جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مجتبی الهی خراسانی

حوزه/ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در نشست دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به تبیین ضرورت پژوهش های حدیثی با تکیه بر مبانی رجالی و همچنین اهداف پژوهشی مطالعات حدیثی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت‌الاسلام مجتبی الهی خراسانی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در نشست دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به تبیین ضرورت پژوهش‌های حدیثی با تکیه بر مبانی رجالی و همچنین اهداف پژوهشی مطالعات حدیثی پرداخت و گفت: مطالعات حوزه‌های علمیه در زمینه حدیثی باید قوی‌تر از وضع موجود باشد.

وی با بیان این که پژوهشگر حدیثی باید پیش‌نیازهای خود را در نظر گرفته و کارهای تحقیقاتی را در زمان‌بندی مشخص دنبال کند، بیان کرد: علوم حدیث دانش‌هایی را در خود جای داده است که باید هندسه منطقی را  در مطالعات آن رعایت کرد.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان در ادامه به تبیین فلسفه علوم حدیث، اصول الحدیث، رجال الحدیث، فقه الحدیث، تاریخ الحدیث و فن تدوین حدیث پرداخت و گفت: فلسفه‌های مضاف علمی بدان معناست که آن علم را از فضای بیرونی شروع به توضیح و تبیین نموده و شاخه‌های آن را یک به یک مورد تحلیل و تبیین قرار دهید.

حجت‌الاسلام الهی با بیان این که به‌طور مشهور علوم حدیث را به دو دسته اصول الحدیث و درایة الحدیث دسته‌بندی می‌کنند که این دو به کلیت سند و متن ارتباط دارد، بیان کرد: یک شاخه دیگر از علوم حدیث که به اجزاء سند مورد نظر حدیث پرداخته، علم رجال است که دقیق و مبسوط به تبیین بخش‌ها و اجزای سند می‌پردازند.

وی با بیان این که رسالت فقه الحدیث پرداختن به جزییات متن حدیث بوده که علل متنی را نیز در بر می‌گیرد و در شروح احادیث و کتب فقه الحدیثی در این قالب مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: دانش‌های کاربردی حدیث نیز علمی است که تطبیقات با علوم دیگر دارد و از آن به فن تعبیر می‌شود و فنون تدوین حدیث در این شاخه می‌گنجد و تدوین الحدیث نیز یک فن است که مجموعه شاخه‌های حدیثی را به هم ارتباط می‌دهد.

حجت‌الاسلام الهی خراسانی با بیان این که غفلت از شاخه‌های علوم حدیث سبب می‌شود، مطالعات اسلامی شما از بین برود و ستون‌های مطالعاتی‌تان مستحکم نباشد، به ضرورت بحث و بررسی درباره کاربرد علوم حدیث در فقه و کلام و در نظام سازی اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: علوم حدیث اگر دانش‌های نقلی هستند ولی بحث‌های دیگری نیز در آن جریان دارد.

وی با بیان این که وسعت بحث‌های علوم حدیث سبب می‌شود شما علاوه بر بحث‌های حدیثی، در حوزه‌های دیگری نیز مطالعات و اشراف نسبی داشته باشید، گفت: برخی مباحث از علوم حدیث است ولی نبض آن در دانش دیگری می‌زند که باید به کتب این دانش‌ها مراجعه کرد همانند استنباط از روایتی فقهی، که لازم است دید یک فقیه از چه روش‌هایی در علم فقه استفاده می‌کند که در صلاحیت خود فقیه است. بنابرین تخصص در علوم حدیث نیاز به منبع‌های مختلف در دانش‌های متعدد دارد.

گفتنی است گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان به‌منظور تربیت پژوهشگران حرفه‌ای در علوم حدیث و رجال، دوره تربیت پژوهشگر در علوم حدیث برگزار می‌کند و از مقالات علمی پژوهشی همه پژوهشگران علاقه‌مند، جهت چاپ در دوفصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث حمایت می‌کند و پژوهشگران می‌توانند آثار خود را در سامانه این مجله به آدرس vsh.journals.hozehkh.com ارسال فرمایند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha