جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حوزه و دانشگاه

حوزه/ حجت الاسلام مستأجران گفت: آنچه که آرزو و مطالبه رهبر انقلاب است این است که در دانشگاه هر فردی در حوزه دین سؤال و یا مسئله و امر ترویجی و تبلیغی داشت، روحانیون برای این عرصه تعریف شده باشند و ما در اصطلاح به این حضور، حضور عالمانه می گوییم.

حجت الاسلام مهدی مستأجران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در اصفهان با اشاره به لزوم ارتباط بیشتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و حوزه های علمیه با دانشجویان و دانشگاه ها، به تبیین اقدامات مشترک برای افزایش ظرفیت این ارتباط پرداخت و اظهار کرد: نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها به نوعی نماینده حوزه علمیه در دانشگاه شناخته می شود، چرا که ما در دانشگاه ها با جمع نخبگان مواجه هستیم و بهترین و با استعدادترین جوانان در دانشگاه ها حضور دارند.

وی افزود: دانشگاه های استان اصفهان نیز به ویژه از ظرفیت خوبی برخوردار است و دانشگاه های آن به عنوان دانشگاه های درجه یک کشور شناخته می شوند، لذا حوزه علمیه به واسطه نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها می تواند با جمع نخبگان ارتباط برقرار نمایند، لذا اگر حوزه علمیه بخواهد موفق شود باید به این نخبگان توجه ویژه ای داشته باشد.

حجت الاسلام مستأجران با بیان ارتباط حوزه علمیه با دانشگاه از طریق رشته های علوم انسانی، افزود: رشته های علوم انسانی همان علومی هستند که حوزه علمیه به آن مشغول است، لذا حوزه بسیار سهل تر می تواند با دانشگاه ها ارتباط برقرار نماید، چرا که یک فهم مشترک علمی در بین حوزه و دانشگاه شکل گرفته است.

حجت الاسلام مستأجران با تاکید بر استفاده از فضای رفاقتی بین طلاب و دانشجویان برای بهره گیری بیشتر از ذخائر علمی هر دو نهاد تصریح کرد: به نظر کار خوبی که می توان انجام داد ایجاد رفاقت بین طلبه و دانشجو است، چرا که این دو قشر به جهت نزدیکی سن و سال به خوبی می توانند با هم خوانش و فهم مشترک داشته باشند و بر این اساس حوزه می تواند در عرصه های تبلیغی، رفاقتی و پژوهشی برنامه ریزی نماید.

وی اضافه کرد: یکی از بسترهای خوب برای حضور روحانیت در دانشگاه در غالب گروه های معارف می باشد و برقراری ارتباط مداوم اساتید معارف با بدنه حوزه بستر و کاری است که توسط نهاد نمایندگی رهبری می تواند انجام شود.

مدیر آموزش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها لزوم توجه به شیوه های مهارتی برای شناخت بهتر مخاطب دانشجو را مهم دانست و گفت: حوزه علمیه در شیوه های مهارتی نیاز دارد تا مخاطب دانشجو را بهتر بشناسد و لازم است این تجربه به بدنه حوزه منتقل شود.

وی خاطر نشان کرد: در گروه های علمی مانند الهیات، روانشناسی اسلامی، تربیت اسلامی و اقتصاد اسلامی نهاد رهبری می تواند بستری را برای انجام پروژه ها و مقالات مشترک بین حوزه و دانشگاه فراهم کند.

مدیر آموزش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، وجود دفترهم اندیشی اساتید در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها را زمینه ای مناسب برای ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه عنوان کرد و گفت: به صورت مرتب نشست هایی در این دفتر برگزار می شود و مسئولین نهاد های رهبری با اساتید رده های مختلفی علمی دانشگاه ها ارتباط برقرار می کنند، لذا حوزه علمیه نیزمی تواند با این دفاترهم اندیشی ارتباط برقرار کرده و به بدنه تدریسی دانشگاه وصل گردد.

وی، تعداد روحانیون مرتبط با دانشگاه ها را در اصفهان حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: آنچه که مطالبه رهبر انقلاب از نهاد رهبری در دانشگاه ها می باشد حضور عالمانه در دانشگاه است و روحانی در جمع نخبگان دانشگاهی قرار است با بدنه دانشجویی ارتباط برقرار کند اما با وجود این ظرفیت، امکانات نهاد نیز محدود است.

مدیر آموزش نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها افزود: ما تا برآوردن مطالبه رهبر انقلاب فاصله زیادی داریم، اما آنچه که آرزو و مطالبه رهبر انقلاب است این است که در دانشگاه هر فردی در حوزه دین سوال و یا مسئله و امر ترویجی و تبلیغی داشت روحانی برای این عرصه تعریف شده باشد و ما در اصطلاح به این حضور، حضور عالمانه می گوییم.

حجت الاسلام مستأجران با اشاره به مسئله آموزش ضمن خدمت و متخصص بودن مسئولان نهادهای رهبری در دانشگاه ها گفت: در این باره به صورت دائم رصد معرفتی و مهارتی وجود دارد و در رصد معرفتی کار تخصصی سازی شده است و در بحث های مهارتی نیز در هر دانشگاهی هر مسؤول نهاد در حوزه تخصصی مشغول به کار می باشد.

وی اضافه کرد: در بحث های مهارتی دانشگاه ها را تقسیم کردیم و برای دانشگاه علوم پزشکی، پیام نور، فرهنگیان، دولتی و آزاد مهارت های خاصی که نیاز بوده است احصا کردیم، هم چنین این آموزش ها شامل آموزش های حضوری و بخشی از آن آموزش های مجازی است و در این باره رصد کرده و ارزیابی می کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha