شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله نوری همدانی

حضرت آیت الله نوری همدانی تصریح کردند: کارنامه روحانیت همیشه درخشان بوده و استان سمنان همیشه مهد عالمان و فقیهان و فرهیختگان بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، با صدور پیامی به یادواره شهدای طلاب و روحانی سمنان، ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این یادواره، از مقام شامخ شهدای طلاب و روحانی تجلیل کردند.

این پیام توسط مدیر حوزه علمیه استان سمنان در حاشیه برگزاری این یادواره شهدا در امامزاده یحیی بن موسی الکاظم(ع) سمنان قرائت شد.

متن پیام حضرت آیت الله نوری همدانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم مصطفی محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و لعن علی اعدائهم اعداء الله اجمعین

با سلام و تحیت به آن مجمع نورانی و محترم که به مناسبت بزرگداشت شهادت طلاب و فضلا و روحانیت استان سمنان منعقد گردید.

یکی از موضوعاتی که پروردگار عالم به آن عنایت دارد انسان است که در عالم آفرینش موقعیت مخصوص و جایگاه بلندی دارد و قرآن کریم انسان را مخلوق ممتاز و مورد عنایت و تکریم خاص خود معرفی می‌نماید تا جایی که انسان را خلیفه خود بر روی زمین و تاج وَ لَقَدْ کَرَّمْنایی آدم را بر فرق انسان می نهد و بر این اساس است که به هدایت انسان توجه خاص می‌نماید و بهترین نعمت خود یعنی عقل و بهترین بندگان خود یعنی پیامبران و ائمه معصومین علیهم السلام را برای هدایت آنان قرار داده است و در عصر غیبت علماء را مسئول هدایت در جوامع بشری نموده است و بر این است که جایگاه علما را بسیار رفیع دانسته و در به بیان پیامبر خاتم «مَثَلَ اَلْعُلَمَاءِ فِی اَلْأَرْضِ کَمَثَلِ اَلنُّجُومِ فِی اَلسَّمَاءِ یُهْتَدَی بِهَا فِی ظُلُمَاتِ اَلْبَرِّ وَ اَلْبَحْرِ» معرفی نموده است.

و علما را بعد از انبیاء بهترین عباد روی زمین داده است که باز حضرت فرمود «إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ».

بر این اساس علمای بزرگ ما همیشه هادیان بشر به سوی سعادت و رستگاری بوده اند و مانع سقوط و انحطاط می‌شدند و بیشترین ابزار هدایت علماء در دو جبهه بوده است یک میدان علم و قلم و بیان و دیگری میدان جهاد و مبارزه که عالی ترین نمونه آن علامه بزرگ آیت الله امینی صاحب کتاب شریف الغدیر است که در کتاب شهداء الفصیله ۱۲۶ نفر از علمای بزرگی که در این عرصه تقریباً  قرن پنج به بعد را ذکر می‌کند که در عرصه علم و فقاهت و هم در میدان مبارزه و سیاست به شهادت زندگی را ختم کردند بیان می کند و به عنوان یک الگو ارزنده می‌تواند در زندگی علمای محترم قرار بگیرد.

در سرآغاز پیروزی انقلاب اسلامی نیز که نهضت به رهبری بنیانگذار کبیر انقلاب آغاز شد، روحانیت مبارز در کنار ایشان بود و شکنجه و تبعید و شهادت را با جان و دل استقبال کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز جنگ تحمیلی روحانیت بودند که مردم متدین و ولایی کشور را بسیج نموده و خود پیشاپیش آنان حرکت کردند تا جایی که تحسین امام راحل را برانگیخت و فرمودند «آفرین بر شما که دیوارهای فیضیه را پشت سر نهاد و رساله را با مرکب خون نوشته اید».

کارنامه روحانیت همیشه درخشان بوده و به برکت این قشر و اعتمادی که مردم مسلمان به این جامعه داشتند و همیشه روشنگری نموده و در حد امکان مانع از تحقیر ملت‌ها شدن و مستکبرین مبارزه نمودند. بر این اساس است که تمام سعی دشمنان ملت، بر این است که بین مردم و روحانیت فاصله بیندازد و در این مرحله است که روحانیت باید بداند خود را از مردم جدا نکند و سیره علمای بزرگ را عملی نمایند و در بین مردم و با مردم باشد و درد و گرفتاری مردم را درد و گرفتاری خود بدانند. دیروز وظیفه علما حضور در میدان جنگ گرم بود اما حضور امروز حضور در میدان جنگ نرم است. پاسخ به شبهات در فضای مجازی و خدمت به مردم وظیفه امروز همه ما است.

استان سمنان همیشه مهد عالمان و فقیهان و فرهیختگان بوده است و مردمی انقلابی و دارای کارنامه درخشان داشته است که در پایان لازم می‌دانم از همه دست‌اندرکاران این همایش محترم به ویژه حوزه مبارکه آن استان و نماینده محترم نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه آن شهر شهید پرور آیت الله آقای حاج سید محمد شاهچراغی تشکر نموده و دوام توفیقات همگان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.

حسین نوری همدانی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha