چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همایش روز اخلاق و مهرورزی با محوریت خانواده و سبک زندگی و نکوداشت مرحوم علامه طباطبایی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، پیامی ارسال کردند.

به گزارش   خبرگزاری حوزه، متن پیام  حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همایش روز اخلاق و مهرورزی به شرح زیر می باشد:

  بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی خاتم النبیین و رسول رب العالمین و علی آله الطیبینالطاهرین

قال الله الحکیم فی کتابه الکریم: لقد جاء کم رسول من أنفسکم عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمؤمنین رؤف رحیم.

قبل از هر چیز لازم می دانم سالروز ولادت موسس شریعت، نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) وفرزند گرامش، بنیانگذار مذهب جعفری حضرت امام صادق (ع) را به محضر بقیه الله الاعظم - عجل الله تعالی فرجه الشریف - ، همه مسلمانان و به ویژه شما خواهران طلبه و شرکت کنندگان در این همایش باشکوه تبریک و تهنیت عرض نموده و یاد مفسر قرآن، مرحوم علامه طباطبایی را نیز گرامی بداریم.

نقش اخلاق و مهرورزی در آموزه های اسلامی بسیار برجسته است، در قرآن کریم که سند حقانیت اسلام و رسول گرامی (ص) است، یکصد و سیزده سوره از یکصد و چهارده سوره آن با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده است که خود نشان از رحمت و مهربانی خدای مهربان در مقام تخاطب با بندگان و تقدم رحمت پروردگار بر دیگر اوصاف الهی است.

خداوند هنگامی که رسولش را به مردم معرفی می کند، بر صفت مهرورزی آن حضرت تاکید مضاعف دارد. از آن حضرت به دو وصف «رؤف رحیم» یاد می کند. همچنین نرمی و مهربانی آن حضرت را برخاسته از رحمت خویش میداند : «وقبما رحمة من الله لنت لهم»؛ به عفو و اعراض کریمانه از جاهلان فرمانش می دهد: «خذ العفو و امر بالعرف و أعرض عن الجاهلین». و حتی در برابر آزار مشرکان پس از دستور به صبر و شکیبایی سخن از هجر جمیل است: « و اصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجرة جمیلا»؛ «در برابر آنچه دشمنان می گویند صابر و شکیبا باش، و از آنها دوری کن، اما دوری شایسته و جمیل».

در برابر مسلمانان نیز آن گاه که در انجام وظایف کوتاهی کرده و گاه کوتاهی آنان همانند جنگ احدموجب وارد آمدن خساراتی فراوان به سپاه اسلام شد ، باز هم سخن از عفو است و استغفار و حتی مشورت در ادامه امور است: «فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الأمر».

به هر حال آن حضرت آن قدر برداری به خرج داد و عفو و مهربانی پیشه کرد که خداوند او را به وصف «خلق عظیم » می ستاید: «و إنک لعلی خلق عظیم»؛ «تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته ای هستی». اخلاقی که عقل در آن حیران است: لطف و محبتی بی نظیر، صفا و صمیمیتی بی مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله‏ای توصیف ناپذیر.

بنابراین لازم است از جهت اسوه بودن رسول رحمت برای همگان آن گونه که خداوند می فرماید: «لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة» هر یک از ما به آن حضرت اقتدا کرده و این صفات برجسته اخلاقی را در حد امکان در زندگی خود پیاده نماییم.

در قرآن کریم معمولا پس از بیان هر حکمی از احکام اجتماعی و خانوادگی توصیه به اخلاق ، مهرورزی ، گذشت و مدارا شده است و این نشان از آن دارد، به اخلاق که شالوده مهم زندگی اجتماعی و ترمیم کننده آسیب های ناشی از جراحت های اجرای قانون است توصیه موکد دارد. حتی در موضوع مهمی مانند قصاص که حق مسلم خانواده آسیب دیده است، باز عفو و بخشش را برتر میداند: «فمن عفی له من أخیه شیء فاتباع بالمعروف و أداء إلیه بإحسان».

در اسلام سبک زندگی اسلامی در معاشرت زوجین بر پایه اخلاق و مهرورزی بنا شده است . این توصیه و آموزه‏ها ریشه در فطرت انسانی و سرشت خدادادی میان زوجین دارد ، هم در تشکیل خانواده و هم در دوران معاشرت و زندگی مشترک. حتی به هنگام اختلاف و جدایی نیز توصیه به گذشت و تسریح به احسان شده است.

خداوند در قرآن کریم، آنگاه که نعمت های خود بر بندگان را بر می شمرد، همسر را مایه آرامش انسان و ایجاد مودت و رحمت میان زوجین را از نشانه های راهیابی به خداشناسی می‏داند: «ومن آیاته أن خلق لکم من أنفسکم أزواجا لتسکنوا إلیها وجعل بینکم مودة ورحمة إن فی ذلک لآیات القوم یتفکرون». در زندگی مشترک نیز توصیه به معاشرت به معروف می کند «عاشروهن بالمعروف» وقتی به موضوع مهریه اشاره می کند، آن را به پرداختی با میل و رغبت فراوان توسط شوهر و به عنوان یک هدیه و عطیه ارزشمند توصیف می کند و در مقابل به بخشیدن قسمتی از آن توسط همسر نیز ترغیب می نماید: «و آتوا النساء صدقاتهن نحلة فإن طبن لکم عن شیء منه نفسا فکلوه هنیئا مریئا». که هم در آن پرداخت کریمانه و هم در این بخشیدن کریمانه اخلاق جلوه دیگر دارد و آنگاه که بر اثر شرایطی سخت، سخن از جدایی زن و مرد است باز هم توصیه به رها کردن به معروف و به نحو شایسته است «فارقوهن بمعروف». در همه این پیوندها و جدایی ها اخلاق سرلوحه توصیه های الهی میان زوجین است.

در نحوه تعامل با دیگر اعضای خانواده نیز اخلاق و مهرورزی نقش برجسته ای در آموزه های دینی دارد.« وقضی ربک ألا تعبدوا إلا إیاه وبالوالدین إحسانا» نحوه برخورد فرزندان با والدین، دستور به مهربانی و احسان پس از توصیه به عبادت ذات اقدس الهی « فلا تقل لهما أف ولا تنههما وقل لهما قولا کریما» اجتناب از کمترین سخنان آزاردهنده نسبت به آنان و بیان سخنان کریمانه به هنگام سخن گفتن با آنان خود بیانگر اهمیت این امر است.

اگر کسی با کمی انصاف به آموزه های قرآنی و سنت نبوی نگاه کند ، تصدیق می کند که اسلام دین اخلاق و مهرورزی است و اخلاق جایگاه برجسته ای در این دین شریف دارد.

لازم به یاد آوری است که آموزش های غربی که ریشه در لذت جویی بی حد و حصر و افسار گسیخته دارد، سخت خانواده ها را نشانه رفته است . آنان پس از قداست زدایی از خانواده و پیوند مقدس زناشویی و تکریم زوجین در میان خود  و ریشه کنی اساس خانواده در جامعه غربی، تلاش دارند با برنامه ها و تبلیغات گسترده، اغواگر و مبتذل و همچنین به وسلیه فضای مجازی رها شده ، این پدیده زشت را میان کشورهای اسلامی رواج دهند. عزیزان بدانند به هر مقدار که فرهنگ غربی در سبک زندگی و معاشرت ها میان شما رسوخ کند، به همان اندازه ، استحکام خانواده ها آسیب می بیند و آمار خشونت ، خیانت ، طلاق های عاطفی و قانونی گسترش خواهد یافت.

تنها راه نجات امت اسلامی فاصله گرفتن از فرهنگ منحط غربی و بازگشت به آموزه های حکیمانه اسلام و سنت حیات بخش نبوی است. و این وظیفه ای است مهم بر عهده شما خواهران طلبه در سراسر کشور که با سخن و سیره خود در ترویج فرهنگ ناب محمدی و گسترش اخلاق و مهرورزی اسلامی میان خانواده ها بکوشید.

در پایان لازم می دانم از همه بانیان این همایش با شکوه تشکر نموده توفیق همگان را برای بسط و گسترش اخلاق و مهرورزی در جامعه اسلامی از خدای بزرگ و مهربان مسالت نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha