جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جوارشکیان

حوزه/ عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به تبیین جایگاه مبانی معرفتی و علوم عقلی در تمدن اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مشهد، نخستین جلسه از سلسله جلسات «نشست علمی-تخصصی مبانی معرفتی تمدن نوین اسلامی» مدرسه علمیه عباسقلی ‌خان با حضور عباس جوارشکیان، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد به منظور تبیین جایگاه مبانی معرفتی و علوم عقلی در تمدن اسلامی با حضور طلاب و اساتید علوم عقلی برگزار شد.

عباس جوارشکیان، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در این نشست با بیان اینکه تمدن هویت انسانی دارد که بشر پدید می آورد، گفت: اضلاع و ابعاد تمدن به اضلاع و ابعاد شخصیت انسان باز می گردد و همانطور که انسان کالبد و روحی دارد تمدن نیز دارای کالبد و روحی است که از ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار می باشد.

وی با بیان این که تجمع انسان ها به دور یکدیگر و ظهور ابعاد شخصیت انسان در این تعاملات اجتماعی منجر به پیدایش مولفه های تمدنی می باشد که از جمله مهمترین آن ها قوانین و مقررات، عرف های اجتماعی و سبک زندگی هستند که در جوامع انسانی به چشم می خورد، خاطر نشان کرد: یکی از این مولفه ها مربوط به ساختارها و تشکیلات اجتماعی است که از جمله این نهاد ها می توان به حوزه علمیه اشاره کرد که فعالیت انسان ها در این نهاد به عنوان ابزار نرم شمرده می شود.

جوارشکیان با بیان این که یکی دیگر از مولفه های تمدن مربوط به ساختارها و دستگاه های فکری و نظری است که در زندگی انسان ظهور و بروز دارد، ابراز کرد: آراء، اندیشه ها، مکتب ها و نظام های فکری در این حوزه جای می گیرند.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه باید دید روح و عمق این مولفه های در عرصه تعاملات اجتماعی به منظور تمدن سازی چه عناصری هستند، خاطر نشان کرد: به واقع باید فلسفه و تمدن اسلامی دارای هویت و اندیشه و سرمایه روحی و روانی و شاکله احساسی و فکری و عملی توام با ایمان، باور به معارف الهی و توحیدی بر اساس اندیشه خدامحورانه باشد.

وی با اشاره به شاخصه های اندیشه و عمل اسلامی و ظهور و بروز آن در تمدن نوین اسلامی بیان کرد: عقلانیت، معنویت و عدالت یک تمدن سه اصلی است که همه فعالیت ابنای بشر در همه عرصه های شخصیتی به این سه محور منتج می شود.

جوارشکیان با بیان این که عصر امروز عصر معنویت گرایی است اما به دلیل حاکمیت تمدن مدرن و گرایش همه جانبه بشر به سمت عقلانیت ابزاری با خلاء عظیمی در عرصه معنویت رو به رو شده است، عنوان کرد: هرگاه صحبت از معنویت می شود، مصداق معنویتی است که عدالت و عقلانیت نیز در پس آن برای ایجاد تمدن نوین اصیل اسلامی نهفته شده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که در عقلانیت اسلامی دو محور حقیقت و مصلحت وجود دارد و آنچه عقلانیت اسلامی به آن تقوم دارد حقیقت است، گفت: حق گرایی و حق محوری در تاریخ موج می زند چون خداوند حق مطلق است و هرآنچه در عالم به چشم می خورد، مصداق بارزی از این حق مطلق است که همه باید به سمت آن گرایش یابند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha