جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یمن1

حوزه/ فتحی الهرازی گفت: امروز یمن بزرگترین زندان کودکان یمنی است و ۶میلیون کودک یمنی از مدرسه و امر تعلیم و تربیت محروم هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه،جنگ تحمیلی ائتلاف عربستان سعودی و همپیمانان آمریکایی و صهیونیستی اش ضد ملت مظلوم یمن در حالی وارد ششمین سال خود می شود که ملت یمن با محاصره کم سابقه ای روبرو هستند و نهادهای بین المللی و حقوق بشری و سایر دولت های جهان نتوانستند مانع از تجاوزهای ائتلاف سعودی شوند. از سوی دیگر گفت و گو های سیاسی مستقیم و غیر مستقیم برای توقف جنگ در حال انجام است، اما تاکنون جنگ به طور کامل متوقف نشده و محاصره باقی است.

بر اساس گزارش وبگاه «المشهد الیمنی»، «فارس الحمیری» خبرنگار یمنی در صفحه توییتر خود به نقل از منابعی که نزدیک به انصارالله خواند، نوشت، چند روز پیش یک هیأت نظامی سعودی وارد صنعا شد و دیدارهایی با سران انصارالله انجام داد. وی ادامه داد، هیأتی نظامی وابسته به انصارالله نیز سفری به عربستان داشت و چند روز در آنجا ماند و این تبادل سفرها در چارچوب تفاهماتی با هدف پایان دادن به جنگ یمن صورت می‌گیرد. در همین ارتباط، «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز»، پسر شاه سعودی که جانشینی وزیر دفاع را نیز برعهده دارد، طی سفری از پیش اعلام نشده وارد شهر مسقط، پایتخت عمان شد. برخی منابع غیر رسمی سفر جانشین وزیر دفاع عربستان سعودی به مسقط را به تلاش ریاض برای توافق با جنبش انصارالله یمن ربط دادند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با فتحی الهرازی فعال مدنی یمنی به گفت و گو پرداخته است.

حوزه: لطفا در خصوص فعالیت های مرکز کمک رسانی به مردم یمن و سایر برنامه هایی که در این راستا در دست اقدام دارید توضیح دهید.

من فتحی الهرازی فعال  در موسسه امور توسعه و دیپلماتیک و موسسه کمک رسانی به مردم یمن هستم و در حال حاضر پروژه کاشت ۱۰۰ هزار درخت قهوه را در دستور کار داریم که تا سال ۲۰۲۵ به غرس ۱ میلیون اصل شجره درخت می رسد. همچنین از جمله اقدامات این سازمان در زمینه امداد رسانی و تهیه و ساخت دست و پای مصنوعی برای کودکان یمنی است که در جنگ یمن قطع عضو شدند. مرکز این موسسه در ژنو سوئیس است. در مورد مسائل آموزشی هم به دانش آموزان یمنی و معلمان و هیات آموزشی آنها کمک می‌کنیم.

حوزه: در حال حاضر وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم یمن چگونه است؟

هر روز شاهد مرگ کودکان یمنی در اثر گرسنگی  هستیم و شاهد زنانی که بر غصه و رنج کودکان خود گریه می کنند و کاری از دستشان بر نمی آید. کودکان یمنی در اثر مین هایی که مزدوران سعودی کاشتند و بمب های خوشه ای و موشک های دشمن کشته می شوند.

شرایط هر روز در یمن سخت تر می شود و در حال حاضر وارد ششمین سال جنگ می شویم و وضعیت اقتصادی بسیار بد است و از خداوند می خواهیم مردم یمن را کمک کند.

درخواست از اهالی رسانه در جهان برای بازگویی مصائب ملت یمن

از تمامی فعالان ،حقوق دانان و اصحاب رسانه درخواست می کنیم پیرامون مشکلات مردم یمن و محاصره آنها صحبت کنند و بیشتر در روزنامه ها و رسانه ها این مطالب را بازگو کنند و اینکه چگونه ممکن هست ملت یمن از این وضعیت نجات پیدا کند .

امروز یمن بزرگترین زندان کودکان یمنی است و  ۶میلیون  کودک یمنی از مدرسه و امر تعلیم و تربیت محروم هستند.و حدود یک میلیون کارمند دولتی محروم از حقوق معیشتیشان هستند و حقوقی دریافت نمی کنند و می گویم که بایستی در خصوص فاجعه یمن کتاب نوشته شود.

حوزه: اخیر در رسانه ها خبری مبنی بر سفر هیئتی از عربستان سعودی به عمان و یا صنعا مطرح شده نظر شما درخصوص گفت و گو های سیاسی بین انصارالله و طرف سعودی چیست؟

در ادامه رایزنی های سعودی خبری مخابره شد که هیئتی از عربستان سعودی و جانشین وزیر دفاع سعودی به عمان سفر کردند، اما اطلاع موثقی در دست نیست و اینکه گفت و گویی با طرف یمنی انجام شده یا نه مطمئن نیستیم که حوثی ها و انصارالله نمایندگان ملت یمن گفت گوی مستقیم با طرف سعودی داشته اند یاخیر اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

عربستان در توقف جنگ ضد یمن تسلیم آمریکا و انگلیس است

اما در واقع طرف سعودی طرف تصمیم گیر نیست بلکه آمریکا و انگلیس تصمیم می گیرند. اگر آمریکایی ها و انگلیس ها راضی به پایان جنگ باشند عربستان سعودی جنگ را متوقف می کند و این ربطی به گفت و گو و  بحث در صنعا یا جای دیگر ندارد و به هر حال مذاکره با سعودی و یا کشورهای دیگر به نتیجه نمی رسد؛ چرا که مسئله این است که تصمیم با آمریکا است .

حوزه: در سخنان سید عبدالملک الحوثی در سالروز جشن میلاد پیامبر(ص) سخنانی مطرح شد که بخشی از ان حاوی پیام به سعودی ها بود(رهبر انصارالله یمن خطاب به رژِیم سعودی هشدار داد که عدم توقف تجاوز به یمن و ادامه محاصره این کشور، نتایج وخیمی برای عربستان به همراه خواهد داشت)  لطفا در این خصوص توضیح دهید.

سخنان سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن در جشن میلاد پیامبر(ص) حاوی پیام به سعودی ها بود و پیا م ایشان همراه با حکمت است.

 عربستان به عنوان همسایه بزرگ ما است و ضروری است که جنگ هر چه زودتر خاتمه یابد  و سید حوثی حجت را بر سعودی ها تمام کرد که به تجاوزات سعودی پاسخ می دهد همچنانچه  که دوماه پیش هم به تاسیسات نفتی آرامکو توسط پهبادهای انصارالله حمله شد.

 اعتقاد دارم که این موضوع را نظام سعودی می فهمد که اگر راه حل مسالمت آمیزو عادلانه  برای برون رفت از بحران یمن وجود نداشته باشد جنگ ادامه پیدا می کند و تمامی طرف های یمنی اعم از ارتش یمن و احزاب و طائفه ها و کمیته های مردمی و انصارالله از سلاح های خود ضد دشمن سعودی استفاده می کنند  و جنگ همچنان ادامه می یابد.

گفتگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha