جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عظیمی دوست

معاون آموزش و برنامه‌ریزی حوزه‌ علمیه خواهران همدان گفت: ۷۰ درصد آیات قرآن کریم به نوعی در منابع و متون درسی مقطع تحصیلی عمومی حوزه‌های خواهران به کار رفته است.

فاطمه عظیمی‌دوست، معاون آموزش و برنامه‌ریزی حوزه‌ علمیه خواهران همدان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حوزه‌های علمیه خواهران را از برکات نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: بر اساس تأکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بانوان اصلی‌ترین نقش را در تربیت فرزندان جامعه بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در این راستا حوزه‌های علمیه خواهران در سطح کشور گسترش پیدا کرد تا خواهران در امر تبلیغ و تربیت اولاد صالح حضور فعالی در جامعه داشته باشند، لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بانوان طلبه علاوه بر اینکه خود الگو هستند، سایر زنان کشور را نیز تبدیل به زنانی انقلابی پرور کنند.

عظیمی‌دوست بیان کرد: در هر مسجدی که برادر روحانی به فعالیت می‌پردازد، خواهر طلبه‌ای نیز باید حضور و فعالیت داشته باشد و تعلیم و تربیت خانم‌ها و خانواده‌ها را بر عهده بگیرد.

وی با اشاره به بررسی صورت گرفته در زمینه شناسایی کاربرد آیات و تفسیر قرآن کریم در منابع درسی حوزه‌های علمیه خواهران، افزود: در مجمعوع نزدیک به ۷۰ درصد تمام آیات قرآن به نوعی در میان متون و منابع درسی مقطع عمومی سطح دو حضور دارند.

معاون آموزش و برنامه‌ریزی حوزه‌ علمیه خواهران همدان عنوان کرد: بر اساس پژوهش انجام شده برای ارزیابی عمق راهبردی قرآن و منابع تفسیری در متون درسی مقطع تحصیلی عمومی(سطح دو) نشان‌دهنده ۱۱ هزار و ۶۹ مورد کاربرد آیه در منابع درسی این مقطع است که با حذف موارد تکراری کاربرد هر آیه گزارش گویای کاربرد ۴ هزار و ۳۵۶ آیه در متون درسی است.

وی اذعان کرد: در میان گروه‌های درسی بیشترین کاربرد آیات به ترتیب در گروه‌های درسی تفسیر و علوم قرآنی و ادبیات عربی پس از آن گروه درسی کلام و عقاید دیده می‌شود و در رده‌های پایین‌تر به ترتیب گروه‌های درسی اصول فقه، فلسفه، منطق، حدیث، فقه و احکام، تاریخ و اخلاق قرار دارند.

عظیمی‌دوست با بیان اینکه قرآن منبع اصلی و اصیل علوم اسلامی است و متون درسی حوزه‌های علمیه به تبار قرآنی خود افتخار می‌کند، گفت: عمق راهبردی قرآن در برنامه درسی و اینکه قرآن تا چه میزان و تا کدام لایه آموزشی حضور مستقیم دارد و توان آموزشی برنامه درسی را به خود اختصاص می‌دهد، بسیار مهم است.

وی با تأکید بر اینکه نوع برخورداری منابع درسی از آیات قرآن گوناگون است، اضافه کرد: استفاده برخی از متون از آیات مربوط به محتوای آیه است و درباره برخی منابع تنها به ظواهر آیات مانند نکات صرفی و نحویآیات محدود می‌شود و در برخی تها به متن عربی آیه اکتفا می‌شود و در متون دیگر به تبیین و تفسیر آیه پرداخته می‌شود.

عظیمی‌دوست، حوزه‌های علمیه خواهران جوان است و تنها ۲۲ سال است که به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده، اما خوشبختانه جایگاه خود را پیدا کرده‌ است و در حال حاضر قریب به ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور وجود دارد.

معاون آموزش و برنامه‌ریزی حوزه‌ علمیه خواهران همدان اظهار کرد: در حال حاضر وقت آن رسیده است که نقش ویژه حوزه‌های علمیه خواهران در جامعه را پیدا کنیم و این نقش‌ها را در جامعه عملی کنیم، لذا مجموعه حوزه‌های علمیه خواهران و طلاب باید به این سمت حرکت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha