چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام سجاد

حوزه/ در میان ادعیه پرمغز و سازندهٔ صحیفه، دعای چهل و نهم در دفع شرّ و نیرنگ دشمنان؛ تصویری زیبا از زمینه‌های شکل‌گیری فتنه و ترفندهای فتنه گران و روش‌های مقابله با آن آورده است.

خبرگزاری «حوزه»- بجنورد/ این روزها که کشورهای مقاومت درگیر فتنه‌های استکبار جهانی بوده و کشور ایران انقلابی هم حدود یک هفته با فتنه‌گری بدخواهان در آشوب و اغتشاش بود؛ اما با حضور به هنگام مردم ضمن سرکوب فتنه گران و اغتشاشگران بار دیگر به آرامش رسید، شایسته است در کنار تبیین فتنه از نگاه قرآن کریم و نهج‌البلاغه شریف به زبور آل محمد علیهم صلوات الله نگاهی بیندازیم.

کتاب مهجوری که نه یک گنجینه دعا؛ که صحیفه شناخت معارف بلند اسلامی در همه عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. کتابی که باید آن را «صحیفهٔ بصیرت» نام نهاد.

در میان ادعیه پرمغز و سازندهٔ صحیفه، دعای چهل و نهم در دفع شرّ و نیرنگ دشمنان؛ تصویری زیبا از زمینه‌های شکل‌گیری فتنه و ترفندهای فتنه گران و روش‌های مقابله با آن آمده است.

در این نوشتار به بیان فرازهایی برگزیده از این دعای عالی و پر مضمون و مبارک پرداخته‌ایم.

دعایی از بلندای عبودیت و بصیرت

دعای چهل و نهم صحیفهٔ سجادیه، دعایی فرازمند و پرمحتواست که گوهرهایی گران از معارف الهی و سیاسی را فراروی انسان سالک قرار می‌دهد.

لسان دعا، لسان راز و نیاز است و از لطافت‌ها و ظرافت‌های این زبان والا برخوردار است، آن هم از لسان پاک و قلب تابناک سیدالساجدین و تاج البَکّائین که در خلال این گفتگوی عاشقانه، ابرهای ابهام و غبارهای فتنه را با چراغ مه شکن اعتصام به حبل عبودیت می‌شکند و افق‌هایی از بصیرت را فراروی سالکان بیدار و مجاهدان بصیر می‌گشاید.

حقیقت این است که ما در کشاکش فتنه‌ها و ابتلائات جامعه، در کنار تبیین و بصیرت افزایی عمومی به خلوت‌های راز و نیاز هم نیازمندیم. آن هم از زبان اهل‌بیت عصمت و طهارت.

این دعا را که دعای «عبور از فتنه‌ها» نام نهاده‌ایم در یک تقسیم‌بندی در چهار فصل و هفده فراز می‌توان به قرائت و مطالعه و تدبر نشست.

* فصل اول؛ زمینه‌های بروز فتنه‌ها

امام سجاد علیه‌السلام، در اولین فراز از دعا به ریشه‌های اصلی و زمینه‌های حقیقی بروز فتنه و گرفتاری‌های جامعه اسلامی می‌پردازد:

۱.        انحراف از هدایت الهی که موجب جهالت و سرگشتگی و حیرت فرد و جامعه است.

۲.        مقاومت در برابر هدایت و سخن حق که نتیجه دنیاخواهی و خودپرستی و منفعت‌طلبی است.

۳.        ناشکری نعمات زیبا و بیکران الهی؛ چون رسالت و ولایت و حاکمیت دینی

۴.        تزلزل و عهدشکنی؛ که نقطه آغاز بروز فتنه‌هاست.

این فراز از... «الهی هدیتنی» آغاز و به «فلک الحمد» ختم می‌شود.

* فصل دوم؛ ویژگی‌های زمانهٔ ظهور فتنه

در این بخش سه ویژگی عمده و اصلی زمانهٔ بروز فتنه‌ها بیان می‌شود. زمانه‌ای که به خاطر آمیختگی حق و باطل و غبارآلودگی فضا، انسان‌ها به دام دشمن می‌افتند و هلاک می‌شوند و در زمین خصم در مسیرهای پرآسیب و خطر قرار می‌گیرند و مستوجب قهر و خشم و عقوبت می‌شوند:

«تَقَحَّمتُ اَودِیَهَ الهلاک و حَلَلتُ شِعَابَ تَلَفِ و تَعَرَّضتُ فیها لِسَطَوَاتِکَ و بِحُلُولِها عُقُوباتِک...»؛ در وادی‌های هلاکت فروافتادم و بر مسیرهای پرآسیب جای گرفتم و در معرض عقوبت‌های تو قرار گرفتم...

* فصل سوم؛ شگردهای فتنه و دشمنی

امام الساجدین علیه‌السلام در فرازهای بعدی، روش‌های حرکت و نفوذ فتنه گران در ذهن‌ها و دل‌های انسان‌های مؤمن را به رسایی و گویایی بیان می‌کنند:

...پس چه‌بسا دشمنی که شمشیر دشمنی‌اش را بر من برهنه کرده و لبهٔ آن را برای من تیز کرده... و با فریبکاری قصد من نموده است؛ و زهرهای مرگبارش را با آبِ خوردن من درآمیخته و مرا در برابر تیرهای بی‌خطایش قرار داده است؛ و چشم نگاهبانش را هیچ‌گاه از من برنداشته و نخفته است؛ و تصمیم دارد به من گزند برساند و زهر کینه‌اش را در کامم فروریزد... و در کمین است مرا در آنچه هرگز بدان فکر نکرده‌ام گرفتار سازد...چه بسیارند ستمگرانی که با نیرنگ و حیله بر من ستم روا داشته و دام‌هایش را بر سر راهم گسترده و مرا زیر نظر گرفته و چونان درنده‌ای که به انتظار شکارش می‌نشیند در کمینم نشسته، در حالی که به من روی خوش نشان می‌دهد و چاپلوسی می‌کند ولی با چشمانی پر از کینه به من می‌نگرد...و چه‌بسا حسودی که بهره‌مندی‌ام از نعمت‌ها راه گلویش را گرفته و شدت خشم، چون استخوانی در گلوی او گیر کرده است و با نیش زبانش به من طعنه می‌زند و با نسبت دادن عیب‌های خود به من، مرا متهم می‌سازد و آبرویم را آماج تهمت قرار می‌دهد... و با خدعه و نیرنگ به من هجوم می‌آورد.

در این فرازهای برگزیده که ما ترجمه آن را آوردیم، امام سجاد علیه‌السلام، انواع شگردهای فریبنده و نرم و پنهان و آشکار دشمن را برمی‌شمرد.

* فصل چهارم؛ روش‌های مقابله با فتنه‌ها

امام سجاد علیه‌السلام در لابه‌لای فرازهای دیگری از این دعا با زبان راز و نیاز، ما را با روش‌های مقابله با فتنه‌ها نیز آگاه می‌سازد. روش‌هایی چون بصیرت افزایی برخاسته از توحید و توکل بر خداوند سمیع و بصیر و توسل بر ذیل عنایت پیامبر و اهل‌بیتش علیهم‌السلام، صبر و استقامت و شکیبایی و حسن ظنّ به وعده‌های الهی، فرصت سازی از تهدیدها و شکستن اتحاد فتنه گران.

این فراز با این دعای زیبا آغاز می‌شود:

«فنادَیتُک یا الهی! مستغیثا بک، واثِقاً بسُرعَهِ اجابتک...»

و چنین پایان می‌یابد: ای معبود من! مرا چنان رحمت و توفیق پیوسته‌ای ارزانی دار که آن را نردبانی سازم و از آن به آسمان خشنودی‌ات بالا روم و از عذابت ایمنی یابم. ای مهربان‌ترین مهربانان!

بدان امید که با توسل عاشقانه و راز و نیاز عارفانه به درگاه الهی و بهره‌مندی از ادعیه، در سراسر زندگی فردی و اجتماعی‌مان، ابواب رحمت و نعمت خداوند کریم بیش از پیش بر ما و جامعه انقلابی‌مان گشوده شود و کید و مکر دشمنان به خودشان بازگردد. ان‌شاءالله

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
    0 0
    با سلام کاش مسئولین محترم بیشتر از همه چیز به فکر دین بودند به قول امام خمینی رحمت الله علیه به فکر اسلام باشید .اگر به فکر پیاده کردن اسلام باشند و از فساد و گناه جلوگیری کنند اگر خود مسئولین صالح و سالم باشند مشکلات بر طرف میشود. برخی خدا را فراموش کرده اند و با دشمنان اسلام و کشور همسو شده اند و خواسته یا ناخواسته دشمن را خوشحال و خورسند میکنند .حجاب و عفاف عزت اسلام و مسلمین است و غیرت و مردانگی میراث شهدا و صالحین است هرشخصی که که از راه شهدا فاصله بگیرد بدانید در لشگر خدا قرار ندارد. کاش غربگرایان کمی به اطراف ایران نظر کنند وببینند غرب چه ارمغانی برای مستعمرات خود وبرای کشورهای ضعیف آورده است .