جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/  نخستین درس خارج فقه آیت الله العظمی سبحانی در سال ۹۸

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در درس خارج اصول خود، طلاب و فضلا را به دو نکته مهم توصیه کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حضرت آیت الله سبحانی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم به روایتی از امام حسن(ع) اشاره کردند و گفتند: در این روایت آمده است: «الإمامُ الحسنُ علیه السلام ـ لمّا دعا بَنیهِ و بَنی أخیهِ ـ : إنّکُم صِغارُ قَومٍ و یُوشِکُ أن تَکونوا کِبارَ قَومٍ آخَرینَ، فَتَعَلَّمُوا العِلمَ، فَمَن لم یَستَطِعْ مِنکُم أن یَحفَظَهُ فَلْیَکتُبْهُ و لیَضَعْهُ فی بَیتِهِ/ امام حسن علیه السلام ـ آن گاه که فرزندان و برادر زادگان خود را احضار کرد ـ فرمود : شما خردسالانِ قومی (نسلی) هستید که به زودی بزرگان قوم (نسلی) دیگر می شوید. پس دانش بیاموزید و هر یک از شما که نمی تواند علم را در حافظه اش نگه دارد، آن را بنویسد و در خانه اش نگهداری کند».

ایشان به استناد این روایت، ابراز داشتند: اگر بخواهی شخص را نصیحت کنی، آیا او را تحقیر می کنی؟ خیر؛ چون با تحقیر کلامت بی اثر می شود؛ پس باید او را شخصیت دهی و او را بزرگ نمایی.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: این قانون طبیعت است که اگر بخواهیم کسی را نصیحت کنیم، باید به او شخصیت دهیم تا حرف بعدی ما را گوش دهد.

این استاد برجسته حوزه در پایان تصریح کردند: بنابر این روایت، عالم کسی است که حافظ بر مطالب بوده و اهل قلم باشد و طلاب و فضلا هم باید در دوران تحصیل به خوبی درس خوانده و قلم بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha