پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسجد تاریخی فاتح پوری در هند مورد مرمت قرار می گیرد

حوزه/ مسجد فاتح پوری که یکی از قدیمی ترین مساجد در هندوستان می باشد و نیاز فوری به مرمت و بازسازی دارد، بالاخره توجه هیات اوقاف دهلی را به خود جلب کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از newindianexpress، مسجد فاتح پوری، یکی از قدیمی ترین مساجد متعلق به دوره مغول در شاه جهان آباد هند، با گذشتن چندین دهه غفلت و سهل انگاری، سرانجام توجه مسئولان را به خود جلب کرده و هیات مدیره اوقاف دهلی، متولی این نهاد در ۳۷۰ سال گذشته روز دوشنبه به مردم اطمینان داد که کار مرمت و بازسازی این مسجد تا پایان ماه آینده آغاز شود.

امانت الله خان، رئیس هیات مدیره پس از بازرسی از این مسجد تاریخی متعهد شد کار مرمت آن را آغاز کند. مسجد فاتح پوری،  از مسجد جامع شاه جهان، پنجمین امپراطور مغول نیز قدیمی تر است.

خان گفت: هیات مدیره تمام هزینه های مرمت و زیباسازی این بنای مذهبی را متحمل می شود.

خان افزود: تیمی از مهندسان برای ارزیابی خسارت ها و تهیه میزان تخمینی آن، محل را بازرسی می کنند. کار مرمت به مناقصه گذاشته شده و پس از تکمیل تشریفات لازم ، کار تا پایان ماه دسامبر آغاز می شود.

این مسجد در سال های ۵۰ - ۱۶۴۵ توسط فاتح پوری بگوم ، یکی از همسران شاه جهان بنا شده و  به بهره برداری رسید. تالار نمازخانه اصلی که شامل هفت دهانه طاق است ، دارای یک گنبد منفرد  بوده و توسط دو مناره برج دار پوشانده شده است.

محمد مکرم احمد، مفتی مسجد گفت: مسجد سال هاست که نیاز فوری به تعمیرات دارد و امیدوارم کار مرمت به زودی شروع شود.

وی گفت: مدت هاست که نامه هایی به هیات اوقاف می نویسیم اما هیچ اتفاقی نیافتد. مختار عباس نقوی  وزیر اتحادیه در امور اقلیت نیز از وضعیت فروپاشی آن مطلع بود. اگرچه چندین مقام عالی رتبه از جمله معاونان رئیس جمهور و وزیر به مناسبت های مختلف  به مسجد می آمدند اما کاری از پیش نمی بردند.

به گفته وی ، گنبد اصلی ، مناره ها ، گنبدهای کوچک و نمای جلوی مسجد بیشترین آسیب را دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha