جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علميه عصمتيه بابل

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با موضوع «شاخصه های پنهان کاری زوجین در آیات و روایات» در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، کرسی آزاداندیشی با موضوع «شاخصه‌های پنهان‌کاری زوجین در آیات و روایات» در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار شد.

خانم خیرخواهان، استاد ارائه کننده در این کرسی آزاداندیشی بیان کرد: با توجه به این‌که خانواده محل و مأمن آرامش و اسکان اعضای خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان است؛ لذا انسان زمانی در زندگی موفق خواهد بود که خانواده خوبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: خانواده همراه و موفق داشتن، نقش پررنگی در موفقیت و بهروزی اعضای خانواده دارد.

خانم خیرخواهان، با اشاره به این‌که در اسلام هدف از ازدواج تکامل زوجین است، گفت: در قرآن کریم خداوند می‌فرماید (گروهی که حق را پنهان می‌کنند) زمانی که پنهان‌کاری منجر به کتمان حق میان زوجین گردد و در سایه آن حق طرفین ضایع گردد، مذموم است؛ بنابراین عمل کردن بر مدار حق  بی‌شک موجب سوءاستفاده نشده و آثار مخرب ندارد.

خانم بابانتاج، استاد منتقد در ادامه این کرسی گفت: در حال حاضر خانواده‌هایی را داریم که اعضای آن با هم مشکل دارند و با بررسی پیشینه این خانواده‌ها مشخص می‌شود که در برخی از امور زندگی صداقت و وفاداری بین زوجین وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در سیره ائمه معصومین(ع) به‌خصوص در زندگی حضرت زهرا(س) و امام علی (ع) نقل‌شده که حضرت در لحظات پایانی زندگی خطاب به همسرش فرمودند؛ «پسر عمو جان! من در زندگی هرگز به تو دروغ نگفتم و خیانت نکردم» که این امر نشانگر یکرنگی و همدلی بین آنها بوده است.

خانم رحیمیان، استاد داور این کرسی با اشاره به مباحث مطروحه گفت: خانواده بنیادی‌ترین نهاد در زندگی اجتماعی است که گاهی دستخوش حوادث و نا ملایماتی شده و در مواقعی نیز منجر به از هم پاشیدن این کانون مهم می‌شود.

وی تأکید کرد: پنهان‌کاری زوجین اگر منجر به تباه شدن حق طرفین شود و یا مسائل اساسی و سرنوشت‌ساز از روی غفلت یا عمد از دیگری پنهان شود، موجب سردی کانون خانواده، عدم اعتماد و سوءتفاهم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مفاهیمی چون دروغ، حریم خصوصی و پنهان‌کاری هر یک تعاریف مختص به خود دارد که نباید میان آن خلط صورت گیرد.

انتهای خبر313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha