جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قطبی

حجت الاسلام قطبی در نظر گرفتن فضای مجازی به مثابه رسانه، محیط و امتداد پاسخگویی را سه حوزه مهم بایسته های پاسخگویی در فضای مجازی دانست و گفت: صِرف پیدایش فضای مجازی پاسخی برای سوالات بغرنج گذشته بشر است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی بایسته های پاسخگویی با رویکرد خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی که در محل نمایندگی مرکز ملی پاسخگویی شعبه اصفهان برگزار شد، با اشاره به میزان شناخت بسیار ناچیز مسئولان  از فضای مجازی، گفت: اینترنت اشیاء و بلاکچین از موضوعات بسیار مهمی در فضای مجازی هستند که دشمن نمی خواهد ما اطلاعات زیادی از آن ها داشته باشیم تا بتوانند در فرصت مناسب غافلگیرمان کنند.

*اینترنت اشیاء و بلاکچین دو حوزه مهم فضای مجازی مورد توجه کشورهای پیشرفته

وی ادامه داد: رئیس جمهور چین چندی پیش در ابلاغ سیاست های این کشور، به نقش مهم بلاکچین در آینده فرهنگ و سیاست و صنعت و حتی کشاورزی اشاره کرد. همچنین، رئیس جمهور فرانسه سخنرانی مهمی در این زمینه داشت. بسیاری از مردم و متفکران خیال می کنند که بلاکچین یک بستر برای بیت کوین است، در حالی که بیت کوین و رمز ارزها اولین مقوله ای بود که از روی پل بلاکچین عبور کرد و باید منتظر موضوعات جدید و غافلگیر کننده دیگر باشیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه بعد فرصت فضای مجازی ده ها برابر تهدید آن است، افزود: اما اگر بیدار نباشیم و تحولات فضای مجازی را در نیابیم، آن وقت، تهدیدها چندین برابر فرصت ها خواهند بود، بنابراین، هر شخص در جامعه باید ربط خود به فضای مجازی را پیدا کند و در این زمینه اقدام فعال داشته باشد.

*فضای مجازی به مثابه رسانه و محیط و تکمله برای پاسخگویی

وی با اشاره به ضرورت شناخت همه ابعاد فضای مجازی در کنار یکدیگر، اظهار داشت: متأسفانه مسئولان امر  شناخت جامع و همه جانبه ای از فضای مجازی ندارند و هر کسی یک دیدگاه و نگرشی مخصوص به خود دارد که هیچ کدام جامع نیستند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان اینکه در ارتباط پاسخگویی با فضای مجازی اگر فضای مجازی را صرفاً به مثابه یک رسانه بدانیم، می تواند کارکرد بسیار بالایی داشته باشد، ابراز داشت: یک نگاه دیگر این است که فضای مجازی را به مثابه یک محیط ببینیم و دقت کنیم که هرجایی که مخاطب خوبی وجود دارد، ما هم مانند میوه فروشی که بساطش را به جای شلوغ منتقل می کند، برویم همان جا و شروع به فعالیت کنیم. مثلاً امروز اینستاگرام مخاطبان بسیار زیادی دارد و بستر خوبی برای ارتباط است.

وی بیان داشت: در نگاه سوم باید فضای مجازی را به عنوان امتداد پاسخ خود بدانیم، به عنوان مثال، وقتی پاسخی به شخصی می دهیم، به عنوان تکمیل کننده آن پاسخ و برای فهم بهتر موضوع، به شخص توصیه می کنیم که فلان کتاب را هم در آن زمینه مطالعه کند. حال این عامل تکمیل کننده می تواند در فضای مجازی باشد و همان مطالب آن کتاب می تواند در یک اپلیکیشن در فضای مجازی باشد که تأثیر بسیار بالایی هم بر مخاطب می گذارد و راحت هم در دسترس افراد قرار می گیرد.

*اپلیکیشن ها بستری مناسب برای امتداد هدفمند پاسخگویی در فضای مجازی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ‌افزود: مثلاً وقتی می خواهیم شخصی را راهنمایی کنیم تا صبح به موقع برای نماز صبح بیدار شود، یک سری توصیه های دینی و اجتماعی را در قالب گفتگو یا متن به مخاطب ارائه می کنیم و در کنار آن توصیه ها به او می گوییم که می تواند از امکانات اپلیکیشن «باد صبا» برای رسیدن به مقصود خود بهره ببرد. البته در معرفی اپلیکیشن ها باید آدرس دقیق بدهیم تا مخاطب گیج و مأیوس نشود و باید از کلی گویی در این زمینه حذر کنیم.

وی اظهار کرد: امروز دنیایی از اپلیکیشن ها در حوزه های تخصصی بسیاری وجود دارد که باید از این فرصت بهره ببریم. آمریکایی ها برای ترویج سبک زندگی خود اپلیکیشن «پوه» را ایجاد کردند که نمونه های بسیار زیادی دارد و می تواند تکمیل کننده پاسخ یک روانشناس آمریکایی به یک مادر در رابطه با مشکلات فرزندش باشد و ما هم می توانیم از مشابه این نرم افزار برای ترویج سبک زندگی اسلامی استفاده کنیم و از این فرصت غافل نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی ابراز داشت: هر کدام از کارشناسان در مرکز ملی پاسخگویی می توانند در ارتباط با سوالات متداولی که در حوزه تخصصی آن ها وجود دارد، تکمیل کننده هایی را برای پاسخ خود به مخاطب توصیه کنند و باید لیستی از اپلیکیشن ها و موارد دیگر را از قبل در مورد سوالات مختلف تنظیم کنند تا به موقع آن را به پرسشگر ارائه کنند.

*پیدایش فضای مجازی و قابلیت های آن به خودی خود پاسخی برای بعضی از پرسش هایی است

وی بیان داشت: پیدایش فضای مجازی و قابلیت های آن به خودی خود پاسخی برای بعضی از پرسش هایی است که در گذشته بسیار بغرنج بودند و ما می توانیم لیستی از این پرسش ها را تهیه کنیم و دیگر برای پاسخ دادن به آن ها تکرار نکنیم. مثلاً زمانی ارتباط یک فرد در آن سوی جهان با سوی دیگر، یک حرف باور نکردنی بود و ادعای بزرگی محسوب می شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: در گذشته پاسخ به اینکه امام زمان(عج) چگونه ممکن است بعد از ظهور خود بتواند صدای خود را از کعبه به همه جهانیان برساند، تقریباً غیر ممکن بود و ما نمی توانستیم این موضوع را توضیح دهیم، اما با ایجاد وسایل ارتباطی بسیار قوی در جهان امروز، دیگر بشر به راحتی امکان وقوع چنین پدیده ای را پذیرفته است و دیگر نیازی به پاسخ ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: زمانی در آینده بسیار نزدیک خواهد آمد که اگر یک فرد پیاده از چراغ قرمز عبور کند، جریمه شود و این موضوع یک حقیقت انکارناپذیر و پایه ای برای اینترنت اشیاء و بلاکچین است. امروز در یکی از ایالت های آمریکا یک تراشه در زیر پوست نوزادان تازه متولد شده قرار می دهند و در تمام عمر از آن طریق همه فعالیت های آن شخص کنترل می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha