چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
احسان و نیکی

حوزه/ امام صادق علیه السلام فرمود: در نیکی رساندن به برادران خود، با یکدیگر مسابقه گذارید و اهل نیکی باشید، زیرا بهشت دارای دری است به نام معروف (نیکی و احسان) و جز کسی که در زندگی دنیا نیکی کرده، داخل آن نشود.

به گزارش خبرگزاری حوزه  کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

* روا کردن حاجت مؤمن

۱. امام صادق (علیه السلام) فرمود: روا ساختن حاجت مؤمن از آزاد کردن هزار بنده در راه خدا بهتر است و در روایتی آمده است که بهتر از بیست حج است.

۲. امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر مسلمانی که حاجت مسلمانی را روا کند، خدای تبارک و تعالی به او خطاب کند که: ثواب تو به عهده من است و به چیزی جز بهشت برایت راضی نباشم.

۳. امام صادق علیه السلام فرمود: در نیکی رساندن به برادران خود، با یکدیگر مسابقه گذارید و اهل نیکی باشید، زیرا بهشت دارای دری است به نام معروف (نیکی و احسان) و جز کسی که در زندگی دنیا نیکی کرده، داخل آن نشود.

۴. امام موسی کاظم علیه السلام می فرمود: همانا از برای خدا در زمین، بندگانی است که برای حاجات مردم کوشش می کنند، اینان روز قیامت در امانند و هر که به مؤمنی شادی رساند، خدا روز قیامت دلش را شاد سازد.

۵. امام صادق علیه السلام فرمود: باری اعتماد داشتن مرد به برادرش همین بس که حاجتش را به سوی او برد.

۶. امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند فرماید: مردم عیال منند (زیرا ضامن روزی ایشانم) و محبوب ترینشان نزد من کسی است که نسبت به آنها مهربان تر و در راه حوایجشان کوشاتر باشد.

۷. امام صادق علیه السلام فرمود: کسی از کمک به برادر مسلمان خود و کوشش رد آن دست بر ندارد و ترک همدردی و همکاری نکند، جز اینکه گرفتار کمک کردن به کسی گردد که گناهکار است و برای این یاری کردن نیز اجری نبرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha