که کنار گذاشتن کارت سوخت از ابتدا کار صحیح و کارشناسانه‌ای نبود، چه آن که تقریباً غالب کارشناسان اقتصادی معتقدند در شرایط فعلی ایران و فشار اقتصادی دشمن و تحریم‌ها، اصل سهمیه‌بندی و استفاده از کارت سوخت که دولت نهم و دهم انجام داد اقدام مناسبی بود که متاسفانه دولت جدید بدون توجه به نظر کارشناسان و ظاهراً فقط به دلیل برخی سیاسی‌کاری‌ها و ابراز مخالفت با دولت احمدی‌نژاد آن را کنار گذاشت.

 عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بر لزوم تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در کشور تاکید کرد و افزود: بهای سوخت در بسیاری از کشورهای جهان با توجه به درآمدهای افراد از مبلغ قابل توجهی برخوردار است از این رو بسیاری از مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده می‌کنند و حمل و نقل عمومی را ترجیح می‌دهند. دولت در غالب کشورها با سرمایه گذاری در سیستم حمل و نقل عمومی باعث شده مردم فشار چندانی از گران بودن هزینه سوخت احساس نکنند.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی ما عدم سرمایه‌گذاری مناسب و کافی در این زمینه است و لذا طبیعی است که گران شدن سوخت فشار بسیاری به ملت تحمیل خواهد کرد، از این رو لازم است حل این مشکل در اولویت طرح‌های دولتی قرار گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha