جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نشست ارزیابی وضعیت فرهنگی شهر مقدس قم در راستای مطالبه مقام معظم رهبری،

حوزه/در نشستی با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم و با حضور مسئولان استان قم، وضعیت فرهنگی شهر کریمه در راستای مطالبه مقام معظم رهبری ارزیابی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی عراقی در نشست ارزیابی وضعیت فرهنگی شهر مقدس قم در راستای مطالبه مقام معظم رهبری که در دفتر معظم له در قم برگزار گردید، با اشاره به اینکه خطر در کمین قم فاسد کردن از درون است گفت: برای ما این خطر که قم به عنوان مرکز انقلاب و مادر انقلاب به تعبیر رهبری با چه خطراتی مواجه است آنطور که باید و شاید روشن نشده است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری درقم ، با اشاره به بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه و ظرفیت‌های شهر قم اظهار کرد: برای ما این خطر که قم به عنوان مرکز انقلاب و مادر انقلاب به تعبیر رهبری با چه خطراتی مواجه است آنطور که باید و شاید روشن نشده است.

وی با بیان اینکه در تاریخ عنوان شده که مدینه شهر پیغمبر در حالی که جانشینان ایشان در این شهر حضور داشتند به مرکز تربیت بهترین آوازه‌خوان‌ها و رقاص‌ها تبدیل شده بود افزود: طولانی‌ترین حکومت اسلامی در اروپا و آندلس بوده است به نوعی که ویل‌دورانت در تاریخ تمدن خود می‌نویسد که حکومتی عادل‌تر و مهربان‌تر از مسلمان‌ها در تاریخ اروپا وجود نداشته است و خودشان می‌گویند که ما این حکومت 700 ساله‌ را به زن و شراب ساقط کردیم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در استان قم اظهار کرد: خطر در کمین قم فاسدکردن از درون است و باید از امروز اقدام برای جلوگیری از این اتفاق را آغاز کنیم تا خدای‌ناکرده به مرحله‌ای برسیم که چشم باز کنیم و کار از کار گذشته باشد.

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با اشاره به تشکیل قرارگاه فرهنگی 19 دی پس از بیانات رهبری در خصوص دغدغه‌هایی که در مورد فضای فرهنگی قم وجود دارد اظهار کرد: قم حرم اهل‌بیت(ع) و عش آل محمد(ص) است و تلاش داریم زیر بیرق این قرارگاه اقداماتی را برای جلوگیری از تخریب فضای قم ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به میزان برخورد و تعامل در حوزه فرهنگی خاطرنشان کرد: در حرکتی که آغاز شده با عامه مردم باید یک سطح برخورد داشت و کسانی که اخلال‌گر هستند و اغراضی برای به فساد کشیدن قم دارند به شکل دیگری برخورد کرد.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه آمران به معروف شغلشان این کار نیست افزود: مطالبه رهبری تنها از باب عفاف و حجاب نبود و در حوزه‌های مختلف باید کار شود.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت:  اینقدر شرایط قم مطلوب است که حتی در اتفاقات اخیر قم در کل کشور منحصربفرد بود.


 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی در نشست ارزیابی وضعیت فرهنگی شهر مقدس قم در راستای مطالبه مقام معظم رهبری، با اشاره به تشکیل قرارگاه فرهنگی 19 دی اظهار کرد: این کار جمعی که شروع شد گرچه شاید انتظارات را برآورده نکرد و کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام بگیرد در مجموع حرکت خوبی بود؛ همینکه نشان داده شد که می‌شود دستگاه‌هایی با ماموریت‌های مختلف از نهادهای مختلف نظامی و انتظامی و فرهنگی و اداری می‌توانند دور یک میز بنشینند و هم‌فکری کنند و کارهای مشترک تدوین کنند از جهت گستردگی تجربه نخستین بوده است.

وی با بیان اینکه آشفتگی‌های فرهنگی نگرش سیستمی نیاز دارد گفت: اگر فقط به عنصر فرهنگ توجه شود هرچه کار کنیم به نتیجه مطلوبی در عمق نمی‌رسیم البته ممکن است در سطح به موفقیت‌هایی برسیم و به ظاهر مقوله‌هایی چون عفاف و حجاب را از لحاظ ظاهری بهتر کنیم اما ما روزی موفق می‌شویم که جان‌ها را تسخیر کنیم و چرخش فرهنگی ایجاد شود و فرهنگ انقلاب و ارزش‌های اسلامی باور شود.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بیان کرد: اگر در کنار فرهنگ به اشتغال و مسائل اقتصادی توجه نکنیم، همیاری‌های اجتماعی بیشتر نشود و فرهنگ دست‌گیری از اقشار دردمند به جامعه تزریق نشود به اهداف نمی‌رسیم و کار فرهنگی صرف تاثیر محدودی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز بر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش ظرفیت بسیار خوبی است و امروز در مدارس مشکل داریم؛ القائاتی که صورت می‌گیرد قشر جوان و نوجوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که آینده این قشر در همین سنین شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی گفت: یکی از نقاطی که باید به شکل موثر و پرحجم و ظریف کار کنیم در همین حوزه آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به ظرفیت بزرگی که از لحاظ طلاب علوم دینی در قم وجود دارد گفت: به نظر می‌رسد این ظرفیت برای کار فرهنگی استحصال نشده است؛ ما باید ظرفیت طلاب را جدی بگیریم، درجه حساسیت و انگیزه باید در طلاب بالا برود و برنامه‌هایی تدارک دیده شود تا از این ظرفیت برای تاثیرگذاری بر جامعه استفاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی با تاکید بر اینکه ما در مساله عفاف و حجاب گام اولی که می‌توانیم برداریم استفاده از ظرفیت‌های اداری کشور است خاطرنشان کرد: حداقل کار این است که ظرفیت‌های اداری حداقل در قم ابتدائیات و ظواهر شرعی را خوب رعایت کنند.

وی بیان کرد: مساله راه‌اندازی برخی مشاغل در قم هم یکی از موارد مورد توجه است؛ گاهی سیمای این مشاغل، نوع آرایش و ظاهر افرادی که مشغول به کار هستند نوعی فضای هنجارشکنانه دارد که باید نظارت جدی‌تری در این زمینه صورت گیرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: در نهادهای اثرگذار هم باید نسبت به قم توجه ویژه شود و در کنار عنایت به دیگر شهرها، خود قم هم ویژه دیده شود.

وی یکی از مزیت‌های نسبی دفتر تبلیغات را مساله آموزش دانست و افزود: برای مبلغان آموزش‌هایی داریم و مساله با مبارزه با آسیب‌های اجتماعی مشارکت زیادی داشتیم. در حوزه طلاق و اعتیاد دفتر تبلیغات فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار قرار داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر هم فعال بودیم و هسته‌هایی را در محلاتی که زمینه این مسائل بیشتر بود پشتیبانی کردیم. در زمینه حضور در آموزش و پرورش هم از گذشته دفتر تبلیغات از گذشته فعال بوده و روحانیونی که ظرفیت کار در مدارس دارند را فعال کرده‌ایم.

احمد امیرآبادی فراهانی در نشست ارزیابی وضعیت فرهنگی شهر مقدس قم در راستای مطالبه مقام معظم رهبری، با تاکید بر اینکه مباحث اجتماعی و فرهنگی از هم جدا نیستند اظهار کرد: بخشی از مباحث اجتماعی که رخ می‌دهد نتیجه مسائل اقتصادی است که باید در برنامه‌ریزی‌ها در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به ضرورت تدوین برنامه راهبردی و اجرایی در بسیج خاطرنشان کرد: در این برنامه قم در 9 محله دیده شده که آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در آن به خوبی مطالعه شده و برنامه‌ریزی هم در این خصوص صورت گرفته است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اعتباراتی که برای اقدام در خصوص این برنامه نیاز است افزود: دولت با این مشکلاتی که دارد توان آن را ندارد که این حجم اعتبارات را تخصیص دهد و نهادهایی هستند که چنین اعتباری در اختیار قرار دهند که باید از این ظرفیت استفاده شود.

وی بیان کرد: اگر در این قرارگاه برنامه به خوبی کارشناسی شود و اقدام کنیم می‌توان بهبود بسیار خوبی در زمینه فرهنگی به دست آورد.

امیرآبادی خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی که صدور مجوز انجام می‌دهند باید نسبت به ظرفیت‌ها و اقتضائات فرهنگی واجتماعی قم توجهات لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اعتبارات گسترده‌ای در حوزه فرهنگی در بودجه در مجلس پیش‌بینی می‌شود گفت: بخش قابل توجهی از بودجه فرهنگی که وارد قم می‌شود برای موسسات و نهادهایی است که بخش عمده کارهایشان برای دیگر شهرها یا کشورها است و باید مطالبه شود تا قم هم سهمی از این منابع برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

بهرام سرمرست در نشست ارزیابی وضعیت فرهنگی شهر مقدس قم در راستای مطالبه مقام معظم رهبری، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت و جایگاه قم اظهار کرد: هرکس باید سهم خود را از فرمایشات رهبری بگیرد و براساس آن عمل کند؛ در باب مسائل فرهنگی ما از آنجا آسیب می بینیم که متولیان زیادی داریم اما در پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری توپ به میدان دیگری انداخته می‌شود.

وی با اشاره به وظیفه معاونت سیاسی استانداری برای احصا آسیب‌های اجتماعی استان براساس سند فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: باید از نظرات نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این زمینه بهره گرفته شود.

استاندار قم خاطرنشان کرد: وقتی ما می‌خواهیم تحول فرهنگی و اجتماعی را در قم رقم بزنیم و به ایده‌آل‌های مد نظر رهبری برسیم باید ابتدا آسیب‌شناسی درستی داشته باشیم و جایگاه خود را به دست آوریم و شرایط را با گذشته و شرایط دیگر استان‌ها مقایسه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه براساس مطالعات در چند حوزه آسیب‌های مد نظر رهبری در قم وجود دارد گفت: علاوه بر این مساله در آسیب‌هایی چون خشونت و نزاع‌های دست جمعی، تصادفات رانندگی، طلاق رتبه‌هایی داریم که شایسته قم نیست.

سرمست اذعان کرد: برای هرکدام از این آسیب‌ها تا سال 1400 برنامه‌ریزی را در دستور کار قرار دادیم و برای پشتیبانی از آنها اعتبار مالی واجتماعی هم در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه کار در خصوص آسیب‌هایی چون سرقت، طلاق، حاشیه‌نشینی، آسیب‌های فضای مجازی، عفاف و حجاب و... در دستور کار کارگروه فرهنگی، اجتماعی استان قرار گرفته است افزود: در مورد هرکدام از این آسیب‌ها وظیفه‌ای بر عهده‌ نهادهای مختلف قرار داده شده و اعتبارات هم مشخص شده تا اقدامات را برنامه‌ریزی و ساماندهی کنند.

استاندار قم با اشاره به بازرسی از دستگاه‌های اجرایی در خصوص رعایت عفاف وحجاب بیان کرد: سازمان‌هایی احصا شده که باید تقدیر شوند وبرخی هم شایسته تغییر بودند که تذکرات داده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha